Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Aktivity na podporu OSV - Vstupní témata
Odborný článek

Aktivity na podporu OSV - Vstupní témata

3. 7. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

Příspěvek obsahuje několik námětů na různé krátké hry, zaměřené na navázání kontaktu, na prolomení ledů, na uvolnění bariér, na vzájemné poznání a na navození příjemné atmosféry.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Vstupní informace - netradiční pozdrav

Zaměřeno na navázání kontaktu.

Hráči vstanou, vejdou do prostoru, a tak jak se setkávají, častují se originálními pozdravy (buď jen neverbálními nebo i verbálními). Další možnosti pro oblast komunikace: hráči postupně ukazují každý svůj pozdrav, ostatní jej vždy zopakují a snaží se vyložit možnou symboliku takového pozdravu; nakonec hovoří autor.

Uvolnění bariér, navození příjemné a otevřené atmosféry - místa si vymění...

Zaměřeno na koncentraci, pohybové uvolnění a sběr informací.

Hráči s výjimkou jednoho (může to být učitel) se sesednou v kruhu na židle. Zbývající hráč stojí vprostřed a říká: „Místa si vymění ti, kteří... „ a doplní konkrétní společnou věc, např. „... mají rádi kakao" nebo „... byli někdy v noci sami na hřbitově" nebo „... se už s někým líbali" nebo - směrem k dalšímu vzájemnému poznávání: „... stejně jako já milují matematiku" apod.

Přetržitý řetěz

Zaměřeno na prolamování bariér a fyzické uvolnění.

Hráči začnou rychle chodit prostorem a snaží se stále držet alespoň jednoho jiného hráče za ruku (tedy držím se hráče A a sahám po ruce hráče B, když B chytím, sahám po ruce C a pouštím B apod.). Hráči A, B, C samozřejmě dělají totéž.

Upíři

Zaměřeno na prolamování bariér, koncentraci a orientaci v prostoru.

Všichni hráči chodí prostorem se zavřenýma očima. Teprve v této době se učitel jednoho z nich dotkne a pošeptá mu, že je upír. Z instrukce hráč ví, že upír má za úkol se dotknout jiného hráče, který se namane (všichni stále zavřené oči) a „strašidelně" se zasmát. Hráč, kterého se upír dotkl, silným hlasem zanaříká a současně se stává upírem i on. Nyní tedy chodí upíři dva (oba se při polapení další oběti chechtají, zatímco oběť zanaříká, aby se opět sama stala upírem, a tak dále) a za chvíli je upírů stále více. Učitel sleduje, kterému z hráčů se podaří zůstat nejdéle člověkem.

Základní vzájemné poznání - seznamování s pomocí balónku

Hráči sedí v kruhu. Jeden obdrží balónek, který hodí jakémukoli dalšímu hráči. Ten, jakmile jej chytí, řekne hned své křestní jméno a hází balónek dalšímu, ten opět chytí a řekne své jméno. Až se vystřídají v chytání všichni, házení pokračuje, ale tentokrát ten, který hází, říká jméno toho, komu hází. Pokud házející neuhodne, špatně oslovený hráč balónek chytí a hází beze slova zpět mýlícímu se.

Až si hráči jména zapamatují, lze rozvíjet dál: hráč hodí balon a ptá se na něco toho, komu hodil: „Heleno, jakého máš koníčka?", „Petře, kam rád jezdíš na kole?" apod.

Interview

Dvojice hráčů se vzájemně zpovídají vždy 5 a 5 minut. Pak o sobě navzájem referují před ostatními. Pokud se hráči již více znají, lze jejich dialogy tematizovat, např. „co máme společného a v čem se velmi lišíme"«.

Seskupování

Zaměřeno na seznamování, vzájemnou komunikaci a sběr informací.

Hráči se rozdělí podle daného klíče (např. znamení zvěrokruhu, podle oblíbeného ročního období apod.) do skupin, v nichž hovoří o své volbě, o výhodách a nevýhodách daného znamení zvěrokruhu nebo vztahu k ročnímu období, a pak obsah své skupinové debaty sdělují druhým a diskutují s nimi.

Workshop – očekávání

Účastníci mají možnost vypsat na jednotlivé připravené kartičky svá pozitivní i negativní očekávání (resp. obavy) - dobré je karty pro to či ono barevně odlišit. Jedna karta = jedno očekávání. Počet očekávání lze limitovat (např. + i -, celkem max. 5 karet). Následuje rozřazení karet do tematických skupin. To lze dělat různě (podle celkového počtu vypsaných karet) - například buď karty skládá celá třída/skupina nebo se rozdělí plus - karty na polovinu a minus - karty též a dají se zpracovat čtyřem skupinám, které si nejprve karty rozřadí každá dle svého mínění a pak se sejde s další skupinou pracující na kartách stejného typu; snaží se uvést v soulad svá třídění. Z jejich společné práce by měla vzejít zpráva pro zbytek třídy a pro učitele. Učitel pak v diskusi porovnává očekávání účastníků se svými plány a možnostmi a témata se dále zpřesňují.

Další články na dané téma

Aktivity na podporu osobnostní a sociální výchovy - úvod
Témata opakující se v určitých fázích kurzů a lekcí
Témata OSV - osobnostní rozvoj
Témata OSV - sociální rozvoj
Témata OSV - morální rozvoj
Aplikační témata

Literatura a použité zdroje

[1] – BLÁHOVÁ, K. Hry pro tvořivé vyučování. Praha : Agentura STROM, 1997.
[2] – MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1992.
[3] – PORTMANNOVÁ,, R.; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentra­ce a uvolnění. Praha : Portál, 1995.
[4] – PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
[5] – SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
[6] – SMITH, , Ch. A. Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994.
[7] – CANFIELD, J.; SICCONE, F. F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998.
[8] – KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R. Pětkrát hurá demokracii. O demokracii v každodenní praxi školy. Praha : Strom, 1997. ISBN 80-901954-5-8.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova