Odborný článek

Chemické pexeso

15. 1. 2009 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Horáková

Anotace

Příspěvek nabízí možnost, jak oživit netradičním způsobem výuku.

Ač je tato skutečnost pro mnoho lidí s podivem, většina žáků nejspíše přistupuje k učení s určitým odporem a nechutí, a tak místo sebevzdělávání a poznávání nových vědomostí, žáci vyhledávají činnosti, kterými oddalují přípravu na tvrdou realitu každého školního dne.

Tento fakt je známý nejen rodičům vzdělávajících se ratolestí, ale také nám – pedagogům. Odpor k výuce vede k vyhýbání se školním povinnostem, plné nepochopení učiva a v neposlední řadě také k nezvládnutí dalších návazností v daných předmětech. Obecně řečeno „vlak ujíždí“, a tím je jednoduše dáno to, že propast v neznalostech se zvětšuje a pokud nenastane v učení radikální změna, kruh se uzavírá a takovému žákovi pak hrozí i nepříjemný fakt – propadnutí.

Abychom zabránili těmto nechtěným skutečnostem, zkusíme výuku oživit a učení žákům zpříjemnit. Člověk je tvor společenský a také si rád hraje, proto mne napadlo použít jako pomůcku k výuce – hry. Je to příjemná a nenásilná forma toho, jak žákům pomoci při učení, nebo při jeho opakování.

Jak už z názvu vyplývá, jedná se o hru pexeso. Úkolem žáků je najít dvojice kartiček, které k sobě patří. Učivo, které tato hra zahrnuje, jsou uhlovodíky – názvy a vzorce sloučenin a halogenderiváty – názvy a vzorce sloučenin, vlastnosti látek, pojmy spojené s touto problematikou, průmyslové využití a rekce halogenderivátů.

Kartičky na pexeso


Připravila jsem tři různé druhy kartiček pro hraní „chemického pexesa“:

1.
varianta:

  • jednoduché pexeso na sumární vzorce uhlovodíků a jejich názvy
  • úkolem žáka je najít dvojici názevvzorec
  • Kartičky – uhlovodíky

2. varianta:

3. varianta:

  • pexeso zaměřené na halogenderiváty
  • úkolem žáka je najít dvojici vzorec – jeho název, sloučenina – její vlastnosti, reakce (výchozí látky – produkty), pojem – jeho vysvětlení
  • Kartičky – halogenderiváty
Pravidla hry

Hra je určena pro 2 – 4 hráče. Nejdříve se rozloží kartičky pexesa na stůl lícem karty nahoru. Každý hráč si vybere dvě kartičky, a pokud našel dvojici, dá si ji stranou a může si vybírat další dvě kartičky. Pokud dvojici nenašel, pokračuje další hráč. Hra končí poté, co na stole nezbyly žádné kartičky nebo také po zvoleném časovém limitu. Výhercem je ten, který má nejvíce správných dvojic.

Tuto hru je možné hrát i jednodušším způsobem. Z celého balíku karet si můžeme vyčlenit vždy jednu ze dvojice karet (například název sloučeniny) a přiřazovat k ní druhou sloučeninu (hledáme vzorec sloučeniny).
Soutěží se v rychlosti, kdy se dvojice žáků snaží co nejrychleji a přitom správně přiřadit správné kartičky z dvojice.

Literatura a použité zdroje

[1] – VACÍK, J. et al. Přehled středoškolské chemie. Praha, 1999.
[2] – KOLÁŘ, K. et al. Chemie (organická chemie a biochemie) II pro gymnázia. Praha, 1997.
[3] – PACÁK, J., Rndr. Csc. et al. Chemie pro II. ročník gymnázií .
[4] – HONZA, J.; MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia II..
[5] – HONZA, J.; MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia III. .
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
94.73 kB
PDF
Kartičky – halogenderiváty
pdf
42.97 kB
PDF
Kartičky – uhlovodíky
pdf
125.98 kB
PDF
Kartičky – uhlovodíky těžké

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Horáková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

kartičky na pexeso