Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Cílem ŠVP je vytvořit u dětí základní povědomí o vlastních právech. Různými činnostmi se program bude snažit o to, poskytnout dítěti informace o rodině , o svém já, o společenství, ve kterém žije. A také ho seznámit s některými prvky naší kultury.
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
ŠVP - školní vzdělávací program - ukázka plánu vzdělávacího obsahu
Úmluva o právech dítěte praví, že děti, díky své zranitelnosti, potřebují zvláštní péči a ochranu nejen rodiny, ale i státu. Klade se důraz na úctu ke kulturním hodnotám dětského společenství a zabezpečování práv dětí, které vyplývají ze základních lidských práv.
Pozn. autora:
Tematické oblasti odpovídají některým článkům z Úmluvy o právech dítěte, ale její strukturu nekopírují. Členění je přizpůsobeno dětskému chápání a podmínkám v běžné mateřské škole. Tematické části nemají přesné časové rozdělení, ale měly by na sebe smysluplně navazovat.
Rámcové cíle:
Oblastní cíle
Každá činnost vyplývající z tohoto programu je cestou vedoucí k naplnění určitého dominantního oblastního cíle. K naplňování některých oblastních cílů však dochází průběžně (každodenně).
1. oblast (biologická)
Podporovat a rozvíjet uvědomování si svého těla a zároveň rozvíjet i pohybové dovednosti, což vede k rozvoji psychické i fyzické zdatnosti. Osvojení poznatků o svém těle, smysluplně je využívat a položit tím základy ke zdravému životního stylu.
2. oblast (psychologická)
Komentování zážitků a samostatný projev vede k užívání práva dítěte na osobní názor. Naším cílem je, aby si dítě vytvořilo vlastní názor a srozumitelně jej vyjádřilo. S tím souvisí vytváření základů pro práci s informacemi, i rozvoj tvořivosti a samostatného uvažování. Cílem je rozvoj pozitivního vztahu k sobě, k druhému a ke svému okolí. Děti vědí, že je mají rádi rodiče, ale měly by se naučit mít rádi i sebe a lásku dávat i druhým (kamarádům). Na základě lepšího poznání svého okolí, by mohly postupně získat pozitivní vztah k tomuto místu a bude pro ně přirozené se o něj starat a pečovat.
3. oblast (interpersonální)
Rozvoj komunikačních dovedností nejen verbálních, ale i nonverbálních, je cílem mnoha činností, protože děti ve své bezprostřednosti komunikují mezi sebou zcela přirozeně. Utváření pozitivních postojů a pozitivní chování směrem ke druhým je průběžně naplňovaným cílem.
4. oblast (sociálně kulturní)
Poskytnout dětem možnost k seznámení a přímému setkání s kulturní hodnotou je nejen smyslem návštěv divadel, ale i výletů do okolí. Schopnosti žít ve společenství se rozvíjí také např. prostřednictvím pěstování dobrých vztahů s kamarády, s paní učitelkou, kuchařkou nebo uklízečkou.
5. oblast (environmentální) Každodenní činností člověka je péče o vlastní okolí, v němž žije. Děti se každodenně učí po sobě uklízet věci, pečovat o pokojové květiny, a odstraňovat, resp. třídit odpadky.
Pozn. autora:
Soustava tematických celků je popsána obecně pro celou MŠ. Každá učitelka si tyto integrované bloky (tematické celky) rozepíše podle charakteristiky své skupiny dětí, naplní je různorodými činnostmi a příležitostmi a doplní je o konkrétní očekávané výsledky dětí. Zhodnocení daných tematických celků a programu jako celku bude součástí evaluačního procesu, a to vzhledem k dětem (co se naučilo, co získalo), ke skupině dětí (jak spolupracovaly, co si z nabídky činností vybraly) a k tématu (zda bylo téma vzhledem k věku dětí přiměřené, apod.).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.