Může být báseň obrazem? A může být obraz básní? Inspirujte se aktivitami, které žáky povedou k zajímavému propojování slova a obrazu. Lze je realizovat jak v hodinách Českého jazyka a literatury, tak v rámci Výtvarné výchovy, ale částečně i v hodinách ICT. Podle témat, která ke zpracování nabídnete, můžete úkoly přizpůsobit věku, schopnostem žáků, časovým možnostem.
1. Motivace (10 minut) – Pracovní list č. 1
Na začátku hodiny rozdáme žákům do dvojice Pracovní list č. 1, kde jsou 4 kaligramy (každý je v jiném jazyce i písmu). Žáci mají za úkol si kaligramy prohlédnout (v tuto chvíli není nutné pojem kaligram používat nebo vysvětlovat). Ve dvojici si povídají o obrázcích:
Co vidíte na pracovních listech (popište co nejvíce detailů)?
V čem jsou obrázky shodné, v čem jsou rozdílné (shodná technika, rozdílné téma, písmo, jazyk, estetická stránka, prolínání výtvarné a jazykové složky)?
Znáte podobné obrázky, viděli jste je někdy, někde, nebo jste je dokonce sami vytvářeli?
Co by měl autor umět, aby dokázal vytvořit podobný obrázek?
2. Hlavní část
a) Co je dobré vědět? (práce s pojmy) 15 minut – Pracovní list č. 2.
Žáci se seznamují s pojmy v malých skupinách, každá dostane zadané jen některé pojmy (např. podle rozdělení v Pracovním listu č. 2). Úkolem skupiny je přečíst si informace o pojmech, promyslet si, kam by pojem zařadili na níže uvedené ose (vhodné předkreslit na tabuli). Pak pojmy žáci krátce vysvětlí před celou třídou a zdůvodní své zařazení na osu.
Pojmy jsou zapisovány na tabuli. (Cílem této aktivity není pamětní osvojování pojmů, ani ostré vymezení hranic mezi výtvarným uměním a literaturou, spíše slouží pro zorientování se v této oblasti.)
výtvarné umění literatura
I______________________________________________________________I
(Možné obměny: žáci sami hledají slova ve slovnících nebo vytvoří pojmovou mapu poté, co jsou odprezentovány všechny termíny nebo na závěr celé lekce.)
Pracovní list č. 3 (10 minut)
Vyučující představí žákům ukázky z Pracovního listu č. 3. Lze rozvěsit po třídě, promítnout na plátno, dát žákům k dispozici kopie. Žáci mají za úkol k jednotlivým ukázkám přiřadit pojmy, které zazněly v předchozí aktivitě. Pohybují se tedy po třídě, prohlížejí si ukázky, pracují individuálně, pojmy lze psát na papíry, které leží u ukázek, dávat lepicí papírky. Cílem je, aby si žáci prohlédli ukázky, přemýšleli o propojení pojmů a uměleckých děl, načerpali inspiraci. Ideální je, když se u jednoho díla sejdou různé pojmy, můžeme tak poukázat na prolínání. Učitel dovysvětlí, lze se zaměřit na nějakou konkrétní techniku (vhodné propojit s Výtvarnou výchovou, kde si lze výtvarné techniky i literární experimenty přímo vyzkoušet).
b) vlastní tvorba (45 minut, lze vypracovat nebo dokončit doma)
Záleží na učiteli, jak praktickou činnost pojme (třeba podle času, ale i vztahu k umění). Zde představuji nabídku vhodných úkolů, jako inspirace lze využít ukázek na pracovních listech. Úkoly mohou být realizovány v rámci ČJL, ICT, VV, individuálně, ve dvojici i skupinově, nebo také jako domácí úkol, pro vlastní potřeby, pro výzdobu školy. Nabídka úkolů:
(Vzhledem k tomu, že stěžejním tématem jsou kaligramy, tak by si všichni měli tvorbu kaligramu vyzkoušet.)
3. Reflexe (10 minut)
Aktivity s kaligramy lze reflektovat několika způsoby, například:
Výuka o kaligramech vždy zaujala mladší i starší žáky. Pozitivně byla přijímána možnost tvůrčí činnosti. Někteří žáci zpracovávali své kaligramy na PC, což nám umožnilo více se věnovat typografii. Zajímavé bylo porovnání kaligramů psaných rukou a vytvořených na PC – nejen pro rozmanité výsledky, ale i vzhledem k rozdílným pracovním postupům.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.