Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Pravidla bezpečného internetu
Odborný článek

Pravidla bezpečného internetu

11. 4. 2006 Základní vzdělávání
Autor
Zdeněk Záliš

Anotace

Uvedení základních práv dětí při používání internetu na ochranu soukromí a bezpečnosti nejen vlastní, ale i rodičů a blízkých.

Internet je skvělé místo poznávání všeho možného, chatování s lidmi z celého světa, nalézání nových přátel a skvělé zábavy. Přesto buďte opatrní - můžete dost riskovat, pokud nedodržíte některá prostá pravidla:

Neuváděj nikde své osobní údaje (jméno, adresu). Je to jako dávat někomu klíče od bytu!

Osobní heslo chrání tvé soukromí, drž ho proto v tajnosti a nikomu ho nesděluj - dokonce ani svému nejlepšímu příteli nebo někomu, kdo se tváří úředně.

Nacházet kamarády on line je bezva, ale řekni raději rodičům, s kým ses skamarádil a kdo jsou tví noví přátelé.

Pokud se chceš setkat s někým, koho jsi poznal na internetu, požádej rodiče o svolení a nechoď na schůzku bez doprovodu dospělého.

Je spousta prima věcí na netu, ale je tam také mnoho špatného! Proto vždy řekni rodičům nebo učiteli, pokud uvidíš něco, po čem se cítíš trapně.

Chatování může být zábavné, ale nemusíš v diskuzní místnosti zůstávat, pokud se tam cítíš trapně nebo ohroženě. Pamatuj, ty tomu velíš!

Desatero bezpečného internetu
  1. Nezapomeň: inteligentní uživatel internetu je opatrný.
  2. Nedávej nikomu adresu ani telefon! Nevíš, kdo se skrývá za obrazovkou.
  3. Neposílej nikomu po internetu svoji fotografii, nesděluj svůj věk.
  4. Udržuj heslo své internetové schránky v tajnosti, nesděluj ho ani kamarádovi.
  5. Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární e-maily.
  6. Nedomlouvej si schůzku po internetu, aniž bys o tom řekl alespoň jednomu z rodičů.
  7. Pokud Tě nějaký obrázek nebo e-mail šokuje, okamžitě opusť webovou stránku.
  8. Svěř se dospělému, pokud Tě internet vyděsí nebo přivede do rozpaků.
  9. Nedej šanci virům. Neotevírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy.
  10. Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš.

Máš svá práva! Poznej svá práva a požaduj od ostatních, aby je respektovali.

Seznam se s Listinou dětských práv na internetu (viz níže). Neškodí dát vědět rodičům nebo vychovatelům, co děláš. Možná si všimneš, že až si uvědomí, jak odpovědně se na Netu chováš, budou klidnější. Můžeš s nimi dokonce uzavřít Rodinnou bezpečnostní smlouvu pro surfování na internetu, abyste ty i rodiče věděli, co lze a co není možné očekávat.

Listina dětských práv na internetu
  • Mám právo bádat, učit se a užívat si na internetu všechny dobré věci pro děti.
  • Mám právo uchovávat veškerou informaci o sobě v tajnosti.
  • Mám právo, aby mne nikdo neobtěžoval a netrápil.
  • Mám právo ignorovat e-maily a zprávy od lidí, které neznám nebo kterým nevěřím.
  • Mám právo nevyplňovat na internetu žádné formuláře a neodpovídat na otázky.
  • Mám právo vždy požádat rodiče nebo vychovatele o pomoc.
  • Mám právo nahlásit každého, kdo se podle mého názoru chová divně nebo dává divné otázky.
  • Mám právo necítit se provinile, když se na obrazovce počítače objeví odporné věci.
  • Mám právo, aby mi lidé na internetu prokazovali respekt.
  • Na internetu mám právo cítit se bezpečně a být v bezpečí!

Zpracováno podle ICRA, sdružení pro hodnocení obsahu internetu (www.icra.org). O bezpečnějším internetu se můžete dozvědět více na adrese www.saferinternet.cz.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
49.8 kB
PDF
Rodiná bezpečnostní smlouvu

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeněk Záliš

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna