Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčatům do Nymburka
Dílčí očekávané výstupy:
- Děti si uvědomí, že myšlenky a nápady můžeme zapisovat, dopisem můžeme něco důležitého sdělit, potěšit, koho máme rádi atd. Uvědomí si, jak se dopisy doručují, jaké jsou jiné možnosti komunikace na dálku.
- Posílí se jejich zájem o školní práci v základní škole (naučit se číst, psát, počítat), jsou motivováni k některým přípravným činnostem pro budoucí výuku.
- Uvědomí si, že i v učení si vzájemně pomáháme a že učení vyžaduje určité úsilí.
- Posílí se vztahy mezi dětmi, vzájemná spolupráce.
- Naučí se lépe odhadovat svoje síly, být si vědomy svých pozitiv i nedostatků (nikomu se neposmívat, každý něco umí lépe a něco hůř).
- Ve spolupráci s rodiči se naučí dobře znát svoji adresu.
- Uvědomí si některé rozdíly ve vnímání lidí (co jednomu voní a chutná, to druhému vonět a chutnat nemusí).
- Jsou vedeni k aktivitě, originalitě nápadů (v každé situaci hledat řešení, zvažovat na co stačí a kdy požádat o pomoc kamaráda či dospělého).
- Poznají, že každé roční období má svoje kouzlo (působivost zasněžené krajiny).
- Měly by si uvědomit, že když si dokážeme odepřít okamžité splnění potěšení, může to být pro nás dobré a užitečné.
Projekt využívá působivosti textů klasika dětské literatury J. Čapka "Vyprávění o pejskovi a kočičce". Projekt byl vytvořen i jako určitá reakce na současný trend v některých rodinách pouštět dětem zejména videonahrávky s módními příběhy (Harry Poter, Pán prstenů), které nahrazují čtení či vyprávění. Příběh má děti motivovat k zájmu o školní práci (zejména potřebu naučit se číst a psát) i k posílení některých dovedností budoucího školáka (grafomotorická cvičení, znalost adresy atd.). Učí děti najít v literatuře příklady prosociálního jednání a dokázat je aplikovat v některých situacích jejich života. Postupné seznamování s dalšími příběhy pejska a kočičky má vést děti k tomu, aby jednotlivé příběhy nejen poznaly a zamilovaly si je, ale jejich rozvíjením a dotvářením hledaly různorodé možnosti, vybíraly z možných řešení. Zároveň jim projekt umožňuje i prohloubení některých poznatků o přírodě i aktivitách lidí v zimním období.
Spolupráce s partnery: rodiče, základní škola, pošta.
Projekt předpokládá průběžnou práci s knihou (několikeré přečtení příběhu, návrat k jeho některým pasážím, možnost prohlížení knihy ve "čtenářském koutku" atd.), popř. poslech reprodukované pohádky z CD.
Navazující náměty, hry a činnosti umožní, aby si děti přirozenou a zábavnou formou vytvářely tyto poznatky a postoje.
Projekt je členěn na několik částí, které vycházejí z obsahu příběhu:
Návrhy některých her a činností (myšlenková mapa)
Pejsek s kočičkou dostávají dopis
- Povídáme si nad dopisem o tom, kdo umí psát a kdo se to teprve naučí.
- Komu a kdy píšeme dopis (z dovolené, k narozeninám ...)?
- Pracujeme s encyklopedií - jak dopis putuje.
- Povídáme si, jak píší pejsek s kočičkou a co pomáhá k pěknému psaní dětem?
- Píšeme dopis (učíme se uvolňovat ruku, napodobovat písmena, správně držet tužku).
- Kreslíme: Co už umím x co se potřebuji naučit?
- Navštívíme základní školu - sledujeme učební pokroky dětí z 1. třídy.
- Hrajeme hru: "Poradím ti, jak se dělá ..."
- Skládáme obálky (děti překládají papír podle pokynů učitelky).
- Vytváříme svoji známku (obrázek, značka, stříhání okrajů).
- Hrajeme námětovou hru na pošťáka (roznášíme dopisy, které si děti "napsaly").
- Jak umím adresu (adresu píše učitelka podle diktátu dítěte, starší děti se podepíší).
- Hrajeme hru "Kdo stejně jako já ..." bydlí v ulici, bydlí v Hradci ...
- Píšeme dopis nemocnému kamarádovi (děti diktují, učitelka zaznamenává).
- Odneseme dopis na poštu (pozorování práce zaměstnanců - rozhovor).
Pejsek s kočičkou jdou na poštu
- Povídáme si - jak se připravujeme na cestu, co si vezmeme na sebe do zimy.
- Vystřihujeme, oblékáme panenky, skládáme skládačky.
- Nacvičujeme dramatickou etudu: Pejsku, nejez to!
- Sledujeme sněhové přeháňky, pozorujeme změny zasněžené přírody.
- Věnujeme se radovánkám na sněhu (koulovaná, stavění sněhuláků, stopy ve sněhu).
- Hrajeme pohybovou hru "Koulovaná" (s papírovými koulemi).
- Co děláme v zimě - pohybová improvizace (brodíme se závějí, na klouzačce ...).
- Kdo tu šel před námi? - sledujeme stopy na čerstvém sněhu, otisky do sněhu (boty, rukavice, lopatky ...).
- Hrajeme si s výtvarným materiálem - otisky (bramborová tiskátka, otisky různých předmětů v keramické hlíně).
- Srovnáváme stopy vystřižené z papíru (velikost, tvar, porovnáváme počty).
- Kdo byl dnes u krmítka? (srovnáváme - stopy zvířat, ptáků a lidí).
- Co dáme zvířátkům do krmítka? (krmíme ptáky, navštívíme krmelec).
- Pracujeme s grafickým listem "Kam kdo došel?" (sledujeme stopu tužkou).
- Povídáme si na téma "dobré a zlé stopy" - co kdo za sebou zanechává (nepořádek v přírodě x umělecká díla, zasazený strom ...).
Jak všechno zapadlo
- Co je pod závějí? (smyslová cvičení - poznáváme předměty podle hmatu).
- Kam ti spadla vločka (nacvičujeme soustředění, poznáváme slabý podnět).
- Jak mráz kreslí na okna - výtvarná činnost.
- Pokusy: voda - sníh - led.
- Píseň "Sněží, sněží" + pohybové ztvárnění.
- Malování "Jak domeček zapadl sněhem".
Jak hledali a našli domeček
- Stavíme stavby ze sněhu (hra na návštěvy, prošlapování cestiček).
- Stavíme si domečky ve třídě (z prostěradel, krabic ...) - vzájemná spolupráce a pomoc dětí.
- Hrajeme si na návštěvy (pozvání, přivítání, pohoštění ...).
- Co nám voní a co ne (smyslová hra - rozlišujeme různé vůně a zápachy).
- Povídáme si "Kdy tu vůni cítíš?" (kdy voní vanilka, mandarinka, mýdlo ...).
- Co mi voní a co ne (vyjádříme vlastní pocity).
- Jak hledali domeček (orientace ve třídě) - vzájemná pomoc dětí.
- Řešíme labyrinty z kostek.
- Řešíme labyrinty na grafickém listu.
- Prolézáme pod větší plachtou, strachovým pytlem atd.
Jak je doma u kamen
- Prožíváme atmosféru, posloucháme celý příběh.
Povídáme si na téma "Proč to vše dobře dopadlo?"