Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

V digitálním světě slušně a odpovědně

Ikona inspirace
Autor: InGeneration
Anotace: Žáci ve skupinách posuzují různé příklady chování při komunikaci v digitálním světě. Během vzájemné diskuse a spolupráce vytvářejí plakát, na který vyberou pět nejdůležitějších pravidel netikety.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 1. stupeň » Informační a komunikační technologie » Vyhledávání informací a komunikace » 1. a 2. období » komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: kartičky s palcem, kartičky s příklady chování a jednání v digitálním světě, pracovní list s názvem Co je a co není vhodné chování, pracovní list s názvem Patero netikety, čisté papíry, psací potřeby a pastelky, volitelně digitální fotoaparát, mobilní telefon s fotoaparátem nebo tablet
Klíčová slova: komunikace, internet, chování, sociální sítě, netiketa
Příspěvek může být vzhledem k datu publikace zastaralý. V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.

Cíl výuky:

Žák se zorientuje v pravidlech slušného chování při komunikaci v digitálním světě. Pomocí protichůdných příkladů si vyjasní vybraná pravidla netikety.

Popis činnosti

  • Skupiny žáků dostanou sadu kartiček, které otočí tak, aby si nemohly přečíst text uvedený na kartičce.
  • Žáci ve skupině postupně otáčejí kartičky a čtou si příklady chování během komunikace na internetu. Podle obsahu se rozhodují, zda jde o chování vhodné či nevhodné. Příklady vhodného a nevhodného chování zapisují do náležitého sloupce v pracovním listu.
  • V druhé části aktivity skupiny sestavují plakát, který má obsahovat pět nejdůležitějších pravidel netikety.
  • V závěrečné reflexi si žáci vytvoří postoj k pojmu netiketa.

Předpokládaný čas

45 minut 

Doporučený postup pro učitele

Příprava

  • Nejprve si projděte Přílohu 1 – Příklady chování v digitálním světě a Přílohu 2 – Palce, a rozhodněte se, zda žákům podklady předem vystřiháte, nebo zda necháte střihání na nich.
  • V Příloze 1 si pročtěte příklady vhodného a nevhodného chování během komunikace na internetu. Většina příkladů správného a nesprávného chování tvoří v příkladech páry.
  • Rozhodněte se, jak s kartičkami během aktivity naložíte. Není reálné, abyste každé skupině žáků dali celou sadu kartiček. Máme pro vás určité tipy:
    • Použijte jednu sadu kartiček. Vybrané kartičky pak během výuky nechte tahat zástupce jednotlivých skupin. Skupiny budou dále pracovat s těmi kartičkami, které si vylosovaly.
    • Při větším počtu skupin (více než čtyři) připravte dvě sady; polovina skupin bude pracovat s jednou sadou, druhá s druhou.
    • Vyberte páry kartiček, které popisují chování v nějaké komunikační situaci na internetu jednou správně a jednou nesprávně. Tyto páry rozdělte mezi skupiny.
  • Určete, kolik skupin žáků budete mít, a připravte si způsob rozdělení do skupin. Pro každou skupinu si připravte výše uvedené pomůcky.
  • Rozhodněte se, jaké podmínky vytvoříte pro sestavování plakátů. Můžete skupinám umožnit nejprve diskusi a/nebo prohlédnutí řešení příkladů u dalších skupin. Zároveň se rozhodněte, kolik času na tvorbu plakátu vyčleníte.
  • Rozmyslete si, jak využijete vytvořené plakáty, aby pomohly k reflexi. Žáci si mohou například plakáty na závěr vyfotit.

Zahájení

  • Stručně uveďte hodinu a přibližte žákům pojem netiketa.
  • Nechte žáky, aby si přečetli pokyny v Listu pro žáky. Odpovězte na případné dotazy.
  • Rozdělte žáky do skupin a rozdejte jim výše uvedené pomůcky. Na základě své přípravy rozdělte skupinám kartičky s příklady.

Průběh

  • Zejména na začátku sledujte, zda žáci správně pochopili práci s kartičkami a přikládání palců. Zároveň sledujte, zda vyplňují pracovní list Co je a co není vhodné chování.
  • Sledujte čas a včas ukončete práci s pracovními listy a zahajte práci na plakátech.

Ukončení

  • Dohodněte se s žáky na způsobu dalšího využití plakátů.
  • Položte všem žákům otázky k reflexi.

Reflexe:

  • Která pravidla jsou stejná při internetové komunikaci i při chování a jednání mimo internetové prostředí?
  • Jaká pravidla netikety považujete za důležitá a proč?
  • Jaká pravidla netikety porušujete a proč? Co s tím budete dělat?



Materiál vznikl v rámci celorepublikového projektu IN-Generation zaměřujícího se na vzdělávání žáků základních škol, jejich učitelů a rodičů v oblasti internetové gramotnosti. 
Projekt IN-Generation je realizován společností European Leadership & Academic Institute (ELAI) ve spolupráci s dalšími partnery pod záštitou MŠMT.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Příběhem do digi světa.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf686 kBPracovní list pro žáky
Odstranitpdf225 kBMetodický list pro učitele
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 20. 01. 2014
Zobrazeno: 4395krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
InGeneration. V digitálním světě slušně a odpovědně. Metodický portál: Články [online]. 20. 01. 2014, [cit. 2020-08-08]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZCA/18227/V-DIGITALNIM-SVETE-SLUSNE-A-ODPOVEDNE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.