Odborný článek

Statek v MŠ

26. 10. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.
Očekávané výstupy:
  • umět vyjádřit své myšlenky
  • nebát se experimentu
  • využívat svoji fantazii
Časový rozsah: 2 dny
Věková skupina: 3 - 6 let


Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.
Očekávané výstupy:

  • umět vyjádřit své myšlenky
  • nebát se experimentu
  • využívat svoji fantazii

Časový rozsah: 2 dny
Věková skupina: 3 - 6 let


Zkoumání a hry s odpadovým materiálem

Ze svých mnohaletých zkušeností víme, že děti rády zkoumají netradiční materiály, rády si s nimi hrají a tvoří z nich. Truhlářská firma věnovala naší mateřské škole drobné dřevěné odřezky velmi rozličných tvarů i barevných odstínů. Odřezky byly opracované, dětem tedy nehrozilo žádné zranění v podobě zadření třísky apod. Shodou okolností jsme dostali téměř ve stejné době darem od textilní firmy, která se zabývá šitím plyšových hraček, množství větších či menších odstřižků látek různých barev i druhů. Zkoumání netradičních materiálů bylo na světě.

Velkou krabici s dřevěnými odřezky jsme položili na stolek s tím, že ji uložíme do kabinetu s pomůckami a vymyslíme, k jaké činnosti s dětmi dřívka použijeme. Ovšem děti nás předběhly. Krabici samozřejmě nepřehlédly a se svou přirozenou zvědavostí začaly zkoumat její obsah. V tu chvíli nám bylo jasné, že krabici do kabinetu již uklízet nebudeme. Rázem sloužila ke hrám dětí jako ta nejbáječnější stavebnice. Díky velmi rozličným tvarům i barevným odstínům dřeva vznikaly velmi zajímavé stavby hradů, věží, měst, silnic, mostů apod.

S textilním materiálem to mělo podobný průběh, s tím rozdílem, že - poučené předešlou situací - jsme se ani nesnažily látky někam uklízet a rovnou jsme je daly k dispozici dětem. Nechaly jsme jim je prozkoumat do té chvíle, dokud je to bavilo a zajímalo. Po té jsme část uklidily a část daly do koše, kde je děti měly k dispozici a mohly si dle své potřeby a fantazie s nimi hrát a tvořit z nich. Částečně děti tvořily během volných her dle své vlastní fantazie a částečně při výtvarných a pracovních činnostech vznikaly pod vedením učitelek konkrétní výtvory.

Tvoření z odpadového materiálu

Nakonec děti díky své tvořivosti a fantazii začaly oba materiály různě spojovat, slepovat a vymýšlely, co by v kombinaci dřeva a látek mohly vyrobit.

Výrobky, které vznikaly, jsme s dětmi začali dávat na stolek, který slouží k různým dekoracím (velikonoční výzdoba, vánoční výzdoba, letní dekorace apod.). Nejprve vznikl z placatých dřívek plot, poté z dřevěných válečků a bílého plyše několik oveček. Tak se zrodil nápad, že si vytvoříme statek. Statek vznikal přibližně 4 - 5 týdnů, a to většinou během volných činností dětí - při ranních hrách a při odpoledních činnostech a dle zájmu dětí. Do této aktivity se zapojila také naše paní uklízečka, která má kromě pěkného vztahu k dětem také inspirující výtvarné nápady. Bylo velmi zajímavé pozorovat, jakým směrem se představivost dětí ubírá - k ovečkám potřebovaly přistavit přístřešek, na který se krásně hodila červená dřívka, která barvou i tvarem připomínala střešní tašky. Na statku se chovají také prasátka a my máme růžový plyš - a prasátka už bydlí v chlívku. K prasátkům přibyly slepice (jedno z dětí pro ně přineslo z domova dokonce zrní), husy, za další ohrádkou přibyl kůň. O celý statek se musí přeci někdo starat - a kdo jiný než sedlák, který veze trakař s trávou? A protože práce na statku je hodně, pomáhá mu ještě selka, která má právě v rukou ošatku a sype slepičkám dobroty. Na správném statku je v prostoru dvora seno a tráva, okolo statku jsou stromy, na kterých sedí látkoví ptáčci a veverky. Nechybí ani ptačí budka.

Hodnocení činností dětí

Celý statek vznikal postupně, nenásilně, vždy, když děti během her nebo volnějších činností projevily zájem. Paní učitelky i paní uklízečka se jim věnovaly, s dětmi stříhaly, lepily, šily. Vždy se zapojila různě velká skupinka dětí, některé děti tvoření statku oslovilo více, některé měly zájem menší a zapojovaly se jen zřídka a některé byly jen v roli pozorovatele. Statek ale neslouží jen jako pěkná dekorace, ale je především předmětem ke hrám dětí. Děti si statek různě obměňují, přemisťují zvířátka a ohrádky a občas ještě vymyslí, co tam ještě chybí a co by mohly vyrobit.

Chtěla bych podotknout, že výroba statku vznikla zcela neplánovaně a nápad vzešel výhradně z fantazie dětí. Možná to někdy bylo trošičku na úkor jiné plánované činnosti, což nás ale v tomto případě vůbec nemrzí. Myslím si, že ani ty detailně naplánované a dobře myšlené činnosti nemusí vždy mít z různých příčin ten správný efekt z hlediska vzdělávacího dopadu. Naopak činnosti, které plánované nejsou a vzejdou jen tak mimochodem, mohou dětem udělat nejen spoustu radosti, ale díky tomuto zaujetí, pokud dětem umíme "naslouchat" a necháme se jimi "vést", se u dětí rozvíjejí aktivně různé složky předškolního vzdělávání.

Rozvíjené kompetence

Během vyrábění statku a hraní si s ním se u dětí rozvíjela fantazie, představivost, tvořivost, logické myšlení, hledání souvislostí, spontánnost, schopnost vzájemné spolupráce, tolerance a domluvy, estetické cítění, jemná motorika. Další významnou složkou je samozřejmě potěšení dětí z vlastního tvoření a radost z hotového celku, kterým se mohou pochlubit svým kamarádům a svým rodičům.

Literatura:
STRAKATÁ, M.: Statek v MŠ. Informatorium: časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD. Červen 2007, roč. XIV., s. 17.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída