Hlavní cíle projektu
Obsah projektu je zaměřen převážně na rozvoj poznání dítěte, na osvojení si hodnot, které společnost vyžaduje. Náplň je zaměřena na vzdělávání v oblasti interpersonální, aby si děti utvářely vztah k okolním lidem, a na pochopení, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová), že osobnosti mají své přirozené odlišnosti.
Projekt seznamuje děti s přírodou, kulturou, která může být i jiná než ta, ve které se děti běžně pohybují.
Klíčové kompetence:
Sociální a personální kompetence: dítě je schopno chápat, že lidé jsou různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
Činnostní a občanské kompetence: dítě se zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění; ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
Kompetence k učení: soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí
Charakteristika projektu
Projekt je spojen s tématem dobrodružství při cestování kolem světa, kde se děti seznamují se zvyky různých národů, poznávají nová, nepoznaná prostředí, získávají povědomí o lidech, kteří žijí rozdílným životem. Děti získávají nové vědomosti, dovednosti a prožitky, spojené s tématem cestování.
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: dva týdny
Věková skupina: 5–6 let
Prostorová organizace: třída, školní zahrada, tělocvična
Podtémata
Časový plán projektu
| 
 1. den  | 
 motivace a seznámení s projektem  | 
| 
 2.–3. den  | 
 realizace 1. části projektu: „Cesta do Ameriky za indiány a ke kovbojům“  | 
| 
 4.–5. den  | 
 realizace 2. části projektu: „Cesta za jídlem po Evropě“  | 
| 
 6. den  | 
 realizace 3. části projektu: „Cesta do krajiny věčné zimy a za Eskymáky“  | 
| 
 7.–8. den  | 
 realizace 4. části projektu: „Cesta do Afriky za zvířaty a návštěva místních lidí“  | 
| 
 9. den  | 
 realizace 5. části projektu: „Cesta do Asie“  | 
| 
 10. den  | 
 setkání lidí, které děti poznaly ve světě, a společná hostina  | 
1. den
Motivace a seznámení s projektem
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) Prohlížení atlasu, mapy, globusu, cestopisů, fotografií 2) Rozhovory, vyprávění a seznámení s projektem 
  | 
  | 
| 
 Evaluace Děti se pomocí několika pomůcek seznámily s tématem projektu. Do společné činnosti se zapojily všechny děti. Vhodně připravené pomůcky napověděly, na jaké téma se bude pracovat, takže děti ihned začaly sdělovat své zkušenosti z návštěvy různých krajů světa.  | 
|
2.–3. den
Realizace 1. části projektu „Cesta do Ameriky za indiány a ke kovbojům“
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) prohlížení obrazového materiálu 2) rozhovory, vyprávění  | 
  | 
| 
 1) Výroba indiánského „ponča“ 
 2) Výroba indiánské čelenky 
  | 
 
 
 
  | 
| 
 Indiánský kruh 
  | 
 
  | 
| 
 Pohybová hra „Indiáni, kovbojové“ pravidla hry: 
 Kdo dřív zmrzne? Všichni indiáni? Nebo všichni kovbojové?  | 
 
  | 
| 
 Evaluace Byly realizovány dílčí cíle pěti oblastí a vzdělávací nabídka byla přiměřeně náročná k věku dětí. Byly užity formy a organizace výuky (individuálně, skupinově, frontálně).  | 
|
4.–5.den
Realizace 2. části projektu: „Cesta za jídlem po Evropě“
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) prohlížení obrazového materiálu 2) rozhovory, vyprávění  | 
  | 
| 
 Modelování „Kuchaři“ 
  | 
  | 
| 
 Kresba „Co dáme na talíř“ 
  | 
  | 
| 
 Výstava fotek 
  | 
  | 
| 
 Evaluace Využili jsme přirozeného učení, založeného na přímých zážitcích. Po celou dobu jsme dodrželi zásady respektování individuálních potřeb dětí a podporování samostatnosti. Navazovali jsme na předchozí zkušenosti a poznatky.  | 
|
6. den
Realizace 3. části projektu: „Cesta do krajiny věčné zimy a za Eskymáky“
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) prohlížení obrazového materiálu 
 2) rozhovory, vyprávění  | 
  | 
| 
 Výroba tučňáků, ledních medvědů a Eskymáků 
  | 
 
  | 
| 
 Zimní krajina (společná práce) 
  | 
  | 
| 
 Modelování iglú 
  | 
  | 
| 
 Koláž života v zimní krajině 
  | 
  | 
| 
 Rybolov 
  | 
  | 
| 
 Evaluace Byly vytvořeny podmínky pro skupinové i individuální činnosti. Děti byly dostatečně motivovány obrazovým materiálem. Využili jsme experimentování při práci s vodou a barvou.  | 
|
7.–8. den
Realizace 4. části projektu: „Cesta do Afriky za zvířaty a návštěva místních lidí“
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) prohlížení obrazového materiálu 
 2) rozhovory, vyprávění  | 
  | 
| 
 Dramatizace písně „Pět minut v Africe“ 
 (Kulhánková E. – Taneční výchova; Příloha č.1.2.)  | 
  | 
| 
 Výroba kostýmů 
  | 
  | 
| 
 Pexeso s africkými zvířaty 
  | 
 
  | 
| 
 Kresba zvířat a života v Africe 
  | 
 
  | 
| 
 Stavba pyramidy 
  | 
  | 
| 
 Stavby z písků 
  | 
  | 
| 
 Evaluace Využili jsme hodně prostředků pro usnadnění přestav. Téma pro děti bylo velice zajímavé. Děti měly možnost využití vlastní volby a přání. Poměr spontánních a řízených činností byl vyvážený. Byly využity všechny dílčí cíle pěti oblastí.  | 
|
9. den
Realizace 5. části projektu: „Cesta do Asie“
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 1) prohlížení obrazového materiálu 
 2) rozhovory, vyprávění  | 
  | 
| 
 Poslech hudby 
  | 
 
  | 
| 
 Hra na horolezce (hory) 
  | 
  | 
| 
 Výroba obrázku 
  | 
 
 
  | 
| 
 Evaluace Bylo použito málo nabídek činností. Děti se i přes to o téma zajímaly díky spolužákovi, který je Asiat, a tím je seznámení s tamější kulturou zaujalo.  | 
|
10. den
Setkání lidí, které děti poznaly ve světě, a společná hostina
| 
 Nabídka činností  | 
 Dílčí vzdělávací cíle  | 
| 
 Příprava kostýmů 
  | 
  | 
| 
 Společné setkání 
  | 
|
| 
 Evaluace Děti měly možnost ukázat, co si pamatují z předchozí činnosti při sbírání nových informací. Neměly problémy se na okamžik stát někým jiným. Na dětech byla znát radost z poznání.  | 
|
Celkové hodnocení projektu
Děti si vytvářely základy práce s informacemi, rozvíjely pozitivní city ve vztahu k sobě i k okolí, schopnosti a dovednosti důležité pro navazování a rozvíjení vztahů k druhým lidem.
Nabízela se možnost vytváření prosociálních postojů k druhému, rozvíjela se sociální citlivost, tolerance, respekt a přizpůsobivost.
Děti si vytvořily povědomí o mezilidských a morálních hodnotách a získaly schopnost vážit si života ve všech jeho formách.
Do projektu byli zapojeni rodiče, kteří pomáhali s výběrem a nabídkou fotografií.
Všechny činnosti rozvíjely schopnosti učení a obsahovaly všech pět oblastí vzdělávání.
Děti téma zaujalo a přispívaly vlastními zážitky, fotografiemi z dovolených, vlastními knihami a jinými pomůckami.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Národní pedagogický institut České republiky © 2025