Kvíz je zaměřen na učivo biochemie, na složení, na vlastnosti nukleových kyselin. Aktivita má žáky motivovat, proto je vhodné zvolit určitý typ odměny za správné řešení a určit pravidla hodnocení před zahájením hry. Pravidla hry jsou stejná jako u článku Az-kvíz aneb Znáte karboxylové kyseliny?
Hra je k dispozici v aplikaci MS PowerPoint v rámci prezentace. Pokud nemáme k dispozici dataprojektor, hrací pole (pyramidu) lze připravit na fólii a promítat jej pomocí zpětného projektoru (při využití promítací fólie zakrýváme vybraná písmenka barevnými papírky, podle toho pak volíme formu hry; celá třída nebo skupiny žáků nebo dvojice), popř. namalovat na tabuli nebo připravit na čtvrtce (Hrací pole).
Zadání hry
Aktivita je podle obsahu otázek určena žákům, kteří se již seznámili s tematickým celkem Nukleové kyseliny, aminokyseliny, a to na úrovni vyššího gymnázia. Podle současných osnov proto doporučujeme použít je např. v těchto ročnících:
Hru lze hrát více způsoby, podle možností učitele a žáků a vybavení učebny. Hrají:
Realizaci hry má na starosti učitel. Připraví hrací pole a seznam otázek, podle počtu žáků ve třídě zvolí uspořádání a případně velikost hracích skupin. Učitel vystupuje v roli moderátora, který udržuje chod hry, zadává žákům otázky a rozhoduje o správnosti jejich odpovědí, přiděluje barevná pole po zodpovězení otázek. Hraje-li hru celá třída, je vhodné zvolit si menší skupinu žáků, kteří pomáhají učiteli (např. hlídají čas, správnost odpovědí, regulérnost volby otázek).
Žáci by měli znát kritéria a způsoby hodnocení aktivity již před jejím zahájením. Volba způsobu hodnocení záleží na každém učiteli. Důležité je žáky motivovat pro další vzdělávání a vzbudit v nich i soutěživého ducha.
Pomocí AZ-kvízu si žáci upevní své znalosti z tematického celku biochemie Nukleové kyseliny, aminokyseliny. Seznámí se s vlastnostmi a složením nukleových kyselin. Žáci se sami mohou přesvědčit, že biochemie zkoumá látky, které se vyskytují v organismech a procesy, jimiž tyto látky do organismů vstupují nebo se v nich vytvářejí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025