Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a jeho psychika > Jazyk a řeč > pojmenovat většinu toho, čím je obklopen...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Prázdninová školka s dvouleťáky – Máša a medvěd

Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Autor Petra Pšeničková

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (Máša a medvěd), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – medvěd s hýbacíma ušima

Pro výrobu medvěda učitel připraví roličky od toaletního papíru, karton nebo vlnkový papír na uši, barevné papíry na výrobu ostatních obličejových částí a nohou, provázek. Z barevných papírů vystřihne oči, čumák, tlamu a nohy. Z kartonu uši, ve kterých silnou jehlou nebo tvořivými nůžkami propíchne dvě dírky. Roličku od toaletního papíru nahoře promáčkne, v promáčknutí vytvoří dírku. Děti roličku polepí hnědým papírem. Učitel na zádech medvěda = roličky vystřihne pruh, po obou stranách vystižených zad propíchne dírky. Děti nalepí medvědovi obličejové části včetně uší, nohy. Učitel přiváže uši k tělu: hýbající se díly přiváže k ruličce vzdálenějšími dírkami. Bližší dírky sváže k sobě (ne příliš těsně) a zbylý provázek nechá viset dolů, zakončí navázáním korálku. Dírkou v hlavě provleče provázek na pověšení. Taháním korálku směrem dolů medvěd hýbe ušima.

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, medvědí provlékačka

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Učitel z kartonu připraví velkou maketu medvěda nebo více menších maket, které proděraví děrovačkou. Děti provlékají maketu barevnými tkaničkami.

Venkovní organizovaná chvilka – hra na medvěda

(zdroj internet)

Jeden z učitelů v sedu na bobku představuje spícího medvěda. Druhý učitel spolu s dětmi se pomalu přibližují s říkankou:

„Vstávej méďo, vstávej už,

 ty tak dlouho spíš,  že nás nechytíš?“ 

Medvěd se probouzí a honí děti, které se běží schovat do vyznačeného domečku. Dítě, které medvěd chytí před domečkem, si vymění roli s medvědem. 

Obměna: Učitel určí více medvědů.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Na rybách“.

Ranní tvořivá činnost – zlatá rybka

Učitel připraví šablonu zlaté rybky s korunkou. Děti vymalují zlatou temperou. Do již natřené tempery poťupou oválkem molitanu pro vytvoření efektu šupin.

Didaktická část – hra chytání rybiček

Učitel si s dětmi zahraje motorickou hru – chytání rybiček. Doporučuji kratší délku provázku i kratší rukojeť.

Venkovní organizovaná chvilka – házení míčkem

Děti na zahradě házejí míčkem do rybníku = vystavěný obrys rybníku z kamínků/klacíků.

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Růžová kaše“.

Ranní tvořivá činnost – hrnec s kaší

Učitel připraví šablony hrnce, vystřižené suroviny z potravinových letáků. Děti vaří kaši lepením surovin na šablonu.

Didaktická část – obrysy hrnců

Učitel předkreslí na karton obrysy různých typů hrnců. Děti obrysy vystavějí z víček od PET lahví, velkých knoflíků, těstovin, velkých korálků.

Venkovní organizovaná chvilka – vaření kaše

Děti na hřišti vyrábějí z písku nejrůznější kaše. Do báboviček vkládají písek, různé květy, listy. Mohou vyrobit malinovou kaši, banánovou kaši, kokosovou kaši apod.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Toulavé vajíčko“.

Ranní tvořivá činnost – rybky z modelíny

Děti z měkké modelíny vyválí plát, ze kterého vykrajují vykrajovátkem rybičky.

Didaktická část – chůze s míčkem

Učitel připraví ve třídě z kostek slalom. Děti slalom procházejí s míčkem (overball) mezi koleny (= zahřívají vajíčko).

Venkovní organizovaná chvilka – spojování vajíček

Učitel připraví z kartonu větší vajíčka. Protože každé vajíčko praskne trochu jinak, i kartonová vajíčka jsou rozdělená na polovinu různým způsobem (rovné přestižení, zubaté....). Děti skládají horní a dolní část vajíčka.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Malování“.

Ranní tvořivá činnost – obraz

Učitel připraví kartonové desky ve tvaru čtverce/obdélníku, úzké malířské pásky. Děti karton přelepují páskou křížek krážem, vzniká obraz s nejrůznějšími obrazci. Následně jednotlivé části obrazu vymalují temperovými barvami (různé barvy). Po zaschnutí učitel pomůže dětem pásku strhnout. 

Didaktická část – barevné puzzle

Učitel 2 archy papíru A4 rozdělí na 12 pravidelných čtverců. Čtverce/pole vybarví barvami: bílá, žlutá, červená, zelená, modrá, černá. Oba archy zalaminuje, jeden rozstříhá na jednotlivé čtverce, druhý nechá jako předlohu. Jednotlivé čtverce podlepí magnetickou fólií pro lepší manipulaci dětí. Děti skládají čtverce na předlohu podle barev. Každé dítě pracuje s pomůckou individuálně. 

Venkovní organizovaná chvilka – malování křídami, míchání barev

Děti na zahradě malují křídami, zkouší i míchání barev malováním přes sebe nebo namočení křídy do misky s vodou.

Použitá literatura:

  • ANIMACCORD: Máša a medvěd – Nové pohádky o Máše a medvědovi. Egmont 2016. EAN:9788025233801.

Reflexe:

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám