Odborný článek

Naše obec – KULTURA

6. 11. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Vladimíra Sučková

Anotace

Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).

Tomuto tématu se žáci druhé třídy ZŠ věnovali po dobu dvouměsíčního celoškolního projektu s názvem Naše obec-naše Černice. Jejich úkolem bylo nejen pochopit, co se pod pojmem kultura skrývá, ale i zjistit, jaké možnosti skýtá v této oblasti naše obec.

Děti se věnovaly těmto aktivitám:

Brainstorming na téma kultura - pod vedením učitele zapisovaly vše, co je napadá, řekne-li se slovo kultura. Ve svém zápisu označily, jakou kulturu nabízí naše obec, čímž si sestavily výchozí plán svého pátrání.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina

Beseda na téma kultura v Černicích dříve - jeden žák pozval svoji babičku a maminku, aby nám řekly, jaká byla kultura v naší obci v době jejich dětství a mládí. Děti pak vytvořily plakát s ilustracemi i textem k tématu.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Výstavka fotografií - žáci pátrali po tom, které kulturní akce organizuje škola a které obec. Prohlédli si alba školy i kroniku. Shromáždili fotografie z kulturních akcí a svátků (maškarní, vánoční dílny, dětský den, drakiáda apod.), popsali je a umístili na společný plakát.

1. návštěva místní knihovny - 4-5 členné skupiny dětí se zamýšlely nad tím, co vědí o knihovnách a co se o nich chtějí dozvědět. Z jejich práce vyplynuly otázky, které pak kladly knihovnici v místní knihovně ihned po té, co je seznámila s chodem knihovny. Odpovědi zaznamenali na společný plakát
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny

Beseda s tiskařem z řad rodičů - při krátké besedě se děti dozvěděly, jak se pracuje v tiskárně, své poznatky si ověřily v krátkém kvizu. Ve skupinách sestavily obrázkovou osnovu na téma, Jak vzniká kniha. Tato práce je součástí dalšího plakátu.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Výstava oblíbených dětských knih - děti mezi knihami hledaly souvislosti, přiřazovaly je k jednotlivým žánrům.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina

Tvorba vlastních příběhů - žáci pracovali po dobu 14 dnů v různých časových úsecích na tvorbě vlastních textů metodou volného psaní. Svoji práci mohli průběžně konzultovat se svými spolužáky. Někteří vytvářeli sérii krátkých příběhů s jedním hrdinou, jiní zaznamenali jeden souvislý text, popřípadě vytvářeli komiks. S postupem času jejich zájem velmi rostl, zvlášť možnost pokračovat ve svém psaní formou tajného domácího úkolu pro ně byla velkou motivací. Na závěr svoji knihu jednoduše svázali a opatřili titulní stranou s ilustrací, popř. obsahem.

Prezentace knih - probíhala v několika fázích. V první představili knihu svým rodičům, poté dvěma nejbližším kamarádům, kteří jim dávali nejen ocenění, ale i doporučení pro další tvorbu. Aby měli možnost nahlédnout do knih i ostatní žáci, otevřeli jsme ve třídě dvoudenní knihovnu s těmito knihami. Děti měly své čtenářské průkazy i možnost vyzkoušet si práci knihovníka. Své práce žáci představili i paní knihovnici při druhé návštěvě knihovny. Knihy byly i součástí výstavy, která navazovala na veřejnou prezentaci celoškolního projektu.

3. návštěva knihovny - žáci zjišťovali, které knihy si děti nejraději půjčují. Připravovali se tak na vlastní nákup knih pro školní knihovnu.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina

Nákup knih - každá dvojice měla možnost vybrat v knihkupectví knihu v hodnotě asi 200 Kč pro žákovskou knihovnu. Po nákupu musela obhájit před ostatními, proč právě tato kniha má být v naší knihovně. Tato akce byla velmi zdařilá a jistě ji v budoucnu zopakujeme, protože se tak zvýšil zájem o čtení knih umístěných ve třídě. Děti se k nim dodnes vracejí v čase volného čtení.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Exkurze do zákulisí multikina - děti si prohlédly nejen sály, ale i prostory běžným divákům nepřístupné. Získaly tak mnoho odpovědí nejen na předem připravené otázky. Učily se orientovat v programu. Exkurze byla samostatným podtématem projektu.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Anketa - děti zjišťovaly, které filmy jsou mezi žáky naší školy nejoblíbenější, odpovědi zpracovaly do jednoduchého diagramu. I tyto dvě aktivity děti zpracovaly na plakát.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny

Tvorba vlastních animovaných filmů - v rámci projektu ANIMÁNIE 2007 jsme shlédli několik dětských animovaných filmů. Dozvěděli jsme se, jak takový film vzniká a pod vedením zkušených lektorů jsme se o to sami pokusili. Na své kraťoučké filmy jsou děti dodnes velmi pyšné a jejich výrobu považují za jednu z nejzdařilejších částí našeho projektu.
Časová dotace: 7 vyučovacích hodin

Závěrečné shrnutí zjištěných skutečností - děti zhodnotily, zda jim škola i obec umožňuje dostatečné vyžití a vyslovily i další návrhy akcí, o které by měly v budoucnu zájem. Jejich přání byla součástí dopisu adresovaného panu starostovi.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina

Veřejná prezentace celoškolního projektu - žáci seznámili své spolužáky z vyšších ročníků a následující den i rodiče a veřejnost s výsledky své práce. Při prezentaci uplatnili všechny zhotovené plakáty, animované filmy, i vlastní knihy. Prezentaci doprovázely i fotografie, které zdokumentovaly průběh celého projektu.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
25.39 kB
PDF
Text písničky Černice
Autor
Vladimíra Sučková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občanská společnost a škola
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

fotoaparát, počítač, diktafon