Tento projekt je koncipován na tři vyučovací dny, je možno jej ale upravit (zkrátit, tzn. některé činnosti a úkoly vynechat, nebo rozšířit, u něčeho se zdržet déle, popř. přidat další činnosti a úkoly). Je vhodné jej zařadit 3 dny před samotným svátkem, a je-li to možné, v den svátku uspořádat svatomartinský lampionový průvod, kterého se zúčastní i rodiče a rodinní příslušníci. Žáci při této akci mohou zúročit své poznatky (rodičům zazpívat, předvést divadlo), společně sníst napečené pečivo, popř. si zahrát hru, při níž hledají svatého Martina mezi husami.
Úkoly jsou vytvořené pro třetí ročník v listopadu. V pravopise jde ještě o látku z druhého ročníku, některé úkoly je třeba „oprášit" (co jsou to synonyma, antonyma, jak najdu kořen slova...). Záměrně je zvolen také prastarý text od Sulpicia Severa ze 4. století, aby se žáci seznámili s originální hagiografií. Doporučuji předem si připravit vhodné úryvky, které Vás samotné osloví. Není nutné žákům text kopírovat, stačí ho přečíst například v kruhu. Poté je také možné žákům ukázat různá výtvarná zpodobení sv. Martina (podle dostupných materiálů). Matematika v projektu zavádí novou látku; není nutné ji ale zvládnout dokonale, jde spíše o jakési vyústění projektu do matematického jazyka. V prvouce je vhodné zastavit se u tématu počasí a pranostik, s žáky si spíše povídat o tom, jak lidé dřív žili, co všechno dokázali vyčíst z přírody. Proč je to dnes obtížnější, proč již mnohé pranostiky „nefungují". Je-li možné pečení rohlíků, pak můžeme názorně žáky seznámit s principem kynutí (co je to droždí, jaké podmínky musíme splnit, aby vzešlo apod.). Žáci si také mohou vyzkoušet vážení a odměřování surovin.
Pracovní listy jsou sice vytvořené pro jednotlivce, doporučuji ale v maximální míře uplatňovat skupinovou práci.
1. den: Život svatého Martina
Uvedení do projektu Ranní kruh
Čtení Čtení úryvků z knihy S. Severa
(VV + popř. ukázky výtvarných ztvárnění sv. Martina)
ČJ Text 1
Sloh Vyprávění žebráka: Tomu byste nevěřili!
Divadlo (vytvořit scénku se 4–5 postavami)
M Polovina (o ½ více/méně, dělitelnost 2, sudá/lichá čísla)
[HV Písnička o svatém Martinu (je-li k dispozici)]
2. den: Lidové zvyky a obyčeje
Čtení S. Severus
Vyprávění legendy o biskupské volbě (Martin prozrazen husami)
ČJ Text 2
M Střed úsečky (měřením, přehybem, popř. i pomocí kružítka)
Jednotky hmotnosti a objemu
PRV Práce s receptem, příprava těsta, co je to droždí
PČ Pečení martinských rohlíků z kynutého těsta
3. den: Pranostiky
ČJ Text 3
DÚ z minulého dne – další pranostiky k 11. 11. nebo jiným dnům
PRV Pranostiky: život našich předků v souladu s přírodou
VV Výroba lampionů:
možnosti – technika barev na sklo (na sklenice, tzv. slupovací barvy), kašírovaný lampion z balónku, lampion z kulatých krabiček od tavených sýrů
Shrnutí projektu Kruh reflexe a sdílení
Lidské vlastnosti: Jaký byl Martin? Jaká vlastnost se mu dá přisoudit?
Narod__l se v rod__ně setn__ka v ř__mské Panonii. Podle otcova přán__ vstoupil do j__zdn__ho pluku, kter__ byl odvelen do Galie. V legendě se vypráví, že v zimě, kd__ž proj__žděl městskou branou, spatř__l chladem třesouc__ho se chudáka. Protože neměl u sebe n__c, rozetnul mečem svůj plášť a polovinu mu daroval. Následuj__c__ noc__ se mu zdálo, že vid__ Jež__še oděného do j__m darovaného pláště, jak ř__ká: „T__mto rouchem mne př__oděl Martin ještě nepokřtěn__."
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
spatřil__________________ chladem_____________________
rozetnul_________________ oděného_____________________
chladem__________________ noc____________________
chválit____________________ odvelen_________________
Na svatého Martina se uzavíraly smlouvy mezi obcí a pastýřem, ovčákem, ponocným a dalšími lidmi, které obec platila. Zvláště osoba pastýře se pečlivě zvažovala, protože to musel být muž zkušený, vždyť se mu svěřoval všechen vesnický dobytek. Zároveň se od něj požadovalo, aby uměl léčit, musel se vyznat v počasí a řadě dalších věcí. Za svou službu dostával pastýř obvykle ubytování v obecní chalupě – pastoušce.
Na svatého Martina se konaly posvícenské hody, jejichž neodmyslitelnou součástí byla pečená husa a svatomartinské pečivo - rohlíky, rohy, podkovy.
Na den svatého biskupa Martina
milý hospodář a jeho družina
husy jedí, víno k tomu pijíce,
štědrého Martina chválíce;
páni, žáci a kněží se radují,
neb se jim koledy přibližují.
Pacholci a dívky svobodu mívají
a u jiných pánů se zjednávají.
(z roku 1710)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Přijede-li Martin na bílém koni,
metelice za metelicí se honí.
Martin a Kateřina na blátě,
Vánoce na ledě.
Jsou-li na Martina mračna,
zima bude levná;
jestli je noc jasná,
zima je mastná.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Suroviny na svatomartinské rohlíky
(kynuté těsto)
500 ml mléka
60 g droždí
160 g pískového cukru
1 kg polohrubé mouky
2 vejce
200 g másla
½ lžičky soli
Návod na výrobu lampionu
Potřebujeme: kulatou papírovou krabičku od sýrů (průměr asi 16 cm), čtvrtku, hedvábný nebo pauzovací papír, voskové bločky či akvarelové barvy, popř. listy, bambusovou nebo dřevěnou tyčku, disperzní lepidlo, svíčku, tenký drátek nebo provázek
Inspirace pro vymalování lampionů:
Na střed krabičky upevníme svíčku v kalíšku. Obarvenou čtvrtku nebo pauzovací papír podlepíme na horním okraji zpevňujícím proužkem, aby v něm bylo dobře uchyceno upevnění lampionu k tyčce. Dle obrázku pak čtvrtku slepíme do válce a dolním okrajem přilepíme na krabičku. Provázek nebo drátek upevníme na horní okraj lampionu, do kterého jsme udělali jehlou dva protilehlé otvory. Upevním k tyčce, na které zhotovíme předem výřez, aby lampion po tyčce nesjížděl. Zapalujeme pomocí špejle.
www.byst.cz/storage/Návod%20na%20výrobu%20lampionu.doc, upraveno
Budete potřebovat prázdnou krabičku od taveného sýra, čtvrtku, pečicí nebo hedvábný papír, lepidlo, nůžky, špejle, děrovačku, drátek, tavnou pistoli nebo oboustrannou lepenku, lahvičku od příkrmu (první lžička).
Z prázdné krabičky od sýra vyrobíte dno lampionu, doprostřed nalepíte tavnou pistolí, nebo oboustrannou izolepou malou lahvičku od dětského příkrmu, do ní se pak bude dávat hořící svíčka.
Stěny lampionu jsou z obyčejné čtvrtky, na ní je nakreslen motiv rybky a vystříhán malými nůžkami. Vzniklý motiv rybky je podlepen pomalovaným pečilamcím papírem, nebo můžete zvolit barevný hedvábný papír.
Na horním okraji čtvrtky jsou děrovačku udělány dírky, kterými jsou provlečeny 4 špejle. Tam, kde se špejle kříží, je připevněno ucho z drátku. Lampion je tak pevnější a nehrozí, že drátek prořízne dírku v papíře.
http://www.mc-barvinek.cz/doctype/1018/doc/Vyrobte_si_vlastni_lampion-208/docinfo.htm, upraveno
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.