Odborný článek

Buňka v práci

30. 10. 2019
Základní vzdělávání
Autor
Bc. Pavlína Holcová
Spoluautor
Jakub Holec

Anotace

Aktivita se zaměřuje na seznámení žáků s buněčnými organelami / částmi buňky, jejich vzhledem, funkcí, vztahem k jiným organelám v buňce. Žáci se do aktivity zapojují z pohledu konkrétní organely, přičemž se využívá přirovnání k ucházení se o práci ve společnosti Cell4Life, která představuje buňku jako funkční celek.

Cíl aktivity: V aktivitě si žáci zajímavou a netradiční formou přirovnání buňky k uchazeči o práci rozvíjejí znalosti buněčných organel a jejich funkcí v buňce. Přitom pracují s dostupnými tištěnými i elektronickými zdroji informací na téma buněčných organel. Získané informace zaznemenávají do formuláře „Žádosti o práci v buňce“ a prezentují spolužákům.

Popis aktivity:

  1. Učitel žákům představí smysl aktivity, který spočívá k přirovnávání buněčných organel k uchazeči o nové zaměstnání ve smyšlené společnosti Cell4Life. Úkolem žáků bude vyhledat informace o dané buněčné organele a následně tyto informace použít v „Žádosti o práci v buňce“ (viz příloha).
  2. Žáci od učitele získají konkrétní buněčnou organelu včetně prázdného formuláře „Žádost o práci v buňce“. Využívají dostupných tištěných a elektronických zdrojů k získání potřebných informací a plnění dílčích úkolů na základě „Žádosti o práci v buňce“.
  3. Po vyplnění „Žádosti o práci v buňce“ prezentují vlastní zjištění o funkci dané buněčné organely, jejím vzhledu a pozici v buňce spolužákům včetně toho, jakým způsobem postupovali při zpracování „Žádosti o práci v buňce“.
Autor díla: žáci ZŠ Sokolnice

Doporučení:

Aktivitu je vhodné rozdělit do dvou hodin – v jedné hodině žáci pracují s informacemi o buněčných organelách a zpracovávají formulář v příloze – „Žádost o práci v buňce“, v druhé hodině sdílejí výsledky vlastní samostatné či ve dvojici odvedené práce s ostatními spolužáky.

Aktivita nabízí široké příležitosti pro využívání na internetu volně dostupných aplikací, především při zpracování obrázků buněčných organel, jejich popisů apod. Ukázka zpracování buněčné stěny s využitím jednoduchého on-line nástroje pro malování vznikla s využitím webu http://www.youidraw.com/. Žáci ale jistě přijdou s mnoha dalšími nápady, jak úkol zpracovat.

Autor díla: Jakub Holec

Literatura a použité zdroje

[1] – THORSEN, Elly. Cell Job Application . [cit. 2019-10-7]. Dostupný z WWW: [www.pinterest.com].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
21.48 kB
Dokument
Žádost o práci v buňce – formulář
pdf
848.63 kB
PDF
Jádro
pdf
813.48 kB
PDF
Mitochondrie
pdf
855.47 kB
PDF
Cytoplazma

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Pavlína Holcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu