Ledolamky (anglicky icebreakers) jsou seznamovací či rozehřívací hry, které pomáhají aktivizovat žáky a navodit příjemnou atmosféru. Dále také:
Na začátku první hodiny rozdáte každému žákovi jednu hvězdu, vzor viz obrázek.
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Do středu hvězdy napíšete všichni společně všechna jména spolužáků.
Pak požádáte žáky, aby doplnili některá jména do barevných částí podle těchto pravidel:
Členové kolektivu se trochu seznámí, promluví spolu a setkají se tváří v tvář. Později, když budete potřebovat vytvořit dvojice, vyzvete žáky, aby si našli partnery pomocí hvězdy, např.: „Přesedněte si ke svému modrému partnerovi a ...“
Velmi známá hra, která umožňuje poznatse blíž v rámci skupiny nebo rozproudit následnou diskuzi v kolektivu, který se schází po nějaké době, např. na začátku školního roku.
Každý žák dostane tabulku s předepsanými charakteristikami, činnostmi apod, viz obrázek a příloha. Všichni chodí po třídě a snaží se co nejdříve vyplnit všechna pole na svém listu jmény svých spolužáků.
![]() |
Autor díla: Pavlína Hublová |
Základní otázka: Kdybyste se mohli setkat s nějakou slavnou osobností (současnou nebo z minulosti), která by to byla a proč?
Žáci napíší
Základní úkol: Sestavte acrostic ze svého jména a představte se tak ostatním.
Slova by tedy měla vyjadřovat charakteristiku nebo vlastnosti každého autora. Následně pak žáci vytvoří čtyřčlenné skupinky a vzájemně se podělí o své poznámky.
Pracovitý
Energický
Pátrající
Omylný
Umíněný
Šílený
Základní otázka: Která věta není pravdivá?
Žáci napíší 4 věty o sobě. Pouze tři z nich však budou pravdivé. Doporučte věty označit písmeny nebo čísly.
Postupně členové své věty předčítají. Ostatní tipují, která věta není pravdivá a zapisují si její označení. Následně pak proběhne rychlá kontrola „správných“ odpovědí.
Pozn. Tato ledolamka je vhodná pro kolektiv, který se již trochu zná, např. do třídnických hodin.
Každý napíše 3 věci o sobě (lze přímo zadat z jakých oblastí). Papír nepodepisuje! Pak papír zmuchlá a všichni se začnou koulovat. Po asi minutě pak každý vezme jednu kouli, rozbalí ji a pokusí se najít majitele, se kterým pak o jeho odpovědích může diskutovat.
Pozn.: Jedná se o dost hlučnou aktivitu, při koulování jsou žáci zataženi do „bitvy“. Je dobré předem dohodnout nějaký klidný ukončovací signál, např. zhasnutí světel apod.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025