Prostřednictvím pohádky „Jak pejsek a kočička pekli dort” se děti seznamují s využitím rostlin v kuchyni.
Cílem následujícího bloku je seznámení dětí s obsahem pohádky a prostřednictvím navazujících činností poznávání užitkových rostlin.
Seznámení s pohádkou
Pomůcky: kniha „Povídání o pejskovi a kočičce”, tematické obrázky k pohádce.
Popis činnosti:
Učitelka seznámí děti s novou pohádkou „Jak si pejsek s kočičkou pekli dort k svátku” – vyprávění, četba. Po seznámení s obsahem pohádky následuje krátká pohybová chvilka a poté rozbor pohádky:
Pomůcky: kartičky s obrázky různých potravin, 2 obruče.
Popis činnosti:
Učitelka vypráví dětem, co měla dnes k snídani, co jí chutná a naváže rozhovor s dětmi, co rády jedí (obecně o potravinách – ovoce, zelenina, koblihy, koláče, maso, apod.). Poté rozmístí na koberec obrázkové kartičky, na kterých jsou různé potraviny (jablko, banán, pomeranč, česnek, mrkev, salát, rýže, brambory, kuře, knedlíky, špenát, ryby a další). Děti sbírají postupně jednotlivé kartičky s obrázky, určují, co na nich je a zda je potravina rostlinného původu nebo ne. Kartičky třídí na dvě předem určená místa, například do jedné obruče dávají obrázky s potravinami rostlinného původu a do druhé ostatní potraviny.
Pomůcky: klávesy, obrázky.
Popis činnosti:
Učitelka zpívá s dětmi jednoduché písně, po každé písničce děti říkají, zda se zpívalo o nějaké potravině, popřípadě o které a zda je konkrétní potravina z písničky rostlinného původu nebo není, například:
U některých písní je potřeba dětem některé pojmy vysvětlit, například v písničce „Běží liška k Táboru” – co je to zázvor, kde roste, jak vypadá (použijeme nejen obrázek, ale i zázvor. Ten si nejprve děti prohlédnou, prozkoumají hmatem, poté ho učitelka rozkrojí, aby ho mohly děti zkoumat i čichem).
Pomůcky: různé druhy ovoce a zeleniny, šátky.
Popis činnosti:
Děti si přinesou (po domluvě s učitelkou) z domova dle svých možností alespoň jeden druh ovoce nebo zeleniny, které umístí ve třídě na tác, kam učitelka přidá ještě další druhy. Děti společně všechny druhy pojmenují (jablka, hrušky, švestky, mandarinky, pomeranče, banány, papriky, okurky, kiwi, ananas, datle, fíky, rajská jablíčka, hroznové víno, citróny, mrkev a další). Poté si každé dítě vybere jeden druh a slovně ho popíše svým kamarádům – barva, tvar, velikost, dále řekne svým kamarádům, co mu chutnají nejvíce. Chuťový smysl si procvičí se zavázanýma očima: asi pět dětí se posadí čelem ke skupině ostatních dětí, učitelka jim zakryje oči šátkem a každému dá ochutnat jiný druh ovoce nebo zeleniny. Děti se ho snaží určit podle chuti a popřípadě chuť blíže identifikovat (sladké, trpké, kyselé. Děti se v určování prostřídají, činnost pokračuje dle zájmu dětí. Stejným způsobem děti poznávají ovoce a zeleninu podle vůně a podle hmatu. Na závěr učitelka zdůrazní důležitost zařazení ovoce a zeleniny do jídelníčku – velké množství vitamínů, které prospívají lidskému organismu.
Pomůcky: jednotlivé obrázky s ovocem a zeleninou.
Popis činnosti:
Na koberci jsou rozmístěny obrázky s jednotlivými druhy ovoce a zeleniny. Děti je nejprve společně vyjmenují, vytleskávají slabiky a určují první (popřípadě poslední) hlásku ve slově. Pro zpestření si zazpívají písničku Cib, cib, cibulenka s jednoduchým pohybovým doprovodem. Po písničce si děti jednotlivě vybírají obrázek s ovocem a zeleninou a činnost se opakuje – dítě určí druh ovoce nebo zeleniny, vytleská slabiky a snaží se určit první písmeno. Použité obrázky děti odkládají na předem určené místo a zvedají další, dokud neurčí poslední ovoce – zeleninu na obrázku.
Pomůcky: obrázky.
Popis činnosti:
Učitelka dětem oznámí, že pojedou následující den do divadla a sdělí jim podrobnosti (divadlo Tábor, společně s dětmi ze sousední MŠ, kdy pojedou, kdy se vrátí, pohádka „O pejskovi a kočičce” apod.). Společné vyprávění dětí o divadle, kdo už v divadle byl, na jaké pohádce, zda hráli herci, maňásci nebo loutky, co je to jeviště, hlediště, kdo je uvaděč, herci, diváci. Učitelka vypráví dětem krátký příběh o klukovi, který se neuměl v divadle správně chovat. Navazující rozhovor s dětmi a zásadách slušného chování v divadle.
Pohádka: „Povídání o pejskovi a kočičce”.
1. Návštěva divadelního představení |
2. Pohádka: Jak pejsek a kočička pekli dort |
3. Pohádka formou divadelního představení měla pro děti vhodný obsahový i kulturní význam. |
Pomůcky: obrázky, čtvrtky, pastelky.
Popis činnosti:
Učitelka naváže rozhovor s dětmi o návštěvě divadla:
Dle zájmu děti nakreslí cokoli, čeho si v divadle všimly, co je zaujalo.
Pomůcky: obrázky psích boudiček a kočičích pelíšků.
Popis činnosti:
Děti představují kočičky a pejsky (chlapci jsou pejsci a děvčata kočičky), kteří si spolu hrají – běhají v prostoru třídy. V prostoru třídy jsou různě rozmístěny obrázky – obrázky psích boudiček a obrázky kočičích pelíšků. Na pokyn učitelky si pejsci a kočičky najdou „svůj domeček” – sednou si na příslušný obrázek, děvčátka-kočičky na kočičí pelíšky a chlapci-pejsci na psí boudy. Hra se opakuje dle zájmu dětí.
Pomůcky: proužky z tvrdšího papíru, různé látky, lepidlo.
Popis činnosti:
Děti se rozdělí na dvě skupiny a samy si zvolí, zda budou chtít představovat pejsky nebo kočičky. Děti mají připravené hnědé, béžové, černé a bílé proužky z tvrdšího papíru a látky v podobných barvách. Každé dítě si vybere jeden papírový proužek a k němu zvolí látku, ze které vyrobíme uši pro pejska nebo kočičku. Proužky slepíme dle velikosti hlavy jednotlivých dětí a uši vystřihneme podle šablony z látek, které si děti vybraly – ouška pro pejska jsou větší a připevníme je tak, aby visely přes papírový proužek, ouška pro kočičku jsou malá a připevníme je k papíru tak, aby vyčnívaly vzhůru.
Když mají děti masky – čelenky hotové, každý „pejsek” nebo „kočička” si může vymyslet nějaké jméno.
Pomůcky: suroviny k výrobě pomazánky, bylinky a zelenina na ozdobu, nakrájená veka, měchačky, příborové nože, tácky.
Popis činnosti:
Děti se rozdělí na dvě skupiny – jedna skupina jsou pejsci a druhá kočičky. Každá skupinka má k dispozici suroviny na výrobu jedné pomazánky, například sýrové a tvarohové, dále bylinky a zeleninu na ozdobu, nakrájenou veku. Učitelka vysvětlí dětem postup – společně s dětmi vyjmenuje suroviny, které jsou připraveny k výrobě pomazánky, bylinky a zeleninu na ozdobu. Děti se ve skupině domluví, kdo udělá ze surovin pomazánku, kdo ji bude mazat na veku a kdo bude chlebíčky zdobit. Hotové chlebíčky děti dají na tácky a svačinka může začít. Pejsci a kočičky si berou na talířky chlebíčky a vzájemně ochutnávají. Dále si vybírají mezi ovocným a bylinkovým čajem, který připravila paní kuchařka. Děti vzájemně hodnotí své dílo – chuť, vůni, zeleninovou dekoraci. Učitelka také ochutná chlebíček od kočiček i od pejsků, pochválí je, jak jí výborně chutnají a jak jsou pěkně nazdobené a ptá se dětí, z jakých surovin pomazánku vyráběly – opakování a zafixování činnosti.
Pomůcky: obaly od různých výrobků s obsahem rostlinných produktů.
Popis činnosti:
Děti s učitelkou připraví na stolek krabičky, kelímky a sáčky, které si přinesly z domova, od různých výrobků (bylinné nebo ovocné čaje, rýže, šampony, pěny do koupele, krémy, a další). Společně prohlížejí, které rostliny nebo byliny jsou na obalech, snaží se je určit a správně pojmenovat. Tímto způsobem si děti uvědomí rozsáhlé využití rostlin nejen v kuchyni, ale také ve farmacii a kosmetice. Učitelka zdůrazní, že některé rostliny se přidávají do rozličných výrobků právě pro jejich léčivé účinky.
Pomůcky: obrázky k pohádce.
Popis činnosti:
Učitelka vypráví dětem pohádku „Jak krtek ke kalhotkám přišel” (většina dětí ji zná z loňského školního roku, kdy jsme ji zdramatizovali). Poté následuje krátká pohybová chvilka, kdy děti napodobují zvířátka z pohádky o krtečkovi. Učitelka naváže rozhovor s dětmi a ptá se, jak to bylo s těmi kalhotkami – jak vznikly a kdo krtkovi pomáhal. Rozhovorem učitelka děti dovede k poznání, že i některé látky se vyrábějí z rostlin a připomene průběh celého procesu, než jsou kalhotky hotové (od pěstování lnu – až k hotovým kalhotkám) a zdůrazní úlohu borůvek, které látku na kalhotky obarvily – další využití rostlin – k barvení látek.
Pomůcky: různé druhy přírodních látek a oblečení.
Popis činnosti:
Učitelka naváže na předešlou činnost – krtek měl kalhotky ze lnu, co mají na sobě děti? Děti jmenují své oblečení. Učitelka dětem vysvětlí, že ne všechno oblečení se vyrábí z rostlin, některé látky jsou vyráběny uměle. Ukáže dětem několik druhů přírodních látek a oblečení, které jsou z nich vyrobené – lněnou látku a sukni, bavlněnou látku a tričko, vlnu a vlněný svetr. Jen krátce připomene – děti znají z pohádky o krtečkovi, podle obrázků jim vysvětlí, co je to bavlna a kde roste a stejně tak jim vysvětlí, odkud se bere vlna a jak se zpracovává. Vlna není rostlina, ale dává nám ji například ovce. Vlna chrání ovce před zimou a proto oblečení z vlny tak krásně hřeje. Dále si děti procvičí na svém oblečení barvy a barevné odstíny.
Pomůcky: obrázky k básničce.
Popis činnosti:
Učitelka seznámí děti s novou básničkou, kterou se postupně naučí:
Kotě a sluníčko
Na jednom plotě
sedělo kotě.
Volalo sluníčko:
Zahřej mě maličko!
Rádo bych, koťátko,
jsem tu jen na krátko.
Každý, kdo už podzim zná,
ví, že brzy přijde tma.
Den se krátí každou chvíli
A jen vítr, ten si sílí.
Pomůcky: obrázky, knihy, encyklopedie.
Popis činnosti:
Na koberci jsou rozmístěny obrázky různých lesních zvířat – děti určují jednotlivá zvířata a snaží se k nim říct jakoukoli informaci, kterou o daném zvířeti znají – kde přebývá, čím se živí nebo ho jen slovně popíší. Učitelka dá dětem k dispozici další obrazový materiál – knihy, encyklopedie. Děti si obrázky prohlíží a společně s učitelkou zjišťují, čím se zvířata živí a zda k jejich obživě slouží také potrava rostlinného původu – žaludy, kaštany, obilí, seno, mrkev apod.
Pomůcky: obrázky, knihy, encyklopedie.
Popis činnosti:
Podobný postup je při zkoumání potravy ptáků – ptáčky na obrázcích se děti snaží správně určit nebo alespoň slovně popsat, popřípadě vyhledat podle obrázku stejného ptáčka v encyklopedii nebo jiné knize. Učitelka naváže rozhovor s dětmi o životě ptáků – kde „bydlí”, z čeho si stavějí hnízda, kde všude můžeme najít hnízda nebo úkryt ptáků, jak se rodí mláďátka a čím se ptáci živí, zda je potrava ptáků také rostlinného původu – různé druhy semen (slunečnice, mák, ovesné vločky apod.), bobule jeřabin a další.
Pomůcky: malé košíčky, kelímky.
Popis činnosti:
Krátký rozhovor s dětmi o potravě zvířat a ptáčků a o tom, jak to mají zvířata a ptáci v zimě složité najít si potravu, když vše zapadá sněhem a zmrzne. Učitelka dětem zdůrazní a pochválí je, že se starají o lesní zvěř a ptáčky každou zimu, budeme jim pomáhat i letos. Děti si vezmou malé košíčky, kelímky nebo kyblíčky a jdeme společně sbírat potravu pro zvířata na zimu. V blízkosti školky děti sbírají žaludy, kaštany a bukvice (zopakujeme si, jak se jmenují stromy, na kterých rostou žaludy, kaštany, bukvice). Plody, které děti nasbírají, uložíme ve školce, abychom je v zimě mohli donést zvířatům do lesního krmelce. Ptáčkům nasypeme semínka do krmítek na školní zahradě.
Pomůcky: tři druhy semínek, tácky, misky.
Popis činnosti:
Učitelka rozdělí děti do malých skupin (3 děti). Děti představují ptáčky a sednou si ve svých skupinách na koberec. Učitelka vypráví dětem, že je zima, napadl sníh, vše umrzlo a ptáčci mají hlad. Každé skupince dá učitelka tácek – krmítko s potravou, kde jsou pomíchané tři druhy semínek (například slunečnicová semínka, ovesné vločky, obilí) a tři misky. Každý ptáček má ale chuť na jiná semínka. Děti v každé skupině se musí tedy dohodnou, který „ptáček” bude vybírat která semínka, a ta pak z hromádky vybírat do svého kelímku. Děti mezi sebou nesoutěží, nezáleží, kdo bude nejrychlejší, ale zda se umějí vzájemně dohodnout a semínka z hromádky správně roztřídit.
Pomůcky: čtvrtky, nůžky, vodové barvy, různé druhy semen, vlasec.
Popis činnosti:
Starší děti si vystřihnou ze čtvrtky předkresleného ptáčka, mladší děti použijí již vystřiženého. Ptáčka si namalují z obou stran dle své fantazie vodovými barvami, na místo oka nalepí nějaké semínko (výběr z několika druhů semen – slunečnice, oříšky, sušené ovoce, ovesné vločky …). Když jsou ptáčci hotoví, zavěsí je děti s pomocí učitelky do volného prostoru.
Děti se seznámily různými formami důkladně s obsahem pohádky. V navazujících činnostech se zajímavými činnostmi seznamovaly s rostlinami a jejich využitím. U činnosti „Jak pejskové a kočičky připravovali svačinku” by bylo vhodnější rozdělit děti do více menších skupin pejsků a kočiček, aby se mohly podílet aktivně na výrobě pomazánky všechny děti (pasivnější děti spíše činnosti přihlížely).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.