V každém středověkém hradu žil jeho pán a majitel. Mohl to být buď král, nebo královna se svou rodinou, či nějaký jiný šlechtic, kterému s péčí o království pomáhali úředníci a jeho moudří rádci. O urozené obyvatele hradu se staralo služebnictvo a hlavní správce hradu – purkrabí.
Hlavním úkolem kašpárka, kterému se tehdy říkalo dvorní šašek, bylo všechny rozveselovat. V tom mu pomáhali potulní herci a komedianti, kteří kočovali od hradu k hradu po celém království. Čas od času hrad navštívili i trubadúři, kteří hráli na loutny a mandolíny a zpívali písně o lásce či hrdinských činech statečných rytířů. Ti spolu s vojáky dbali na bezpečnost všech obyvatel hradu.
Být rytířem byla veliká čest. Mladí chlapci se na tuto roli připravovali už od dětství. Když jim bylo sedm let, odešli sloužit na královský hrad, kde se stali pážaty, sloužili králi a učili se všemu potřebnému. O něco později se stali panoši a jejich úkolem se stala péče o šlechtické zbraně a koně. Pokud svědomitě plnili své povinnosti a naučili se správnému rytířskému chování, král je pasoval na rytíře. Rytíři museli být čestní, stateční, šlechetní, museli za všech okolností držet slovo, ochraňovat vdovy, sirotky a všechny slabé a prokazovat úctu dámám. Jejich úkolem bylo bojovat v královské armádě a ochraňovat království.
Aby se rytíři stále udržovali v kondici a také pro pobavení šlechty, byly na hradech pořádány rytířské turnaje. Na nich rytíři bojovali v nejrůznějších dovednostech, třeba v šermu, střelbě z luků a samostřílu. Neoblíbenější disciplínou byla jízda na koních, při které se soupeři snažili navzájem shodit ze sedla za pomoci dlouhého kopí. Pro své bezpečí rytíři používali ochranné štíty, přilbu a velmi těžké železné brnění. Vítěz turnaje byl odměněn květinovými věnci od urozených dam.
Protože v brnění vypadali všichni rytíři stejně a protože bylo nezbytné, aby se navzájem poznali, zvolili si všichni svůj erb. Byl to znak s barevným vzorem nebo obrázkem, který charakterizoval svého nositele a stal se symbolem celé rodiny, který pak přecházel z otce na syna, z generace na generaci. Erby měli rytíři namalované na svém brnění, vyšité na vlajkách a každý je tak od sebe bezpečně rozeznal. Později vznikla celá věda, která se věnuje zkoumání erbů, říká se jí heraldika.
Na některých hradech žila i strašidla a v noci se tu a tam v některé z věží objevila i Bílá paní. Kromě lidí bydlela na hradech samozřejmě i zvířata. Díky včelkám zde měli lidé med a vosk, koně sloužily jako jediný dopravní prostředek. Rytíři a králové se na nich rádi proháněli po lesích, kde s pomocí speciálně cvičených dravých ptáků a smeček psů lovili divokou zvěř.
Pomůcky:
Postup:
Popletené – v tento den je úkolem dětí odhalovat popletené věci
Zpěvavé
Poznámka: Další království je možné si vymyslet podle toho, co paní učitelka potřebuje procvičit a zopakovat (například barevné, zdravé, jarní, dopravní království).
Pomůcky:
Postup:
Řekneme dětem, že v jednom království žijí jen lidé, jejichž jméno začíná například na písmeno „K“. Děti poté vymýšlejí jména pro princeznu, prince, krále, královnu, šaška atd. Obdobně mohou v království žít zvířata nebo být věci jen na jedno písmeno.
Pomůcky:
Postup:
V omalovánkách či na internetu vyhledáme obrázky hradu a dalších předmětů, které bylo možné používat již ve středověku. Na barevné papíry okopírujeme obrázek hradu, takže získáme například modrý, červený, žlutý a zelený hrad. Stejně postupujeme u obrázků předmětů, pouze s tím rozdílem, že není nutné mít všechny předměty ve všech barvách. Jedinou podmínkou je použít stejné barvy papírů. Poté můžeme pro delší životnost vše zafóliovat. Úkolem dětí je třídit předměty dle barvy a přikládat je ke hradu ve shodné barvě.
Pomůcky:
Postup:
Děti vytvoří kruh a zpívají píseň, přitom si předávají korunku po kruhu z hlavy na hlavu. Když učitelka tleskne, vypadává ten, kdo ji má v danou chvíli na hlavě.
Pomůcky:
Postup:
Na papír předkreslíme dětem oblouk, který představuje šňůru k navlékání korálků. Děti na ni přikládají barevná kolečka dle zadaného algoritmu – učitelka např. zadá pořadí korálků červená, modrá, bílá a dítě v této řadě dále pokračuje. Obtížnost volíme podle věku dětí.
Obměna:
Předkreslíme dvě šňůrky a zadáváme úkoly typu: v horní řadě je pět korálků, na dolní „navlékni“ o dva více apod.
Obměna:
Na řadě korálků můžeme procvičovat pořadí v řadě (první, poslední, hned před, hned za, uprostřed)
Pomůcky:
Postup:
Děti plní úkoly, které jim zadává učitelka (například sedni si, vyskoč, otoč se, poskoč si, vyzuj si botu atd.). Ale pokud příkaz nezačne slovy „princezna řekla“, nesmí jej děti uposlechnout. Kdo se nechá nachytat, vypadává ze hry.
Pomůcky:
Postup:
Učitelka říká různá slovesa. Úkolem dětí je se s ní hádat a říct zápor tohoto slova (například spí – nespí, má – nemá atd.).
Obměna:
Obdobně můžeme tuto hru hrát s tvořením různých tvarů rozkazovacího způsobu – učitelka řekne například čti – děti říkají nečti atd.
Pomůcky:
Postup:
Dětem nechystáme provázek a dřevěné korálky, z nichž jeden uvážeme na konec, aby se ostatním dětem při práci nevyvlíkaly. Poté jim zavážeme oči a jejich úkolem je bez použití zraku navléci korále pro princeznu.
Pomůcky:
Postup:
Nejlépe na zahradě nachystáme dětem rytířské závody. Jednotlivé disciplíny mohou být následující:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Středověký hrad.
Ostatní články seriálu: