Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Cukrárna aneb Všem očím a rukám přeji dobrou chuť
Odborný článek

Cukrárna aneb Všem očím a rukám přeji dobrou chuť

25. 6. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Bešťáková

Anotace

Příspěvek na téma sladkosti obsahuje zajímavé náměty, nejen pro různorodé činnosti – výtvarné, ale i tělesné, hudební, literární a poznávací.

 

 

Výtvarné výsledky našeho „sladkého řádění" jsme vystavovali v Karlových Varech a v Mateřské školce v Chomutově na jaře 2006, na podzim téhož roku naše sladkosti zdobily foyer galerie při akci Jičín - město pohádky. Anonymně jsem stála mezi obdivovateli a pozorovala reakce. Děti identifikovaly druhy dortíků, lízátka, bonbóny, bábovku a litovaly, že je nelze ochutnat. Dospělí řešili otázku: Z čeho to je? Osahávali výrobky, dloubali do nich prstem, často je očichali, aby zjistili, že páchnou disperzními barvami a lepidly.

 

Sladkosti byly tématem také společného setkání předškoláků a seniorů. Dědové vzpomněli na hlad a chudobu v době války, babičky zavzpomínaly na pečení bednaříků, prkenice, skořicových šneků a na krajáč se smetanou. Nakonec jsme společně dekorovali kartónové pečivo. Překvapila mě zcela otevřená komunikace mezi všemi zúčastněnými.

 

Prostřednictvím sladkostí bořil bariéry Ekoateliér Jitky Horové na festivalu Mezi ploty v Bohnicích 2006. Tělesně postiženým, mentálně retardovaným, hyperaktivním jedincům, všem věkovým kategoriím přineslo tvoření sladkostí radost, volnost, nadšení.

 

Po těchto zkušenostech si dovoluji tvrdit, že cukrárna působí přímo terapeuticky. Ba co více. Nepřiberete ani gram, neřešíte vhodnost a škodlivost potravin, neřešíte alergie apod. A proto všem očím a rukám přeji dobrou chuť!

foto
1. foto
 

 

 

Náměty činností

 

Na mlsnou kočičku (pohybové hry dětí předškolního věku)

 

Z: lehká pružná chůze ve vázaném tvaru s udržením rytmu, pohotový běh

Děti stojí v kruhu, drží se za ruce. Kočka je uvnitř ve dřepu, hospodyně vně kruhu. Děti se rytmickou chůzí pohybují po obvodu kruhu a říkají:

 

Počkej, počkej, kočičko,
zmlsala‘s nám masíčko.

 

Hospodyně:

 

Pro tvou mlsnou hubičku
vezmu na tě metličku.

 

Děti se zastaví, pustí se a začne honička hlavních aktérů.

 

Tažené těsto (relaxační hry s dětmi)

 

Z: navodit u dětí stav uvolnění postupným napínáním jednotlivých částí těla a jejich následným ochabnutím a uvolněním

 

Příprava - dostatek prostoru, můžeme ztlumit osvětlení.

 

Popis hry:

 

  1. Postavíme se do kruhu, utvoříme široké rozestupy.
  2. Na pokyn „táhni" se vytahujeme vzhůru.
  3. Na pokyn „těsto" se ohýbáme, stoupneme na celá chodidla, připažíme, poklesneme v kolenou, sedneme do dřepu, hrudník přitáhneme ke stehnům a rukama obemkneme nohy.
  4. Na pokyn „tažené těsto" ho dáme před upečením odpočinout. Lehneme si na záda.
  5. Učitelka se po chvilce dotkne nohy dítěte (ochutnáme závin), které se posadí, dotkne se nohy kamaráda a postupně vstanou všechny děti.

Třaslavý pudink (kniha plná her/

 

Kdybych byl třaslavým pudinkem... - pak bych neměl pevné tělo a pohyboval bych se nekontrolovatelně sem a tam. Na ukázku můžeme dětem přinést bábovku z pudinku.

 

Z: popisované pohyby v říkance a zpívaném refrénu přenést do rytmického pohybu

 

Kdybych byl třaslavým pudinkem,
valil bych své tělo tam i sem,
doleva, doprava, pod stolem,
kdybych byl třaslavým pudinkem.
Valil bych, valil,
až bych se svalil, až bych se svalil z misky ven.

 

Refrén (na melodii písně Koulelo se, koulelo)

 

Koulela se, koulela,
pudinková koule,
až se skulí ze stolu,
udělá si boule.

 

Zmrzlináři jedou (pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte, obdoba hry Vařená vajíčka)

 

Z: rozvíjet orientaci v prostoru, manipulační dovednosti, hrubou a jemnou motoriku, interaktivní komunikaci a spolupráci, dodržovat dohodnutá pravidla.

 

Je stanoven stánek - např. košík, mísa uprostřed prostoru. Skupiny dětí mají svá stanoviště stejně daleko od cíle a každá má stanovený stejný počet drobných předmětů, např. drátěnky, míčky, papírové koule. Každé dítě má lžíci a pomocí ní přenáší předměty po jednom do cíle. Komu předmět spadne, musí se vrátit do výchozího místa a jít znovu. Skupiny se snaží co nejrychleji nanosit zmrzlinu do obchodu.

 

Schované bonbóny - děti hledají bonbóny v prostorách herny

 

Z: cvičit postřeh, správně pojmenovat místo nálezu, poblahopřát vítězi, rozdělit se s ostatními

 

Námětová hra Cukrárna - děti si vyrobí atrapy, s nimiž si budou hrát a manipulovat (aranžovat je na talířky, balit na papírové tácky...)

 

Karneval jsme zrealizovali za vydatné pomoci rodičů při výrobě masek. Převlékli své děti za cukráře, bonbóny, zmrzlinu, připálený dortík...

 

Pět prstů vaří - hry s prsty aneb Říkáme a ukazujeme

 

Pět panáčků zazpívalo,
do kuchyně naskákalo.
První oheň rozfoukal (
foukání do ohně),
druhý pánev postavil (
stavíme pánev),
třetí těsto zamíchal (
mícháme těsto),
čtvrtý cukrem osladil (
sladíme a mlsáme),
pátý řekl - Hošíčku, nepopal si hubičku.

 

V Mlsálkově

 

Z: využít dětskou fantazii k aktivní spolupráci na vývoji příběhu

 

„Včera v noci se mi zdál krásný sen. My všichni jsme se procházeli zemí hojnosti. Nejdříve jsme přišli ke stromu, na němž rostla krásná barevná lízátka. Každý si mohl utrhnout jedno. Lízali jsme a mlaskali a kráčeli jsme dál. Najednou jsme stáli u mostu ze slaných tyčinek. Kráčeli jsme přes něj velmi opatrně, přesto se najednou zřítil a my všichni spadli do hluboké řeky. Představte si, v té řece tekl místo vody pomerančový džus. Jen stěží jsme se zachránili, vylezli na břeh a hned začalo pršet - pršely lentilky. Honem jsme všichni sbírali. Co jsme nesnědli, schovali jsme si pod nugátový keř. Někoho už bolelo bříško, a tak jsme si odpočinuli na marcipánové louce. Cesta nás pak zavedla k pudinkové hoře a tou jsme se museli prokousat. Uf, to byla dřina! Na druhé straně hory jsme objevili sušenkovou jeskyni. Uzavíraly ji čokoládové dveře. Když jsme je snědli, vlezli jsme po čtyřech dovnitř. Byla tam veliká tma a jen neradi a se strachem jsme opatrně lezli na druhý konec. Hu, to bylo leknutí. Najednou před námi stál strážce jeskyně, drobečkový drak. Vzali jsme nohy na ramena a uháněli nazpátek. A potom jsem se probudila."

 

Příběh můžeme rozvinout ještě více, průběžně ho dramatizovat.

 

Než se pustíte do tvoření, shromážděte si hodně materiálu (viz malý vzorek).

foto
2. foto
 

 

 

Doporučuji absolvovat seminář Sladký výlet - cukrárna, který vede Jitka Horová (Ekoateliér). Pomoci může také CD ROM Ekoateliér Cukrárna - atrapy sladkostí z odpadových materiálů a přírodnin, který byl vydán k příležitosti vytvoření českého rekordu v roce 2005. Obsahuje 353 atrap sladkostí ve 21 kapitolách a náměty pro jejich využití. CD ROM získáte na adrese ekoatelier@tiscali.cz.

 

Barevné těsto - smícháme stejný díl mouky, soli, trochu temperové barvy a vodu dle potřeby. Těsto vyrobíme ručně nebo v kuchyňském robotu. Při zpracování využíváme klasické modelovací techniky. Co všechno proběhne, než si kousneme do koláče? Aneb bez práce nejsou koláče (říkejme si přísloví).

 

Bonbóny - (Ekoateliér):

 

  • víčka od PET lahví zabalíme do celofánu
  • plastovou část Kindervejce zablíme do kuchyňského voskového nebo krepového papíru a potom do celofánu

Obří bonbóny - ruličky od fotografického papíru balíme do krepového papíru, olepíme odstřižky ze samolepících tapet

 

Lízátko

 

  • kulaté - na rotační přístroj kapeme tuš z lahvičky, kulatý tvar vystřihneme a nalepíme oboustranně na karton, zasuneme špejli, můžeme zabalit do celofánu a zavázat lesklými stužkami
  • kulaté - stočení chlupatých drátků
  • víčky od PET lahví zdobíme velký tvar např. přímo na koberci
foto
3. foto
 

foto
4. foto
 

 

 

 

 

Lednice - z časopisů vystřihujeme potraviny, které uchováváme v lednici (tu můžeme vyrobit z kartonu ve variantě plošné nebo trojrozměrné)

 

Kompot - (Ekoateliér) bonbónový, zmrzlinový, sušenkový ... z časopisů a reklamních katalogů vystříháme sladkosti a průhledným lepidlem je nalepíme po obvodu vnitřní strany sklenice. Dle fantazie ozdobíme i víčko.

 

Desky na recepty - (Ekoateliér) vytvoříme z tuhého papíru a zdobíme např. vlnitou lepenkou, mašličkou, z obalů od potravin ap. Do desek můžeme vložit recept oblíbeného jídla z MŠ a věnovat mamince. Obdobou a vhodným dárkem pro maminku může být stojánek na recepty. Vytvoříme ho z kartonu (tvar hranatý, kulatý), z rubové strany nalepíme fotografické růžky, do kterých zasuneme recepty.

 

U stolu - (Ekoateliér) koláž z výstřižků časopisů (hledáme dárky, dobroty na stůl, případně i osoby vlastní rodině podobné). Ztvárňujeme rodinu, kolektiv školky apod.

 

Z: prostředek k uvolněným rozhovorům o prožitých oslavách

 

Zmrzlina - (Ekoateliér)

 

  • vystřižený tvar z kartonu děti kolorují kakaem, barvou s vanilkovým aroma apod.
foto
5. foto
 

 

 

  • rozprašovačem nebo houbičkou navlhčíme barevný papír, zmačkáme do kuličky a vlepíme ho do kornoutu
foto
6. foto
 

 

 

Pohár

 

Z: pokusit se vystihnout chuť barvou

 

Využili jsme kartonový výsek z balírny skleniček. Děti prvky sestavily, slepily a do pohárů namačkaly papíry jako zmrzlinu.

foto
7. foto
 

Mechové dorty (Ekoateliér) - děti sledovaly vytvarování mechu pomocí papíru nebo dortové formy. Po mírném vyschnutí je dekorovaly zapichováním či pokládáním přírodnin. Obměna - zdobíme výstřižky z časopisů nebo širokou škálou plastového materiálu.

 

Sněhové dorty - dokonalého tvaru jsme dosáhli pomocí dortové rozevírací formy.

 

Zdobili jsme barvami, plastovým materiálem.

 

Pískové dorty (Ekoateliér) - dno formy dekorujeme přírodninami, formu naplníme pískem, klasicky překlopíme, přírodniny jsou do písku krásně vlisované.

 

 

Narozeninový třídní dort a osobní narozeninové dortíky dětí
foto
8. foto
 

foto
9. foto
 

foto
10. foto
 

foto
11. foto
 

 

 

 

 

 Hlad je nejlepší kuchař (říkejme si přísloví)

 

Z: Vedeme s dětmi rozhovory o jídlech pro organismus důležitých, o pravidelné potřebě přijímat potraviny, o oblastech světa, kde děti mají hlad. Můžeme se dozvědět, jaká jídla mají děti v oblibě doma, ve školce, co rády nemají apod.

 

Slavnost v troubě (příběhy pomáhají s problémy)

 

Z: příběh řeší ctižádost, přátelství, vychloubání, žárlivost, předsudky

 

Dneska se měla konat velká slavnost. Bábovková forma na ni všechny pozvala. Všichni hosté se postupně scházeli. „Jen pojďte," volala bábovková forma na mouku, vajíčka a tuk. I ostatní přísady přicházely jedna po druhé. Ve sváteční náladě, aby se také zúčastnily slavnosti. Mouka měla dneska zase svůj vychloubačný den: „Nemyslíte si také, že mám nejkrásnější bílé šaty?" „Samozřejmě, já jsem si přece dneska vzal jiné," ozval se bílek. Malá prostořeká rozinka řekla: „To bys teprve musel vidět cukr." Mouka mávla pohrdavě rukou: „Ten se dneska zase opozdil. Bohudíky, beztak ho nemohu ani cítit. A jak je nepříjemný na dotek. Doufám, že se ke mně moc nepřiblíží. - Tamhle přichází. Rychle zavřeme dveře do trouby. Nepustíme ho dovnitř." A přibouchli dveře od trouby krystalovému cukru přímo před nosem. Tak začala horká slavnost v troubě. Všichni se začali pořádně potit. Po nějaké chvíli se dveře od trouby otevřely a objevila se hnědá křupavá bábovka. Nůž úslužně přiskočil, aby pomohl hostům z bábovkové formy. Měl také za úkol ochutnat výsledek slavnosti. Ale už po prvním kousnutí bylo slyšet volání: „To je hrůza! Chutná odporně! Není tam žádný cukr!" Na kuchyňském stole stála teď opuštěná a nedotčená bábovka. Krystalový cukr už nemohl bábovce nijak pomoci. Bábovku by čekal strašný konec, kdyby krystalový cukr nepoprosil svého bratrance moučkový cukr, aby přišel a posypal bábovku tlustou bílou vrstvou.

 

Všichni, kdo mají rádi (hry v mateřské škole v teorii a praxi)

 

Z: aktivizovat děti prostřednictvím pohybu tím, že musí rychle zadanou formulku vyhodnocovat a rozhodovat se

 

Děti sedí v kruhu (na židličkách, podložkách...), uprostřed začíná učitelka. Děti se mají rozhodnout, zda je pro ně pravdivý její výrok a zareagovat výměnou místa s kamarádem. Příklad: „Všichni, kdo mají rádi zmrzlinu, si vymění místa."

 

Kompot (hry v mateřské škole v teorii a praxi)

 

Z: pohybová aktivizace spojená s analýzou stále obměňovaného zadání, zábava, radost

 

Děti sedí v kruhu, v ruce mají ovoce (skutečné, plastové, obrázek nebo hrají bez pomůcek). Učitelka stojí uprostřed kruhu a rovněž znázorňuje ovoce. Hru řídí pokyny př. „Všechna jablka si vymění místa, všechny banány si vymění místa, všechny hrušky a jablka si vymění místa..."

 

Zábavné procvičování mluvidel - např. lížeme zmrzlinu, cumláme bonbón, olizujeme si rty, podle daných směrových pravidel apod.

 

Zábavná grafomotorika - na tácky připravíme krupici, cukr krystal, různé druhy mouky, cukr moučku, kakao... a prstem tvoříme grafomotorické vzory dle předlohy nebo libovolně kreslíme, relaxujeme

 

 

Malá obrázková inspirace na téma Mlsná strašidla

foto
12. foto
 

foto

13. foto

foto
14. foto
 
foto
15. foto
 
 

foto

16. foto

foto
17. foto
 
 

 

 

Písničky

 

Kakao se rozlilo - Dejte mi pastelku
Ham, ham, ham - Malým zpěváčkům
Stolečku, prostři se - Malým zpěváčkům
Karlíku, Karlíku - Malým zpěváčkům
Co máme k snídani - Malým zpěváčkům
Už je to uděláno - Malým zpěváčkům

 

Četba příběhů

Pipi Dlouhá punčocha - Jak Pipi nakupovala
Martínek a jeho čítanka - Na pouti, Jak Martínek pomáhal
Šimon, Toník a jejich kamarádi ve školce - Pouť , Hostina pro všechny
Barborka a cucavé bonbóny
Jak si pejsek s kočičkou pekli k svátku dort
Stolečku, prostři se

 

Říkadla
Sladká zábava

Pozval si jeden lívanec
Makovou buchtu na tanec.
Byla to tenkrát velká sláva.
K tanci jim hrála bílá káva
A přišla tam i kremrole,
tančila s cukrem po stole.

 

Pomeranč, citron, banán, fík,
pozval housku na kvapík.
Dort se šlehanou smetanou
tančil v koupelně pod vanou.
A na chodbě před světlíkem
tančila placka s preclíkem.

 

Přišel koláč i drobenka
a byla dámská volenka.
Buchty se v tanci střídaly
A rozinky jim zpívaly.
Jdi se tam podívat, holečku,
Zbylo tam po nich pár drobečků.

 


Pyšné koláče
- Karel Šiktanc (Pohádky chudé na řádky)

 

Koulely se z pavlače dva pouťové koláče,
koulely se ze vsi ven.
Že prý vůně jejich těsta patří do většího města.
Koulely se noc a den.

 

Voní to teď na zemi tvarohem a mandlemi,
Po trávě se sype mák.
Za chviličku za koláči kdekdo běží, kdekdo kvačí,
Kohout, včela, pes i mrak.

 

Vrabec zobe do máku,
hejno mladých čmeláků z pomazánky saje med.
Deset husí blízko stolu
zakouslo se do tvarohu,
kocour všechny mandle sněd.

 

Jdou městem dva koláče,
jdou a je jim do pláče,
nevítá je ani pes.
Bez mandlí a bez tvarohu,
na náměstí dřímou v rohu,
vzpomínají na svou ves.

 

Povídačka k obědu - Jiří Žáček (Kdo si se mnou bude hrát)

 

Ze všech oken jako vosy slítají se ke mně nosy.
Do talíře se mi tlačí.
I ty dlouhé, i ty kratší.
Přivoní si a zas letí.
Jsou to nosy mlsných dětí.

 

Placičky

Paci, paci pacičky, upečeme placičky.
Dáme do nich rozinky i oříšek malinký.
Zamícháme do nich med.
Dobrou chuť a jezte hned.

 

Mlsná myška - J. Balík

 

Cukrátko, lízátko, marmeláda,
tohleto všechno má myška ráda.
Jen si však představte,
kdo by to řek,
nejradši posvačí voňavý špek.

 

Koblihové dostihy - Ludvík Středa

 

Pořádaly koblihy koblihové dostihy.
Závodnice na dráze měly samé nesnáze.
Rybízová z Frýdlantu trucovala na startu.
Jahodové z Náchoda zmizel žokej - jahoda.
Borůvková zmodrala proti směru klusala.
Malinová od pátku koulela se pozpátku.
Meruňková ze sáčku nepostřehla zatáčku...
Štěstí, že si koblihy pro sváteční dostihy
- jak se v cíli přiznaly, talíř za trať vybraly.

 

Myška hospodyňka - Jindřich Balík

 

Copak dělá šedá myška ve spíži?
To, co každá hospodyňka -
zásoby si prohlíží.
Sepisuje, přerovnává, papírem a tužkou mává...
No a přitom ochutnává!

 

O líbezné vůni - Jindřich Balík

 

U sousedů každou středu
mají buchty s povidlím.
Velká škoda,
že já aspoň v ten den
u nich nebydlím.

 

Nad tou vůní přelíbeznou
srdce mé se rozskáče,
s chutí bych těch buchet snědl
nejmíň půlku pekáče.

 

Kdo řídí naši kuchyni - Karel Kilián

 

Celou naši kuchyni
řídí jedny hodiny.
Každému přesně odměří
snídani, oběd, večeři.

 

Bílkové pusinky - Jiří Slíva

 

Babičko, viď, že až budeš mít chvilku,
zase nám uděláš pusinky z bílků.
Rád si jich k snídani několik sním,
drobečky nasypu slepicím.
Za to, že se tak nadřely,
když bílek ve vejcích snášely.

 

Před obědem - Michal Černík

 

V kuchyni se hrncům daří,
maminka pilně vaří:
pro mne, pro tátu, pro dědu,
něco dobrého k obědu.
Honem, honem,
Už to voní celým domem!

 

 

Jak se peče koláč

 

Peču si, peču koláče,
pekař div smíchy nepláče:
Kdo chce dobrý koláč péci,
musí tam dát sedm věcí:
máslo, čerstvá vajíčka,
sůl a hrstku cukříčka,
mouku, mléko, navrch mák.
Dovedeš to také tak?

 

Říkadla:

 

Co to voní? Kdo to ví?
Peču s mámou cukroví!
Oříškové s náplní,
nejlíp bříško zaplní.

 

Bříško mi jak cvrček cvrčí,
čeká, co mu ruka strčí.
Není mlsné - už ho znám,
slupne všechno, co mu dám.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura a použité zdroje

[1] – CD ROM Cukrárna - atrapy sladkostí z odpadových materiálů a přírodnin.
[2] – Informatorium ročník XII, číslo 10; Portál ISSN 1210-7506.
[3] – LINDGRENOVÁ, A. Pipi Dlouhá punčocha. Praha : Albatros, 2005. ISBN 80-00-01476-9.
[4] – PETIŠKA, Eduard. Martínkova čítanka a dvě klubíčka pohádek. Praha : Knižní klub, 2004. ISBN 80-242-1183-1.
[5] – ČAPEK, J. Povídání o pejskovi a kočičce. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01878-0.
[6] – KUKAL, P. Říkejme si přísloví. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-953-4.
[7] – BADEGRUBER, B.; PIRKL, F. Příběhy pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-416-8.
[8] – VODŇANSKÝ, J. Dejte mi pastelku. Praha : Albatros, 2003. ISBN 80-00-01155-7.
[9] – JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům - Zpěvník pro mateřské školy. Praha : SNP, 1988.
[10] – KOSSELOVÁ, K. Šimon, Toník a jeho kamarádi ve školce. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-161-4.
[11] – DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.
[12] – KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v MŠ v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
[13] – GRABBETOVÁ, R. Kniha plná her. Praha : Svojtka, 1999. ISBN 80-7237-201-7.
[14] – NADEAU, M. Relaxační hry s dětmi. 1. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
[15] – JUKLÍČKOVÁ, Z. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24497-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Bešťáková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída