Odborný článek

Vlaštovičko, leť!

2. 3. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Bára Kolářová

Anotace

Integrovaný blok seznamuje děti s ročním obdobím podzimu, kdy vrcholí odlet ptáků do teplých krajin. Děti se učí rozlišovat stěhovavé ptáky od těch, kteří u nás zůstávají. Prostřednictvím zajímavých činností se snažíme v dětech vzbudit pocit sounáležitosti se živou přírodou. Součástí bloku je i výroba krmítka pro ptáky a péče o ně.

Činnosti
Příprava a výzdoba třídy
  • na počátku projektu jsme si třídu vyzdobili obrázky ptáčků; některé obrázky malovaly děti, jiné byly z časopisů a jiných obrazových materiálů MŠ
  • natáhli jsme přes třídu „dráty" (z provázků) pro vlaštovičky, které si na ně pomalu sedaly (viz níže)
  • na okno jsme vyrobili papírové krmítko, do kterého jsme dali zrní
  • postupně jsme doplňovali naši „ptačí" výzdobu
Výtvarná chvilka

Vlaštovička - šablonu vlaštovky paní učitelka obkreslila a děti vybarvovaly tuší černý fráček, hotový výrobek se kolmo nalepil na kolíček a připnul na drát
Ptáček 1 - šablonu jednoduchého ptáčka jsme nabarvili libovolnou barvou, křidélko jsme posypali zrníčky (sezam, směs ptačího zobu, slunečnice, kukuřice), nalepovali jsme lepidlem Herkules
Ptáček 2 - obkreslili jsme tu samou šablonu jako na Ptáčka 1, ale vybarveného ptáčka jsme nalepili na kolíček tak, aby špička přesahovala přes okraj papíru a tvořila zobáček (tyto ptáčky jsme navěsili na suchou větev ve třídě)
Krmítko - základ tvořila hnědá čtvrtka A3 (nebo krabicový karton), na kterou jsme přilepili trubičky od domácích papírových utěrek, na střechu jsme opět použili hnědé čtvrtky (karton)
Vrabeček - menší šablonka na ptáčka, vystřihnout z vlnitého papíru (možno získat oddělením vrchního papíru z krabice nebo koupit), křidélka přidělat rozvíracími připínáčky - křidélka se mohou hýbat

Motivační hry a cvičení

Hudebně pohybová hra „Na vrabečka" - děti stojí v kruhu a drží se za ruce. Uprostřed stojí jedno z dětí, ruce má na svých ramenech a pohyby napodobuje křidélka vrabečka.
K pohybu použijeme píseň Huboval vrabčák na zimu.

Cvičení na balančních míčích

Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp, (ruce na ramena, v rytmu se pohupovat na míči)
Vytrhli si po peříčku, honili se u keříčku, (běh okolo míče/obruče - rukou přidržovat míč, dosednutí)
Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp (viz první část)

(Malým zpěváčkům - zpěvník pro MŠ, Státní pedagogické nakladatelství 1986, uspořádala Olga Janovská, s. 241.)

  • přeskok překážek (kostiček) snožmo „Vrabeček"
  • létáme jako ptáci - uvolnění rukou, pohyby vycházející z ramen, loktů i zápěstí
  • přecházení po kladině - rozpjatá křidélka
  • Pohybová hra „Vlaštovky" - děti běhají po tělocvičně (hraje hudba), vprostřed je natažené lano (švihadlo). Jakmile hudba ztichne, děti si co nejrychleji stoupnou a vyrovnají na lano jako vlaštovičky na drátech.
  • Pohybová hra „Zobání" - dětem dáme kolíčky na prádlo a po třídě necháme na zemi papírky (pro mladší děti zmačkané do kuliček). Děti mají za úkol jich donést do svého hnízdečka v určeném limitu co nejvíce a k jejich sběru smí používat pouze kolíček. Lze hrát i v družstvech, každé družstvo má pro sběr určenou barvu.
  • Pohybová hra „Pan čáp ztratil čepičku" - děti chodí po místnosti a odříkávají básničku: „Pan čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku... (barvu doplní učitelka). Děti rychle utíkají najít v místnosti danou barvu a dotknout se jí.
Literární a jazykové chvilky
  • čtení a dramatizace příběhu O poslední vlaštovce (E. Petiška), O nenasytném vrabci
  • zkoušíme pískat jako ptáčci - našpulit rty, klapat ústy jako čáp (rty, jazykem) - motorika mluvidel
Dramatické chvilky

Děti se posadily na židličky a dívaly se na obrázky ptáčků. Paní učitelka všechny zaklela do vlaštoviček. Vlaštovičky se mohly proletět po třídě (učitelka hru slovně vede - moucha zob, zob; tady je brouček zob zob; ještě vidím sluníčko; letím se ohřát atp.), ale když hlavní vlaštovka (učitelka) zavelela, seřadily se na drátu. Učitelka se ptá: „Už?" Otázku může opakovat, a když kolegyně nebo ona sama odpoví, že ještě ne, hra se může několikrát zopakovat. Pokud už v aktivitě nechceme pokračovat, po otázce „už?" následuje odpověď ve smyslu: „Už je čas, děti pouští draky, sluníčko málo hřeje... poletíme za moře." Vlaštovky se vydají na cestu, mohou si odpočinout, a doletí k moři, kde si užívají sluníčka.

Druhá část může následovat bezprostředně nebo později, dokonce i jiný den. Děti se tentokrát promění ve vrabečky. Skáčou snožmo po třídě, vyhledávají poslední zrníčka. Když už dlouho nemohou nic najít -zde je vhodné nechat na zemi opravdová zrníčka, aby byla simulace reálnější, svolá vrabec (učitelka) poradu do keříčku (použili jsme židličky). V keříčku vrabci naříkají na zimu, na málo potravy, na sníh, vzdychají, že měli odletět jako vlaštovky. Po povzdechnutí: „My tady snad umřeme," si možná některé z dětí (případně učitelka) všimne připraveného krmítka. Vrabečci zajásají a jdou se krmit ke krmítku. Další den jsme si povídali o tom, co do krmítka dáváme a co ne, jak jinak pečujeme o zvířátka a jak se staráme i o domácí zvířátka.

Básničky

Čimčarána, čim, čim, čim, že je zima, to já vím.
Moje malá peříčka profoukala zimička.
Čimčarána, čim, čim, čim, že je zima, to já vím.
Proto prosím dětičky, schovávejte drobečky pro ty naše vrabečky.

(http://www.slunicko-montessori.cz/centrum/centrum_hra_podzim.htm)

Čiříkanka

Vlaštovičky čiříkají, a co, zašuměla bříza,
o čempak si povídají? „Máte letenky i víza,"
jedna se ptá: „Už je čas?" -
Do Egypta, na Krétu."
A ta druhá: „Kde je sraz? Tady už je vlaštovičky, tady už je po létu."

(Soubor textů k literární výchově v mateřské škole, Státní pedagogické nakladatelství 1979, sestavila Eva Veberová (báseň M. Florian), čj. 30 550/79 - 201, s. 51.)

Písničky

Vzal vrabeček na taneček sýkorku, měli spolu jedno sólo na dvorku.
Vrabec samé skoky, sýkorka zas kroky, nešlo jim to dohromady na dvorku.

(http://www.slunicko-montessori.cz/centrum/centrum_hra_podzim.htm)

Vlaštovičko leť, už je na tě čas,
listí žloutne, poletuje,
po strništích vítr duje,
bude brzy mráz.

(Malým zpěváčkům, zpěvník pro MŠ, Státní pedagogické nakladatelství 1986, uspořádala Olga Janovská, s. 32.)

Usnul vrabec za komínem, tichounce tam dřímá,
/: přilož Jirko ještě souček:/,
ať mu není zima.

Sníh už pokryl všechny střechy, na vrabečka padá,
/:přitulil se ke komínu :/,
nahříval si záda.

Dobře bylo vrabečkovi v teple za komínem.
/:Co mu dáme, až se vyspí?:/
Slaný rohlík s kmínem.

(Opravilová, E.: Zima v mateřské škole (slova V. Čtvrtek, hudba P. Eben). Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8, s. 49.)

Literatura a použité zdroje

[1] – OPRAVILOVÁ, E. Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.
[2] – PETIŠKA, E. Pohádkový dědeček. Praha : Ottovo nakladatelství v divizi Cesty, 2006. ISBN 80-7360-412-4.
[3] – VEBEROVÁ, E. Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha : SPN, 1979.
[4] – JANOVSKÁ, O.; JANEČEK, O. Zpěvník pro mateřské školy Malým zpěváčkům. 2. vydání. Praha : SPN, 1988.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bára Kolářová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída