Odborné články Předškolní vzdělávání Logopedie ve školce 3. část – náměty a hry
Odborný článek

Logopedie ve školce 3. část – náměty a hry

8. 12. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Taťána Šindelková

Anotace

Příspěvek představuje další možný způsob logopedického programu – nabízí různé náměty her a činností podporujících správný řečový rozvoj dítěte.



Tento text navazuje na příspěvky Logopedie ve školce 1. část - teorie a Logopedie ve školce 2. část - praxe.


Náměty a hry, které rozvíjejí některou ze schopností nutných pro rozvoj komunikačních dovedností

Cílem nabízených aktivit je rozvíjet dovednosti, které přispívají k ke schopnostem dobré komunikace dítěte.

Činnosti k rozvíjení jemné motoriky

Motorika ruky úzce souvisí s hmatem a koordinací pohybů

  • Kartáčování rukou kartáčkem na nehty, masírování rukou „ježečkem"
  • Hledání malých hraček (předmětů) v míse s rýži (hrachem, fazolem, korálky...) (většinou hra děti baví, těší se, „co na ně vykoukne", a zároveň, nic netuše, zásobují mozek mnoha informaci z hmatových tělísek, z proprioreceptorů, rozvíjí se stereognosie... jemná motorika)
  • V míse s pískem hledat mušličky a kamínky - vybírat je a dávat do krabiček
  • Modelování (plastelína, modurit, těsto, terapeutická hmota1) - př.: vyválení hada, zamotání šneka, zmačkání do kuličky, placka, vytahování paprsků sluníčka, „štípání hada", stromeček, obtiskování prstů; činnost by měla být co nejplynulejší, pomalé pohyby hlavně při válení po podložce by měly vycházet z ramen a mít větší rozsah (do napnutých loktů); práce s papírem nebo přírodním materiálem (kaštany, žaludy, listy...) - trhání papíru, novin + lepení (výroba koláže)
  • Kreslení křídami (nebo malování prstovými barvami) na velkou plochu (balící papír)
  • Manipulace se lžící - nabírání např. písku, vysypávání do kyblíčku, práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
  • Dotýkání se desky stolu postupně všemi prsty
  • Dotýkání se palce postupně jednotlivými prsty
  • Navlékání koleček na provázek (knoflíků na nit)
  • Otevírání krabic, uzávěrů, obracení ponožek na ruby
  • Překládání ubrousků, utěrek, kapesníků
  • Zkoušet kreslit prstem (prstové barvy), silnějšími trojhrannými tužkami, křídou - kola, „ležaté osmičky", „rozbíhající se šneky", spojování bodů (zachovávat směr shora dolů a zleva doprava - př. Prší z mraků, loď pluje k ostrovu...)
  • Poznávání předmětů (hraček) jen podle hmatu - Kimovy hry
  • Šroubování prsty, nářadím, zatloukání a další kutilské činnosti
  • Navlékání na tyčku, silnější drát, silon, pomocí jehly, šití a vyšívání
  • Všechny hry s míčem
  • Jakákoliv manipulace s předměty, postupně stále menšími (skládání, rozebírání, třídění, sestavování...)

Cviky pro rozvíjení motoriky mluvidel

  • Pohyb jazyka dopředu a dozadu, z pusy ven a zpět - čertík
  • Pohyb jazyka z pravého koutku do levého a zpět - čertík se rozhlíží, ještěrka mává ocáskem
  • Pohyb jazyka nahoru a dolů - olíznout si špičku nosu, bradu, olíznout si horní ret, dolní ret
  • Pohyb jazyka do kruhu - olíznout si rty kolem dokola jednou, později i víckrát, zkoušet na obě strany (předpokládá dobré zvládnutí předchozího úkolu)
  • Pohyb rtů - našpulit rty - dáváme pusinku, foukáme, olizujeme si prst namočený např. do jogurtu, pískáme...
  • Pohyb rtů - roztáhnout rty doširoka, úsměv, pejsek cení zoubky
  • Jazyk se stočí špičkou nahoru a dozadu po patře a rychle se natáhne - zvuk připomíná klapání koňských podkov
  • Uvolnit rty a brnkat prstem o dolní ret (brm, brm)
  • Kloktání (procvičuje patrohltanový uzávěr)
  • Nafouknout obě tváře a prsty „propíchnout" - balón praskl
  • Horními zoubky stahovat jogurt nebo krém z dolního rtu
  • Pohyb jazyka po horní a dolní alveole
  • Ťukat špičkou jazyka na horní alveolu - datel klepe, někdo ťuká...
  • Špička jazyka se opře o horní alveolu a klesne k dolní (už bez pohybu do stran) - lezeme na půdu a utíkáme do přízemí, zvedneme nahoru kamínek a pustíme ho rovně dolů... brada by měla být v klidu, pohybujeme pouze jazykem
  • Vibrace volných, k sobě přiložených rtů při výdechu - jako frká koník
  • Nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný závěr - děda kouří fajfku, mašinka se rozjíždí a pomalu zvyšuje rychlost (PB), případně lze držet nos ucpaný
  • Držet horní zuby proti dolnímu rtu - foukat jako vítr - fí
  • Udělat kapříka - vysát vzduch z tváří - vmáčknout je, rty tvoří osmičku
  • Přitisknout špičku jazyka za dolní zuby a trochu otvírat a zavírat pusu - klíček dáme do zámku, otevřeme a zavřeme dveře
  • Roztáhnout jazyk do placičky a okrajem ho přitisknout ke všem dolním zubům - máma dělá placku z těsta a zoubky jsou formička, totéž nahoře
  • Zvednout okraje jazyka nahoru - udělej mističku, ruličku
  • Špičkou jazyka jet po horním patře, zezadu ho zkusit vytlačit ven (jazyk se ohne do oblouku a přimáčkne se na patro) - prst je zvědavý, ale nepatří do pusy, musíme ho vyhnat

Grafomotorika

  • Kruh - klubíčka, nejdřív velké, postupně zmenšovat, „rozmotávat", pak teprve „namotávat" (sluníčko, hodiny, kolo u auta...)
  • Elipsa - svislá, mírně nakloněná i ležatá (auto jezdí dokola, letadlo, provázek...)
  • Kruh a elipsa rozvinutá po řádku, shora dolů a zdola nahoru - spirály (kouř, rozmotaná stužka, oblaka, koruna stromu...)
  • Osmička - ležatá, svislá a šikmá (letadlo, krasobruslař)
  • Osmička rozvinutá do řádku (krajka, mašlička na dárek), svisle (padá lístek ze stromu)
  • Oblouk horní opakovaně zleva doprava a zpět (děti si házejí s míčem), oblouk dolní (houpačka, kyvadlo hodin apod.)
  • Oblouky rozvinuté po řádce (vrabec nebo míč skáče, špičaté vlny na vodě), případně lze i shora dolů a zdola nahoru
  • Vlnovka (mašlička, měkké vlny na vodě)
  • Čáry - vodorovné (silnice, naskládané dřevo), svislé shora dolů (padá kamínek, stavíme klec pro lva), zdola nahoru (roste tulipán, pampeliška), šikmé shora dolů (prší), šikmé a prohnuté zdola nahoru (fouká vítr a zvedá listí)

Koordinace oko - ruka

  • Hra „zrcadlo" - dospělý nebo jiné dítě dělá různé pohyby a dítě je zkouší co nepřesně napodobovat
  • Navlékání korálků, knoflíků
  • Vkládání geometrických tvarů do krabice s otvory
  • Vymalování obrázků podle legendy (př: *- modrá, <- červená...)
  • Práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
  • Přelévání vody, nebo přesypávání písku (mouky) do různých nádob
  • Vytleskávání rytmu
  • Pohybová cvičení - trakaře (ve dvojicích), válení sudů
  • Chůze po čáře na zemi, po šňůře
  • Nošení např. pingpongového míčku na lžičce
  • Prolézání tzv. opičí dráhy (častá změna polohy těla - plížení, překročení, lezení po čtyřech, „kutálení sudů", házení míče...)
  • Házení míčky, papírovými koulemi, kamínky do koše, do vystřiženého otvoru v papíru, na cíl (co nejblíže velkému míči)
  • Tančení - pohyb v rytmu - když se hudba zastaví, dítě zůstane stát jako socha
  • Chůze - „jak chodí různá zvířátka" (může to být velmi zábavné když se do hry zapojí více dětí, zároveň je to velmi užitečné z hlediska koordinace pohybů a rovnováhy)
  • Hudba - rytmus, zvukové hračky, chrastítka, tanec...
  • Houpání dítěte v houpací síti (dece)
  • Skákání na trampolíně nebo na něčem, co pruží (matrace)
  • Chůze po zídkách a obrubnicích (zevní opora - ruka rodiče)
  • „Kuželky" (stačí několik prázdných rolí od papírových kuchyňských utěrek a míček)
  • Házení papírového míčku z novin do krabice
Smyslové hry

Nabídka her a činností na rozvíjení smyslů

Zrak

  • Vybarvování Omalovánky a domalovánky (postřeh, přesnost při výběru barvy)
  • Skládání rozstříhaného obrázku, stránky z časopisu
  • Hledání a třídění stejných předmětů stejného tvaru i velikosti
  • Pozorování - „Dívám se a vidím něco červeného" (kulatého, dřevěného...)

Optická paměť

  • Pexeso
  • Kimovy hry

Optická pozornost a diferenciace

  • „Co zmizelo ze stolu?"
  • Hledání rozdílů mezi podobnými obrázky
  • Dvojice obrázků se liší
  • Dokreslování obrázků
  • Vyškrtávání stejného tvaru na papíře, spojování stejných tvarů čarou
  • Hledání písmen v textu (novinové titulky, časopis s většími písmenky) a označení fixem nebo značkovačem určitého písmene - dítě nemusí písmeno umět, hledá jen určitý tvar
  • Hra na němého - dítě hádá z pohybu rtů, které slovo říkáme (dospělý má před sebou řadu obrázků, které bezhlasně jmenuje)
  • Vybarvování mozaiky plošek podle daných značek (hvězdičky zeleně, puntík červeně...)
  • Hledat obrázky ve změti čar
  • Hledat určité tvary tam, kde se překrývá řada různých obrazců

Sluch

  • Poslech a reprodukce různých básniček a písniček
  • Hra na slepou bábu a její varianty
  • PH „Pepíčku, pípni"
  • PH „Všechno lítá, co peří má"
  • Hledání budíku v místnosti
  • Vyťukávání, vytleskávání rytmu písničky, rozpočitadla
  • Vyjadřování pohybem stoupající a klesající melodie, např. improvizace učitelky na klavír
  • Poznávání písničky jen podle melodie
  • „Kdo tě volá, kdo tě budí"
  • Hledání předmětu ve třídě - Hoří! - děti schovají v místnosti předem dohodnutý předmět. Hledá ho dítě, které bylo za dveřmi. Změnami hlasitosti mu ostatní pomáhají - čím blíže předmětu, tím hlasitěji volají (samá voda, přihořívá...)
  • Dítě hádá zvuky, které vydávají různé materiály
  • Co je v krabičce - do malých krabiček dáme různé předměty, dítěti ukážeme, co tam je, a může si zkusit, jak to chrastí; pak krabičky pomícháme, jsou-li stejné, nebo dítěti zavážeme oči, jsou-li každá jiná, a dítě hádá podle zvuku, co v krabičce je
  • Dospělý vyluzuje různé zvuky, ale dítě reaguje pouze tehdy, ozve-li se dohodnutý zvuk (např. vyskočí při písknutí, jinak nereaguje)
  • Předem se dohodne, co dítě udělá na určitý počet zvuků (písknutí, klepnutí, tlesknutí...); např.: 1x - poskočit, 2x - dřep, 3x - lehnout
  • Přírodní zvuky

Akustická paměť

  • Učit se už vědomě zpaměti básničky
  • Slovní řady, hry typu „Šla babička do městečka, koupila tam..."
  • Dáme na stůl sadu obrázků (6 - 8); dítě poslouchá, v jakém pořadí je jmenujeme; pak je teprve vybere a složí je v tom pořadí, v jakém je slyšelo

Akustická pozornost

  • Hrajeme slovní kopanou na poslední slabiku
  • Vymýšlíme slova na první slabiku, později i na první písmenko
  • Určíme si slovo (jméno), které budeme hledat; dospělý říká rychle řadu slov nebo krátké věty, používá i slova podobná (zdrobněliny jména, slova od stejného slovního základu); jakmile dítě zaslechne určené slovo, udělá krok dopředu; pokud udělá chybu, musí udělat krok zpět
  • Dospělý říká např.: kočka mňouká, pes kuňka, žába mečí... děti reagují jen na pravdivé výroky
  • Určíme slovo, na které bude dítě reagovat v souvislém textu (většinou jde o klíčové slovo pohádky - princezna, princ, drak, čert apod.); pak čteme pohádku, jakmile dítě slovo zaslechne, tleskne
  • Ve vyprávění pohádky děláme chyby (přidáme opakovaně slovo, které tam nepatří - bum, změníme obsah - Modrá Karkulka, šla přes louku, nesla si v košíku cvičky); dítě musí zareagovat na chybu a opravit ji

Akustická diferenciace

  • dítě má poznat, kdy jsou obě slova stejná a kdy jiná; měnit lze hlásky (pije, bije, puk, buk, pes, pas, píle, míle, mouka, louka...) nebo délky samohlásek (Míla, milá, rada, ráda...)

Hmat a propriocepce

  • Stříhání, lepení, vytrhávání papíru
  • Modelování z těsta, modelíny, hlíny, mokrého písku...
  • Manipulace s korálky a drobnými předměty
  • Třídění podle hmatu - „Co to je?" - dítě se zavázanýma očima hádá, co drží v ruce; může také poslepu třídit smíchané předměty na dvě hromádky (velké a malé kupičky apod.)
  • „Jaké to je?" - dítě poznává hmatem materiál (kovové předměty - matičky, šroubky, různé druhy látek, kousky kůry, kamínky, ohlazené kousky dřeva)
  • „Najdi a slož do řady za sebou..." - nejdřív řekneme dítěti 3 - 5 věcí a teprve pak začne hledat
  • „Kdo je to?" - dítě poznává hmatem jiné děti
  • Provedení pohybu podle sluchové nápovědy - dáváme dítěti, které má zaváhané oči, různé úkoly (sáhni si na nos, udělej tři kroky dopředu a jeden dozadu, nakresli domeček, učeš se apod.)
  • Nápodoba pohybu - rozvoj vnímání tělesného schématu - dítě si stoupne vedle nás a napodobuje naše pohyby jednou rukou (pravou rukou si sáhneme na levé ucho, na nos, levou rukou se dotkneme pravého kolen apod. ); pak zkusíme pohyby oběma rukama, ale postupně - nejdřív jednou, pak druhou rukou (pravou na nos a levou na levé ucho, jednou rukou na oko a druhou na pusu apod.)

Chuť a čich

  • Ochutnávání různých potravin se zavázanýma očima a slovní komentář (co to je, jakou to má chuť, z čeho se to vyrábí apod.)
  • Poznávání potravin, koření čichem
Mluvní dovednosti

Chápaní slovních pokynů

  • Dáme na stůl papír (nebo knížku) a tužku, dítě dostane slovní pokyn a podle toho udělá pohyb - např. dej tužku na knížku, pod, vedle, ke; lze použít samozřejmě jakékoli další rekvizity - kaštan a kousek kůry, šišku a prkénko, stolek a kostku ze stavebnice... podstatou je správné pochopení předložek
  • Varianta předchozí hry pro starší děti: dej předmět vpravo, vlevo, nahoru, dolů, - vlevo nahoru, vpravo dolů apod.

Slovní zásoba

Cílem je vedení dětí k aktivnímu užívání jejich slovní zásoby:

  • Hry typu „Šla babička do městečka, koupila tam..."
  • Doplňování slov - „Byl jsem (v lese, v obchodě, na letišti) a viděl jsem, koupil jsem... - podstatná jména
  • Doplňující otázky - Co jezdí, co léta, co se obléká, co roste na stromě, v zahradě...
  • Co potřebuji k vaření, šití, stavbě domu...
  • Doplňování sloves - činností - Co dělá maminka, prodavačka, zedník ... - slovesa.
  • Jaké je jablíčko, jaký je strom - přídavná jména atd.
  • Protiklady - (velký - malý, vysoký - nízký, tma - světlo, ale také utíká - stojí apod.)
  • Přirovnání - velký jako..., vysoký jako...
  • Synonyma - „řekni to jinak"
  • Práce s pamětí slov
    • Hledání významu - „k čemu je to dobré, co se s tím dá dělat, kdo to potřebuje" (například koš - na houby, na prádlo, na odpadky...)
    • Hledání rýmu
    • Hledání metafor a přirovnání v textu - „Jak by se to dalo říci jinak?"
    • Hledání slov na danou slabiku, hlásku, lze napovídat opisem (sa - je to zelené a maminka to dává do mísy, jí se to syrové... - salát)
    • Třídění slov podle určitého hlediska (co jezdí po kolejích, po silnici, co léta, co vozí hodně lidí, co jezdí daleko...); osvědčují se témata, jako ovoce, zelenina
    • Stupňování (velký - větší - největší)
  • Práce s obrázky - hledání souvislostí - „k čemu to patří" (ucho k tašce, k hrnečku, ucho na hlavě, rozdíl uši - ucha)
  • Určování slov:
    • neutrálních a citově zabarvených (pes - pejsánek, hafan; dům - domek, chaloupka, chatrč...)
    • nadřazeného pojmu (lžíce, vidlička, nůž - příbor; kalhoty, košile, kravata - oblečení)

Pohotovost ve vyjádření správného slova - pojmu

  • Hádanky
  • Popis podle děje: „Co to dělám?" - jeden udělá krátkou sadu pohybů (předvádí zaměstnání, činnost), druhý má nejen uhodnout, o co šlo, ale i vyjmenovat nebo popsat jednotlivé úkony
  • Vymýšlení příběhu - každý z účastníků přidá jednu větu (předešlé se už neopakují)
  • Řešení situací: „Co bys dělal, kdybys..."
  • Vyprávění příběhu

Nosní dýchání a hospodaření s dechem

Základem všech činností, podporujících řečové dovednosti, je hluboký, zpočátku vědomý nádech pouze nosem. Vydechovat lze i ústy. Pokud se zaměříme na hospodaření s dechem, snažíme se, aby výdech byl pokud možno dlouhý (ale ne do úplného „vyfouknutí", které vyvolá nutnost rychlého nádechu).

  • Vědomé vnímání vůně květin, posekané trávy apod. (s výjimkou alergiků)
  • Foukání brčkem do vody; lze měřit, jak dlouho dítě vydrží dělat bublinky
  • Bublinky z mydlinek co největší - kontrolovaný dlouhý výdech
  • Pití brčkem; je třeba kontrolovat, zda dítě nenadechuje ústy škvírkami vedle brčka
  • Využíváme různé píšťalky a frkačky z pouti, nafukovací balónky
  • Foukaná kopaná - míček ze smotku vaty, kousku polystyrenu nebo peříčko se snažíme foukáním udržet na ploše stolu a dopravit je do branky soupeře; hráči nehrají zároveň, ale střídají se, když předmět spadne ze stolu nebo při gólu
  • Foukáním udržet ve vzduchu peříčko, semena pampelišky
  • Hra na zobcovou flétnu nebo jiný dechový nástroj
  • Všechny hry ve vodě - výdech do vody, potápění, zaháněná stříkáním...
  • Plavání
  • Recitace

1 Terapeutická hmota se prodává u firmy Torf - Ziegler, tel: 352 688 788, http://www.torf-zieglem.com/, cca 214 Kč, nevhodnější tvrdost by pro vás byla hmota žluté nebo béžové barvy (jsou to měkké hmoty).

Autor
Taťána Šindelková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída