Předškolní vzdělávací instituce jsou v Rusku určeny dětem ve věku od dvou měsíců do sedmi let.
V období 1988 - 1998 se porodnost snížila dvojnásobně a odpovídajícím způsobem se snížil také počet dětí v předškolních zařízeních. Počet dětí navštěvujících mateřské školy se snížil o 54 % a počet mateřských škol a vychovatelů se snížil o 31 %. Je to způsobeno rovněž tím, že v poslední době je rozšířena praxe výchovy předškolních dětí doma. Výzkumy, které byly provedeny v mnoha zemích, jasně ukazují, že předškolní vzdělávání má důležitý vliv na intelektuální rozvoj dítěte.
Rozdělení předškolních vzdělávacích institucí podle formy vlastnictví:
Forma vlastnictví | Počet mateřských škol | % | Počet dětí v mateřských školách | % |
státní | 6 331 | 11,7 | 534 642 | 12,0 |
obecní | 43 219 | 80,11 | 3 381 378 | 80,0 |
soukromé | 2 541 | 4,8 | 101 509 | 2,4 |
kombinované | 1 826 | 3,4 | 207 387 | 4,9 |
Pozn. autora: Zkráceným pobytem se v tomto textu rozumí denní výuka v mateřské škole kratší než 12 hodin. Dřívější praxí byla výuka v mateřské škole v délce 10 - 12 hodin denně.
Experiment probíhal v období tří let (1999 - 2002) ve dvaceti subjektech Ruské federace. K experimentu se přistoupilo na základě negativních tendencí odehrávajících se v oblasti předškolního vzdělávání. Poslední desetiletí minulého století bylo ve znamení rušících se předškolních zařízení (od roku 1990 o 40 % méně mateřských škol), zvýšily se poplatky rodičů za mateřské školy, celkově se snížil počet dětí v mateřských školách a následně se snížil i počet dětí vybavených předškolním vzděláním (v roce 1995 přibližně 50 % rodičů nevyužilo služeb mateřských škol). Tyto tendence vedly k tomu, že děti, které na základní školu přicházely z rodin, neměly stejné znalosti jako děti z mateřských škol.
V takové situaci se může zdát řešením zkrácený pobyt dětí v mateřských školách. Předpokládá se, že se takto podaří ušetřit provozní náklady, snížit poplatky pro rodiče dětí, čímž by se předškolní vzdělávání stalo dostupným pro všechny vrstvy obyvatel.
Právě k takovým závěrům došli účastníci Všeruské koordinační konference, která se uskutečnila v roce 1999 v Moskvě. Na konferenci byly ustanoveny cíle a úkoly tohoto experimentu.
V první etapě experimentu byly zvoleny regiony pro vybudování experimentálních ploch. K prvním zjištěním daných regionů patřilo to, že většina finančních prostředků nejde přímo na vzdělávání dětí, ale je spojena se "službami" (stravování, platy pro zaměstnance pečující o děti v průběhu jejich 10 - 12 hodinového pobytu ve školce). Dále pedagogové v daných regionech zjistili, že i při zkráceném pobytu dětí v mateřské škole může být práce pedagogů zaměřena na řešení řady úkolů spojených s utužováním zdraví, poznávacím, emocionálně-osobnostním a umělecky-estetickým rozvojem dětí. Získané dovednosti pomohou dětem k úspěšnému vstupu do dalšího stupně vzdělávání.
V průběhu experimentu se podařilo vytvořit a uvést do praxe mnoho prakticky zaměřených dokumentů. V regionech pravidelně probíhaly semináře, monitoring rodin, které nevyužívají služby mateřských škol, zjišťovaly se důvody, proč děti nenavštěvují mateřskou školu, stanovily se typy rodin, které potřebují individuální přístup (sociálně slabé, neúplné, s mnoha dětmi, mladé, rodiny běženců). S cílem probudit zájem rodičů a společnosti o předškolní vzdělávání probíhaly v experimentálních regionech akce přesvědčující o nutnosti pobytu každého dítěte mezi vrstevníky v předškolním zařízení.
Každý rok experimentu byl zakončen Všeruskou konferencí, na které se hodnotily výsledky uplynulého roku a stanovovaly se úkoly pro rok následující. Mnozí účastníci konference zdůrazňovali, že variantní formy výchovy a vzdělávání dětí nesmí být považovány za alternativu již existujících. Pro značnou část rodičů je fungování mateřských škol s 10 - 12 či 24 hodinovou pracovní dobou nutností.
Z následující tabulky je patrná tendence snižování počtu dětí s předškolním vzděláním do roku 1997. Oproti tomu od roku 1999 je patrný neustálý růst.
1990 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
Rusko | 66,4 | 57,4 | 55,5 | 54,9 | 53,8 | 53,9 | 54,8 | 54,9 | 57,2 |
Město | 70,5 | - | 62,4 | 62,5 | 62,8 | 62,4 | 63,5 | 63,6 | 65,7 |
Vesnice | 56,1 | - | 39,3 | 38,1 | 37,0 | 35,0 | 35,3 | 35,5 | 37,9 |
Při experimentu byla zjištěna zvýšená poptávka po organizaci skupin pro děti nejmladšího předškolního věku (do 3 let). Pravidlem je, že ve skupině zkráceného pobytu takové dítě prochází společně s jedním z rodičů tzv. "adaptačním obdobím", čímž si následně lépe zvykne na tradiční 10 - 12 hodinový pobyt v mateřské škole. V průběhu experimentu vyšla najevo celá řada problémů spojená s organizací skupin zkráceného pobytu dětí nejmladšího předškolního věku. Za poslední roky ztratil systém předškolního vzdělávání odborníky, pracovní zkušenosti a technologie pro práci s nejmladšími dětmi. V dnešní době se téměř v celé Ruské federaci snaží odborníci o vytvoření skupin a zařízení pro děti do 3 let (na základě jejich zkráceného pobytu ve školce). Zároveň dochází ke snaze získat zájem rodin a přesvědčit je o důležitosti předškolního vzdělávání. Pedagogové by měli tuto "agitaci" oprostit od přehnaně učených termínů, kterým většina populace nerozumí.
V experimentálních i dalších regionech Ruska v současné době funguje poměrně široká škála skupin se zkráceným pobytem dětí ve školce:
Nejsložitějším problémem ekonomického zajištění je nalezení zdrojů financování skupin zkráceného pobytu.
V průběhu experimentu bylo nalezeno a rozpracováno několik variant financování:
V poslední době se v mateřských školách začali objevovat vychovatelé, kteří plní roli sociálního pracovníka, odborníka v oblasti konzultačních a diagnostických služeb. Co se týče personálního zajištění, je třeba získávat odborníky mající zkušenosti nejenom s tradičními mateřskými školami, ale i se skupinami se zkráceným pobytem.
Nejproblematičtějším je pro pedagogy stanovení nejdůležitějších činností programového obsahu tak, aby vyhovovaly požadavkům státního standardu pro vzdělávání.
V průběhu experimentu byly stanoveny prioritní směry pro práci s dětmi v podmínkách zkráceného pobytu v mateřské škole:
Právní základna pro rozvoj variantních forem předškolního vzdělávání je zpracována a je součástí platných norem. V experimentálních oblastech jsou na jejím základě úspěšně udělovány úkoly, nařízení, smlouvy a další dokumenty potřebné k organizaci a fungování skupin zkráceného pobytu. Tyto dokumenty obsahují stati ze Zákona Ruské federace o vzdělávání, rady pro zajištění programového metodického základu nových forem předškolního vzdělávání se zkráceným pobytem. Dokumenty rovněž obsahují metodické pokyny pro výchovu dětí nejmladšího předškolního věku. S cílem zajištění návaznosti předškolního a základního vzdělávání dokumenty obsahují metodické pokyny pro práci se žáky nejstaršího předškolního věku. V neposlední řadě rovněž materiály obsahují rady rodičům předškolních dětí.
Hlava II. Systém vzdělávání
Článek 18. Předškolní vzdělávání
Maria Montessori - svůj život zasvětila dětem. Narodila se v Itálii uprostřed 19. století a byla první doktorkou medicíny v této zemi. Byla nazývána hlavním reformátorem pedagogiky 20. století.
Pedagogika Montessori je založena na pozorování dětí, jejich věkových zvláštností a potřeb. Maria Montessori založila pedagogický systém, který se skládá ze tří částí: dítě, okolní prostředí, pedagog. Centrem systému je dítě. Kolem něj je vytvořeno speciální prostředí, ve kterém se učí a žije samostatně. V tomto prostředí dítě procvičuje své fyzické schopnosti, formuje motorické a senzorové dovednosti odpovídající jeho věku, získává životní zkušenosti na základě vlastního zkoumání. Učitel sleduje dítě a pomáhá mu v případě, že je to potřeba. Základem pedagogiky Montessori je heslo: "Pomoz mi, abych to zvládl sám." Celá škola je vybudována tak, aby dítě mohlo samo kontrolovat svoje chyby. Učitel nepoukazuje na chyby dítěte, čímž u dítěte neomezuje pocit vlastních hodnot, dítě věří ve své schopnosti. Dítě se učí pracovat samo a ve spolupráci s ostatními dětmi ve skupině. Může si svobodně vybrat, jak se bude v daném okamžiku chovat, čím se zaměstná. Samo si vybírá druh činností.
Glenn Doman - náš současník, americký lékař, zakladatel philadelphského institutu "pro rychlejší rozvoj dítěte" ("Better Baby Institute"); má mnoho příznivců i odpůrců. Doman prosazuje vizuální zkušenost poznání světa. V prvních dnech života dítěte jsou mu ukazovány obrázky z různých oblastí (od napsaných slov, obrázků s tečkami - matematika, přes obrázky rostlin, živočichů, známých osobností a historických událostí atd.). Doman je toho názoru, že tato metoda stimuluje rozvoj různých oblastí mozku, což způsobuje mnohem rychlejší rozvoj dítěte než je tomu u vrstevníků. Doman patří ke kategorickým odpůrcům hraček, říká, že se tím jen ztrácí drahocenný čas. Při využívání metodiky Domana se dítě mění z aktivního účastníka procesu vzdělávání na jeho objekt. Dítě pouze pasivně přijímá informace, aniž by u něho byly rozvíjeny tvůrčí a pozorovací schopnosti. V jedné věci má však Doman pravdu. Čím je dítě menší, tím snáze vstřebává pro něj nová poznání. A toto je třeba zvláště v předškolním vzdělávání využívat.
Nikitin B. P., Nikitinová L. A. - významní ruští pedagogové - novátoři, autoři kompletního systému rozvíjejících her. Při používání rozvíjejících her od nejmladšího předškolního věku (her, které dávají možnost přemýšlet, samostatně řešit složitější a složitější úkoly, rozšiřovat tvůrčí schopnosti při řešení úlohy) se výborně rozvíjejí schopnosti dané dítěti od přírody. Hry Nikotinových ovšem nemohou být jediným prostředkem pro rozvoj dítěte. Musí být doplněny uměleckými a humanitními disciplínami. V metodice Nikotinových chybí metoda výuky čtení, psaní, počítání.
Zajcev N. A. - nejpodrobněji rozpracoval metodiku výuky čtení, psaní, počítání. K nejznámějším pomůckám patří "Kostky Zajceva", které jsou založeny na přirozené potřebě hry každého dítěte. "Kostky Zajceva" mají různé velikosti, různé barvy; pomocí nich se děti (3,5 - 4 leté) naučí velmi rychle číst a dětem od jednoho roku umožní naučit se zároveň číst i psát.
Bereslavskij L. J. - autor vlastní metodiky rozvoje intelektuálních schopností dětí. Na vyučování do školy "Otevření" s radostí přicházejí jak dvouleté děti, tak i děti nejstaršího předškolního věku. Bereslavskij je přesvědčen, že předškoláky není třeba učit číst a počítat; je třeba rozvíjet jejich myšlení. Chtěné dovednosti následně přijdou samy a stanou se přirozenými jako např. dýchání.
Ve škole Bereslavského děti řeší speciální úkoly zaměřené na uvědomění si vztahů, pomocí speciálního trenažéru si děti rozvíjejí paměť a samozřejmě hrají šachy. A proč právě šachy? Zaprvé, Bereslavskij je sám náruživý šachista (zasloužilý mistr sportu v šachu), jeho zájem o rozvoj schopností dětí začal právě zájmem o dětské šachy. Zadruhé, již od pradávna se říká, že šachová hra napomáhá rozvoji intelektu. Zatřetí, děti zcela fascinuje samotná šachovnice, stejně tak i dřevěné figurky. Děti si říkají: v tom je nějaké tajemství. Bereslavskij říká: "Tak co tedy přináší šachová hra? Jak mohou šachy pomoci budoucímu školákovi? Rozvíjejí šachy paměť? Žádná přesná a stoprocentně ověřená fakta neexistují, i když se tradičně říká, že šachisté mají dobrou paměť. Říká se, že šachy rozvíjejí schopnosti počítat. Jsou děti, které se právě díky šachům naučily počítat. Rozvíjejí šachy logiku? Samozřejmě, že ano. Ať chceš nebo ne, při šachové hře jsi nucen na jeden dva tahy dopředu propočítávat svoje tahy a tahy svého spoluhráče, jinak spadneš do pasti. A to není to hlavní. Šachy jsou hrou podle pravidel, s věží se táhne tak a ne jinak … Poštěstilo se mi hrát se čtyřletými dětmi, které když nemohly najít správné řešení prostě shodily ze šachovnice nepohodlnou figurku. Říkal jsem jim, že to není podle pravidel. Společně jsme našli zahozenou figurku pod stolem a pokračovali ve hře. Šachy učí fungovat v různých podmínkách, které se nedají ovlivnit, a to podle přísných pravidel. To disciplinuje um a hlavně - trénuje vůli. Šachista se učí pracovat se svými silami, propočítávat tahy, snaží se o možnost ovládnutí situace, regulovat ji. Zdá se mi, že vytváření volních vlastností je hlavní hodnotou vyučování šachové hře v předškolním věku."
A jak učit děti šachy? Problém je v tom, že ne všichni mají k dispozici dobré učebnice šachu pro děti a jejich rodiče. Není ovšem třeba hned od začátku posadit dítě ke hře. Zvláště ne v případě, že se rodiče učí hru zároveň s dítětem. Pro rozvoj volních vlastností jsou naprosto dostačující tzv. "prošachové úkoly", do kterých jsou zapojeny figurky a šachovnice. Úkoly, které plní čtyř až pětileté děti, zvláště jsou-li demonstrovány na skutečném šachovém materiálu:
Rozvoj paměti
Rozestavíme na šachovnici figurky, nemělo by jich být víc než tři. Poprosíme dítě, aby si pečlivě prohlédlo jejich rozestavení. Figurky ze šachovnice sundáme a říkáme: "Jej, podívej, všechny figurky se rozeběhly na procházku. Zpátky se samy vrátit nemohou, zapomněly, kde jsou jejich domečky. Pomoz jim vrátit se domů."
Rozvoj paměti a početních schopností
"Ukaž na šachovnici, jak černá věž ve dvou tazích "sní" dva bílé pěšce." Ke splnění tohoto úkolu je nezbytné, abyste dítěti vysvětlili, že věží lze táhnout vertikálně i horizontálně o jeden nebo více čtverečků. Kombinace nemusí být příliš složitá. Počet figurek, které je třeba "sníst" se může zvýšit, jestliže dítě mechanizmus pochopilo. Mimochodem, stejným způsobem můžete dítě seznámit i se způsoby tahů jinými šachovými figurkami. Věž, s kterou se dítě již seznámilo, je v tomto případě třeba nahradit jinou figurkou a vysvětlit předškolákovi, podle jakých pravidel s nimi může táhnout.
V předškolních zařízeních zpravidla fungují čtyři věkové skupiny dětí:
V každé skupině by mělo být maximálně 20 dětí.
Svět přírody (nejmladší předškolní věk):
Svět přírody (střední předškolní věk):
Svět přírody (nejstarší předškolní věk, přípravná pro ZŠ):
Rozvoj mluveného projevu (nejmladší předškolní věk):
Rozvoj mluveného projevu (střední předškolní věk):
Sociální svět (nejmladší předškolní věk):
Sociální svět (střední předškolní věk):
Sociální svět (nejstarší předškolní věk, přípravná pro ZŠ):
www.ed.gov.ru
www.hro.org/docs/rlex/edu
www.ivalex.vistcom.ru
www.danilova.ru
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025