Odkazy na zajímavé informace k textu:
cs.wikipedia.org/wiki/Leváctví
prolevaky.cz
Leváctví je přednostní užívání jednoho z párových orgánů, a to nejen ruky, ale též nohy, oka a ucha. U většiny lidí je vrozené. Výjimku tvoří případy, kdy člověk po úrazu nebo nemoci musí používat pouze ten orgán, který je funkční. Leváctví je výrazně ovlivněno dědičností. Přibližně 45 % dětí, které se narodí levorukým rodičům, je též levorukých. Kromě genetických činitelů se na vzniku laterality podílí též nitroděložní prostředí, především hladina testosteronu.
Rozhodující pro přednostní používání orgánů pravé či levé části těla však není orgán sám, ale centrální nervová soustava, která jej řídí. Může se tedy stát, že dominantní je oko, na kterém má dítě více dioptrií. Centrální nervová soustava se vyvíjí, dozrává a jedna z mozkových polokoulí se stává dominantní pro řízení aktivity pravé či levé ruky (nohy, oka, ucha). Používání párových orgánů umístěných na těle vlevo je řízeno z pravé mozkové polokoule.
Healeyová uvádí, že v americké a britské populaci je 10-15 % leváků. Platí však, že používání levé ruky není handicapem při správném výchovné vedení. Ani v dospělosti leváci svou situací netrpí.
Již v předškolním věku dochází k lateralizaci, tj. přednostnímu používání jednoho z párových orgánů. V té době je třeba nechat dítěti úplnou volnost v tom, do které ruky vezme lžíci, pastelku, hračku. Není vhodné předávat násilně předměty z levé ruky do pravé. V literatuře se uvádí, že k vyhranění dochází mezi 3. - 5. rokem v závislosti na dozrávání nervové soustavy. Začíná-li dítě stále častěji používat levou ruku, podporujeme tuto skutečnost a rodiče se s ní musí smířit.
Již od mateřské školy je třeba dodržovat některé zásady:
Zkoušku laterality provádějí pracovníci pedagogicko-psychologických poraden, psychologové nebo speciální pedagogové v jiných zařízeních. Na základě vyšetření a dalších informací stanoví, zda dítě je pravák, levák, zda má dosud lateralitu nevyhraněnou nebo zkříženou. Používají soubor úkolů, které nejsou v denním životě běžné (ne kreslení, používání lžíce apod.). Významně mohou přispět k určení laterality rodiče, pedagogové a další dospělí, kteří se dítěti věnují. Sledování dítěte v různých situacích je cestou k určení vedoucí ruky, nohy, oka či ucha. Průkazné aktivity:
Tzv. přecvičování leváka je trestuhodným činem poškozujícím dítěte. Nejde, jak z výše uvedeného vyplývá, o činnost ruky. Zcela na počátku akce stojí podnět jdoucí z pravé hemisféry, plánování pohybu z téže strany. Nutí-li dospělý dítě pracovat druhou rukou, brání přirozenému vývoji, poškozuje ho, protože mu vnucuje podmínky pro něj nevhodné. Zkuste pravákovi dát lžíci do levé ruky, mnohdy se ani nenají.
Někteří dospělí, kteří uvádějí, že jsou přecvičení leváci, popisují své přetrvávající obtíže - nečitelný rukopis, vysokou chybovost, obtíže při orientaci v prostoru, obtíže při rozlišování pravé a levé strany. Výzkumy profesora Sováka ukázaly na opoždění vývoje řeči, zadrhávání, poruchy chování, u menších dětí pomočování, poruchy spánku. Tyto aktivity ukazují na stresovou situaci, v níž se organismus dlouhodobě nachází.
S nevyhraněnou lateralitou, kdy dítě bere předměty jednou do pravé, jednou do levé ruky, se setkáváme běžně u předškolních dětí. Je to vývojový jev, který neznepokojuje. Závažnější je situace na počátku školní docházky. Návyk správného psaní, automatizaci grafomotorického projevu je třeba provádět dominantní rukou. Na počátku 1. ročníku je možné nechat dítě provádět uvolňovací cviky pravou i levou rukou a sledovat, které výtvory jsou lepší. Pokud se neprojevuje rozdíl, je vhodné požádat o vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně.
U některých dospělých přetrvává nevyhraněná lateralita po celý život. Píší pravou rukou, ale manuální aktivity provádějí levou. Jiří Trnka též psal pravou, ale kreslil levou. Nelze tedy říci, že nevyhraněná lateralita je handicapem.
Zkřížená lateralita, nesouhlasná lateralita znamená, že u dítěte je dominantní např. levá ruka a pravé oko. Toto zjištění může být důležité při rozhodování o tom, kterou rukou bude dítě psát. Používá-li při psaní střídavě pravou a levou ruku na podobné úrovni kvality a dominantní oko je pravé, přikláníme se k psaní pravou rukou. Není dostatek výzkumů, které by prokázaly, že zkřížená lateralita je vždy spojena s poruchami čtení a psaní.
Každé dítě jsem naučila psát pravou rukou! Takové sdělení paní učitelky nahání hrůzu. Kdyby tomu tak bylo, zřejmě se jí podařilo nejen potlačit genetické vlivy, ale též změnit činnost nervové soustavy. Může mít pravdu v případě, že děti, které začaly v její třídě psát levou rukou, nebyly vyhranění leváci, ale spíše děti s nevyhraněnou lateralitou (ambidextrií).
Dominanci pravé mozkové hemisféry a jí odpovídající leváctví může dítě někdy potlačit silným strachem, stresem. Kdy a kde se však dlouhodobě trvající stres projeví?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: