Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Objevujeme svět na létajícím koberci

Ikona informativni

Objevujeme svět na létajícím koberci

Autor: Libuše Dlasková
Anotace: Ukázka části školního vzdělávacího programu s rozpracováním tematických celků.
Klíčová slova: dítě a ten druhý, dítě a jeho tělo, dítě a společnost

Záměry a cíle ŠVP (výňatek)

Cílem ŠVP je vést děti k lásce k domovu a k přírodě, k vytváření zdravých životních návyků. Dále je ŠVP zaměřen na upevňování tělesné zdatnosti dětí a podporu kamarádství, tolerance a lásky.

Charakteristika dětí a prostředí

Naše mateřská škola má dvě věkově smíšené třídy. Škola sídlí na okraji vesnice. U vesnice je rybník, park a asi kilometr za vesnicí je les. S velkými dětmi chodíme cvičit do sokolovny, kde máme více prostoru. Dále využíváme školní zahradu i dětské hřiště u ZŠ.

Učitelky pracují podle rozpracovaných témat a využívají i aktuální situace v okolí (pouť, pozorování nové výstavby domů apod.). Pořadí témat je na učitelkách.

V 1. oddělení se upravuje náročnost vzdělávání podle věku dětí. Některá témata budou zjednodušena a doplněna novými.

Ukázky tematických celků:

Posvícení je čas jablíčkové vůně

Charakteristika tematického celku

V konkrétních činnostech děti spolupracují, soustředí se na danou aktivitu, dokončí zadanou práci. Děti budou vědět, že jablíčko je zdravé, obsahuje vitamíny a že před jeho konzumováním dodržujeme hygienické zásady.

Cíle

U dětí podporujeme rozvoj pohybových schopností, zdokonalujeme jemnou i hrubou motoriku. Snažíme se o vytváření zdravých životních návyků, rozvíjení tvořivého myšlení a řešení problémů.

Očekávané výstupy

  • Spolupracovat s ostatními dětmi ve třídě.
  • Vědět, že jablíčko je zdravé, obsahuje vitamíny a před konzumací se musí umýt.
  • Vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, všímat si nového.
  • Poznat a správně pojmenovat to, čím jsme obklopeni.
  • Zvládat běžné činnosti a požadavky s ohledem na druhého.
  • Řešit jednoduché praktické situace opakující se doma i v MŠ.
  • Chovat se slušně v obchodě, zacházet bezpečně s jednoduchými nástroji.

Činnosti

Komunikační kruh:

  • povídání o stromech:
    • kdo se stará o stromy a jak, co potřebuje k práci;
    • z čeho strom vyroste (rozkrojit jablko);
    • části stromu (kořeny, kmen, koruna - co slyšíš na začátku slova);
    • zpracování ovoce (ukázka: kompot, výroba křížal);
    • ochutnávka ovoce;
    • vitamíny, hygiena;
    • vytváření zdrobnělin, vytleskávání slabik.
  • pohybové hry:
    • cvičení s míčky (sběr, koulení, házení, chytání, třídění podle barev do košů);
    • lezení po žebříku;
    • pohybová hra "Na palečka a obra".
  • procvičování NA, POD, VEDLE, NAD...(dej jablíčko na stůl)
  • činnosti s ovocem:
    • počítáme ovoce v košíku (práce dětí na koberci);
    • třídění podle barvy, tvaru, velikosti;
    • modelování ovoce;
    • vytrhávání předkresleného ovoce;
    • stříhání ovoce;
    • vypodobnění ovoce - kreslení tuší, malování (vodové barvy);
    • hroznové víno - kreslíme kruhy kolem tečky (voskovky, prstové barvy);
    • hra "Kouzelný košík" - procvičování hmatu, popis ovoce.
  • básně:
    • Měla babka;
    • Vezmi žlutou tužku;
    • Na září, na září
      těšili se sadaři,
      když se hodně natěšili,
      holé stromy po nich zbyly.
  • báseň s pohybem:
    • Jabloňka (Hrajeme si od jara do zimy).
  • píseň:
    • V zahradě na hrušce;
    • Koulelo se, koulelo.
  • čarování s jablky:
    • sběr jablek na školní zahradě;
    • pokusy s jablkem - hra s jablečnou slupkou - co v ní vidíme;
    • pečení jablkového závinu s dětmi;
    • spolupráce s rodiči - kam maminka ukládá ovoce a kde ho získala (koupila, načesala, dostala od dědy...);
    • co mám od maminky nejraději (koláč se švestkami, závin s jablky...);
    • grafomotorické cvičení: jablko padá na zem, zabalíme švestku do těsta, cesta červíka.
Maminka jde na ples a já na maškarní

Charakteristika tematického celku

Pořádáme přípravy na maškarní ples, vyrábíme si masky a učíme se, jak se budeme chovat.

Cíle

U dětí budeme podporovat rozvoj jazykových, řečových dovedností a přirozených poznávacích citů. Dále budeme zdokonalovat dovednosti v oblasti jemné i hruhé motoriky a rozvíjet výtvarné dovednosti.

Očekávané výstupy
  • Zachovávat správné držení těla, vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru, sladit pohyb se zpěvem.
  • Zvládat jemnou motoriku.
  • Domluvit se na společném řešení.
  • Uplatňovat návyky v základních formách společenského chování.
  • Těšit se z hezkých zážitků.
  • Zachytit a vyjádřit své prožitky slovně, výtvarně i pomocí hudby.
  • Mít povědomí o širším společenském prostředí.
Činnosti

Komunikační kruh:

  • besedování o bále, maškarním plese:
    • za jakou masku půjdu na maškarní;
    • jak vyrobit masku na maškarní;
    • hádanky;
    • jak se správně chovat ve společnosti.
  • cvičení:
    • běh po čtyřech (jako pejsek);
    • kočička;
    • chůze po špičkách (jako baletka);
    • taneční kroky - přísunný krok stranou (mazurka).
  • manipulační činnosti:
    • vystřihování šatů, kreslení šatů - zdobení (tiskátka, graf. cvičení - vlnovky, kolečka...);
    • navlékání korálků pro maminku (rozvoj jemné motoriky);
    • kreslíme barevné korále (procvičení barev, počítání, využití zátek z pet lahví);
    • klaun (2 odlišné obrázky);
    • malování hrníčků pro vodníka.
  • literární činnosti:
    • čtení pohádky (např. "O pejskovi a kočičce", "O vodníkovi"- podle masek);
    • dramatizace pohádky (využití masek, čepiček, maňásků).
  • procvičování básně:
    • Princeznička na bále poztrácela korále.
  • opakování písní:
    • Skákal pes přes oves;
    • Kočka leze dírou;
    • poslech písní z pohádek - tančíme na hudbu.
  • pohybová hra:
    • Na kočku a myš;
    • Na vodníka;
    • Pan čáp ztratil čepičku;
    • Měla babka - seznámení s mazurkou.
  • procvičování grafomotoriky:
    • např. tahy tužkou - //// (((( °°°° XXXX OOOO ++++ .
  • karneval v MŠ:
    • promenáda masek;
    • soutěže;
    • karnevalový rej - diskotéka;
    • vyhlášení masek.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 20. 11. 2006
Zobrazeno: 14337krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
, . Objevujeme svět na létajícím koberci. Metodický portál: Články [online]. 20. 11. 2006, [cit. 2020-10-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/p/1013/OBJEVUJEME-SVET-NA-LETAJICIM-KOBERCI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.