Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > > > > > > Chemické pexeso

Ikona prakticky

Chemické pexeso

Ikona inspiraceIkona hodina
Autor: Jana Horáková

Text článku:

Ač je tato skutečnost pro mnoho lidí s podivem, většina žáků nejspíše přistupuje k učení s určitým odporem a nechutí, a tak místo sebevzdělávání a poznávání nových vědomostí, žáci vyhledávají činnosti, kterými oddalují přípravu na tvrdou realitu každého školního dne.

Tento fakt je známý nejen rodičům vzdělávajících se ratolestí, ale také nám – pedagogům. Odpor k výuce vede k vyhýbání se školním povinnostem, plné nepochopení učiva a v neposlední řadě také k nezvládnutí dalších návazností v daných předmětech. Obecně řečeno „vlak ujíždí“, a tím je jednoduše dáno to, že propast v neznalostech se zvětšuje a pokud nenastane v učení radikální změna, kruh se uzavírá a takovému žákovi pak hrozí i nepříjemný fakt – propadnutí.

Abychom zabránili těmto nechtěným skutečnostem, zkusíme výuku oživit a učení žákům zpříjemnit. Člověk je tvor společenský a také si rád hraje, proto mne napadlo použít jako pomůcku k výuce – hry. Je to příjemná a nenásilná forma toho, jak žákům pomoci při učení, nebo při jeho opakování.

Jak už z názvu vyplývá, jedná se o hru pexeso. Úkolem žáků je najít dvojice kartiček, které k sobě patří. Učivo, které tato hra zahrnuje, jsou uhlovodíky – názvy a vzorce sloučenin a halogenderiváty – názvy a vzorce sloučenin, vlastnosti látek, pojmy spojené s touto problematikou, průmyslové využití a rekce halogenderivátů.

Kartičky na pexeso


Připravila jsem tři různé druhy kartiček pro hraní „chemického pexesa“:

1.
varianta:

  • jednoduché pexeso na sumární vzorce uhlovodíků a jejich názvy
  • úkolem žáka je najít dvojici názevvzorec
  • Kartičky – uhlovodíky

2. varianta:

3. varianta:

  • pexeso zaměřené na halogenderiváty
  • úkolem žáka je najít dvojici vzorec – jeho název, sloučenina – její vlastnosti, reakce (výchozí látky – produkty), pojem – jeho vysvětlení
  • Kartičky – halogenderiváty
Pravidla hry

Hra je určena pro 2 – 4 hráče. Nejdříve se rozloží kartičky pexesa na stůl lícem karty nahoru. Každý hráč si vybere dvě kartičky, a pokud našel dvojici, dá si ji stranou a může si vybírat další dvě kartičky. Pokud dvojici nenašel, pokračuje další hráč. Hra končí poté, co na stole nezbyly žádné kartičky nebo také po zvoleném časovém limitu. Výhercem je ten, který má nejvíce správných dvojic.

Tuto hru je možné hrát i jednodušším způsobem. Z celého balíku karet si můžeme vyčlenit vždy jednu ze dvojice karet (například název sloučeniny) a přiřazovat k ní druhou sloučeninu (hledáme vzorec sloučeniny).
Soutěží se v rychlosti, kdy se dvojice žáků snaží co nejrychleji a přitom správně přiřadit správné kartičky z dvojice.

Citace a použitá literatura:
[1] - VACÍK, J. et al. Přehled středoškolské chemie. Praha, 1999.  
[2] - KOLÁŘ, K. et al. Chemie (organická chemie a biochemie) II pro gymnázia. Praha, 1997.  
[3] - PACÁK, J., Rndr. Csc. et al. Chemie pro II. ročník gymnázií .  
[4] - HONZA, J.; MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia II..  
[5] - HONZA, J.; MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia III. .  
Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 15. 01. 2009
Zobrazeno: 10975krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 1
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
1 uživatel Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HORÁKOVÁ, Jana. Chemické pexeso. Metodický portál: Články [online]. 15. 01. 2009, [cit. 2019-02-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/pexeso/2907/CHEMICKE-PEXESO.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.