Odborné články Základní vzdělávání Fyzika v novinové grafice
Odborný článek

Fyzika v novinové grafice

16. 5. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Zdeňka Broklová

Anotace

V tomto článku jsou popsány aktivity, které při výuce fyziky využívají obrázky a fotografie z běžného denního tisku.

Tento text je součástí seriálu článků Noviny v hodinách fyziky.


Říká se, že jeden obrázek může mít hodnotu mnoha slov, tedy že může nahradit dlouhé vysvětlování. Dále je třeba si uvědomit, že někteří lidé mají spíše "grafickou" paměť a obrázek si zapamatují mnohem snáze, než to, co slyšeli nebo četli. A to už ani nemluvím o barevných, zajímavých, překvapivých nebo vtipných obrázcích. Ty se pamatují skoro samy. Pokud je doplníme i "nějakou tou fyzikou", máme velkou šanci, že společně s obrázkem uvízne v paměti žáků i kousek z ní.

K našim účelům lze použít jak fotografie doprovázející články, tak grafiku, vtipy, komiksy, karikatury apod. Co s nimi můžeme dělat? Použít je jako motivaci při začátku nového tématu, nechat žáky, ať v nich fyziku sami najdou a vysvětlí, ale je možno je použít i jako zadání úlohy, součást písemné práce nebo inspiraci k vlastnímu experimentování.

Speciální skupinu obrazového materiálu tvoří tzv. infografika, tj. náčrtky a schémata, které vysvětlují nějaký jev. U internetového zpravodajství můžeme občas najít i animace. Podobné obrázky jsou uvedeny i v učebnicích, takže by měly být pro žáky poměrně srozumitelné (nehledě na to, že by měly být jasné i široké veřejnosti). Lze je použít místo učebnice či jiného materiálu speciálně připraveného pro výuku.

Zajímavým materiálem, který můžete také z novin získat, jsou různé grafy - ať už s fyzikální, či s jinou tematikou. V novinách najdete velké množství různých typů grafů - koláčové, sloupcové apod., což umožňuje ukázat žákům, jak interpretovat informace zobrazené právě v těchto typech grafů.

Několik ukázek:

  • fotografie noční oblohy ozářené blesky
  • fotografie mostu, který se zřítil následkem hurikánu
  • obrázek mláděte hrocha, jak plave ve vodě (jeho tělo bylo díky optickým efektům tak deformované, že šlo jen těžko poznat, o jaké zvíře jde, lze diskutovat a kreslit obrázky chodu paprsků)
  • na obrázku dvou malých chlapců zrcadlících se v kaluži vody bylo obtížné už jenom poznat, že jde o odraz z kaluže, zajímavou otázkou, která vznikla přímo na semináři, bylo, kde musel stát fotograf, aby tuto fotografii vytvořil, když se sám ve vodě nezrcadlí ani nevrhá stín
  • fotografie technika Formule 1, který měří teplotu asfaltu před začátkem závodů - pročpak to asi dělá a jak?
  • infografika - velmi aktuální byl vznik hurikánu a tsunami, ale podařilo se najít i třeba schéma proudění vzduchu v místnosti, příkladem je samozřejmě již zmíněná předpověď počasí, když jsou piktogramy umístěné přímo na mapce ČR nebo Evropy
  • komiksy (např. s Garfieldem) nebo vtipy lze využít jak v hodinách, tak při opakování, popř. přímo v písemných pracích - úkolem žáků je najít fyzikální zákonitost, která je ve vtipu porušena, nebo popsat, v čem je obrázek fyzikálně nesprávný
  • obrázek auta, které "nadskočilo" na nerovné vozovce asi o půl metru, přímo se nabízí otázka, jak asi muselo jet rychle, zda to náhodou není důkaz porušení dopravních předpisů

Konkrétní úkol:

foto

Vysvětli, jak je možné, že vidíme obraz chlapce v průhledném plexiskle?

Fotografie je převzata ze zpravodajské agentury Reuters, ze které přebírají zprávy některé naše deníky

Těchto několik konkrétních nápadů a ukázek naznačilo, že obrázky z novin se mohou stát opravdu velmi zajímavým doplněním obvyklých učebních materiálů.

A na závěr alespoň popis příkladu, že fyziku lze najít opravdu úplně všude, stačí jen umět hledat. Jeden z účastníků semináře našel při úvodní aktivitě v novinách fotografii, na které si dvě ženy připíjejí před letištěm a jedna sklenička krásně zobrazuje nápis PRAHA nad letištní halou (obraz je zmenšený a převrácený). Myslím, že ani fotograf netušil, jak skvěle zachytil fakt, že fyzikální zákony fungují vždy a všude.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňka Broklová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Fyzika