Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Využití platformy Kahoot v distanční výu...

Využití platformy Kahoot v distanční výuce

Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek představuje využití platformy Kahoot ve vzdělávání. Popisuje, jak vytvořit jednoduchý kvíz, ale i streamovanou hodinu. Platformu Kahoot lze využívat nejen při distanční výuce, ale i jako doplněk a oživení běžných hodin prezenční výuky. Článek je doplněn instruktážním videem.

V aktuální situaci, kdy výuka probíhá převážně distanční formou, jsem řešila možnosti, jak žákům nabídnout potřebné informace a zároveň je hned na počátku neodradit. Je potřeba předat žákům nové učivo, pomoci jim jej upevnit a posléze ověřit a zjistit, kolik si z daného učiva žáci osvojili. Do určité míry fungují videokonference, které umožní poskytnout žákům výklad a předat nové informace. Nevýhodou ovšem je pasivita žáků a omezené možnosti zpětné vazby (otázku směřujete buď pouze jednomu žákovi, nebo položíte otázku a čekáte, že se někdo přihlásí, což se ne vždy stane).

Existují i aplikace/platformy umožňující otestování studentů, ale zde velmi postrádám možnost komunikace se žáky. Varianta využití pracovních sešitů, které je možné pořídit téměř ke každé učebnici, není, dle mého názoru, vhodná k častému použití. Žáci práci s těmito sešity hodnotí jako zdlouhavou a nezábavnou. 

Mezi klasické zástupce kvalitní multiplatformní aplikace řadím Kahoot.

Je potřeba zmínit, že volně dostupná verze Kahoot nabízí méně možností. K dispozici je vytvoření kvízu, ale možnost streamování (online hodiny, challenge) nástroj nabízí pouze v placeném rozšíření. Skvělé je, že teď v období distanční výuky byly tyto možnosti zpřístupněny i uživatelům, kteří si benefity navíc neplatí. Zároveň je možné využívat obrovskou databanku kvízů a testů od jiných uživatelů, a to bezplatně. Materiály se dají vyhledávat dle jazyka, předmětu, typu uživatele (žák / učitel / běžný uživatel).

Například pokud zadáme do vyhledávače „Amerika“, najdeme řadu již hotových kvízů. (https://create.kahoot.it/search?filter=1&query=amerika&tags=amerika)

Je prima, že i s kolegy ze školy můžete vytvářet tzv. Kahoot team, kdy se kvízy a výukové materiály z jedné školy složkují k sobě. 

Jaké konkrétní výhody a vychytávky do výuky tedy nabízí právě Kahoot? Díky této platformě můžete proložit výklad různými aktivitami. Výklad může fungovat prakticky stejně, jako když se využívá powerpointová prezentace při běžné výuce. Do jednotlivých Kahoot slides lze vkládat obrázky, mapy, grafy, odkazy, videa i text. Doporučila bych využití programu Výstřižky, díky kterému můžeme snadno zužitkovat své již vytvořené materiály. Pomocí Výstřižků přenesete slidy např. z PowerPointu do Kahootu.

Hlavní výhodu vidím v tom, že výklad mohu doplnit interaktivními úkoly. Do Kahootu je možné vkládat otázky kvízové, otevřené, ano–ne, srovnání atd. Tenhle bonus oproti klasickým prezentacím přináší řadu výhod, udržuje pozornost všech studentů, mně poskytuje zpětnou vazbu o pozornosti a úrovni znalostí. Milovníci čísel a statistik u této platformy ocení i vyhodnocování, statistickou úspěšnost žáků. Tu je vždy po skončení možné stáhnout v excelové tabulce. Neukazuje se jen procentuální úspěšnost žáků, ale i otázky, které dělaly žákům problém.

Kahoot slides je možné použít v rámci videokonference jako stream – vysílat hodinu živě. Pokud se nechci s žáky scházet v konkrétní hodinu, tak můžu sdílet odkaz jako challenge. Žáci si prezentaci projdou samostatně, splní úkoly a já můžu vyhodnotit úspěšnost později. Nezpochybnitelným benefitem je také to, že tato forma výuky je pro studenty atraktivní a je mezi nimi velmi oblíbena.

Platforma Kahoot umožňuje sdílet navzájem prezentace i mezi kolegy. Je zřejmé, že každý učitel učí jinak, ale při sdílení s kolegy je možné si vytvořit duplikát materiálu a upravit si jej dle svých potřeb.

Závěrem bych chtěla říci, že Kahoot určitě nenahradí oblíbené metody a organizační formy výuky prezenčního studia. Domnívám se ale, že i po návratu do lavic se může stát atraktivním doplňkem výuky.

Mgr. Markéta Pravdová
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek