• mít základní poznatky o africkém kontinentu (příroda, zvířata)
  • umět hledat v mapě, v encyklopedii
  • umět spolupracovat, komunikovat při společné práci
  • udržet pozornost, vnímat čtený text
  • ovládat různé výtvarné techniky
  • Předpokládaný časový rozsah: Průběžně 1 měsíc
    Věková skupina: 6, 7 let; 1. - 3. ročník ZŠ" />
  • mít základní poznatky o africkém kontinentu (příroda, zvířata)
  • umět hledat v mapě, v encyklopedii
  • umět spolupracovat, komunikovat při společné práci
  • udržet pozornost, vnímat čtený text
  • ovládat různé výtvarné techniky
  • Předpokládaný časový rozsah: Průběžně 1 měsíc
    Věková skupina: 6, 7 let; 1. - 3. ročník ZŠ" />
  • mít základní poznatky o africkém kontinentu (příroda, zvířata)
  • umět hledat v mapě, v encyklopedii
  • umět spolupracovat, komunikovat při společné práci
  • udržet pozornost, vnímat čtený text
  • ovládat různé výtvarné techniky
  • Předpokládaný časový rozsah: Průběžně 1 měsíc
    Věková skupina: 6, 7 let; 1. - 3. ročník ZŠ" /> Inspirace Afrikou

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku

    Ikona prakticky

    Inspirace Afrikou

    Ikona inspiraceIkona strednedobe
    Autor: Petra Vondrová
    Anotace: Charakteristika a cíle projektu: Projekt je zaměřen především na zdokonalování výtvarných (tvořivých) dovedností. Každá výtvarná lekce má ve svém obsahu jak motivaci činnostmi a hlavní činnosti, tak ukončení tématu různými aktivitami, což lze v celku chápat jako integrovaný blok. Doporučujeme tyto výtvarné lekce obohatit i o další činnosti a příležitosti, které by poskytly dítěti ucelený obraz o tématu.

    Očekávané výstupy:

    • mít základní poznatky o africkém kontinentu (příroda, zvířata)

    • umět hledat v mapě, v encyklopedii

    • umět spolupracovat, komunikovat při společné práci

    • udržet pozornost, vnímat čtený text

    • ovládat různé výtvarné techniky

    Předpokládaný časový rozsah: Průběžně 1 měsíc

    Věková skupina: 6, 7 let; 1. - 3. ročník ZŠ
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
    2. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
    Očekávaný výstup:

    Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí
    Nutné pomůcky: •rozmanité knoflíky
    •mapa Afriky
    •CD s africkou hudbou
    •knihy s africkou tematikou
    •přírodniny
    •různé barevné papíry formátu A6
    •černá tuš
    •špejle
    •štětec
    •pět bílých kartonů formátu A1 a tři bílé formátu A3
    •lepidlo, •obrázek pralesa (použijeme časopis o cestování - National Geographic, Lidé a země apod., nebo knížku S malířem kolem světa)
    •zbytky látek, stužek
    •barevné papíry
    Klíčová slova: porovnávání zvířat, zvyky kmenů


    Charakteristika a cíle projektu: Projekt je zaměřen především na zdokonalování výtvarných (tvořivých) dovedností. Každá výtvarná lekce má ve svém obsahu jak motivaci činnostmi a hlavní činnosti, tak ukončení tématu různými aktivitami, což lze v celku chápat jako integrovaný blok. Doporučujeme tyto výtvarné lekce obohatit i o další činnosti a příležitosti, které by poskytly dítěti ucelený obraz o tématu.
    Očekávané výstupy:

    • mít základní poznatky o africkém kontinentu (příroda, zvířata)
    • umět hledat v mapě, v encyklopedii
    • umět spolupracovat, komunikovat při společné práci
    • udržet pozornost, vnímat čtený text
    • ovládat různé výtvarné techniky

    Předpokládaný časový rozsah: Průběžně 1 měsíc
    Věková skupina: 6, 7 let; 1. - 3. ročník ZŠ


    Téma související s Afrikou nabízí sérii zajímavých výtvarných lekcí. Africký kontinent má nádhernou přírodu, mnoho národnostních i kulturních zvyklostí, z nichž je možné čerpat. V několika výtvarných lekcích se necháme inspirovat tímto kontinentem a použijeme několik výtvarných technik - koláž, kresbu i malbu, vytvoříme prostorová dílka. Při tvorbě použijeme rozmanité výtvarné materiály - přírodniny, látky, papíry, knoflíky apod. Seznámíme se i s africkými maskami, mapou tohoto kontinentu, zvířaty, zahrajeme si na typický tamní trh a připravíme si africkou slavnost. Pro lepší pochopení je vhodné zařadit takové aktivity, které pomohou ke srovnání, tzn. jaká jsou u nás zvířata, jaká je příroda okolo nás apod.

    Cíle:

    • rozvíjet fantazii a kreativitu
    • rozvíjet znalosti o africkém kontinentu - o jeho přírodě, o zvycích vybraných kmenů, tamní kultuře
    • učit se spolupráci na společném díle s vrstevníkem

    Úvodní motivace

    Pomůcky:

    • rozmanité knoflíky
    • mapa Afriky
    • CD s africkou hudbou
    • knihy s africkou tematikou
    • přírodniny

    Ukážeme dětem mapu Afriky. Hledáme veliké africké řeky, hory, jezera, města. Pedagog ukáže na mapě, kde leží pouště, savany, pralesy, pojmenuje i několik afrických států a ukáže jejich umístění. Rozdělíme se do skupin po třech dětech. Každá ze skupin skládá na koberci obrys afrického kontinentu z knoflíků. Pracujeme s glóbem.

    V časovém předstihu si připravíme přírodniny (větvičky, kůra, šišky i kamínky), půjčíme půjčíme si CD s africkou hudbou a knížku s africkými zvířaty, pohádkami, s kulturou černého kontinentu.


    Africká zvířata

    Technika:

    • kresba
    • práce pro jednotlivce i skupinu
    • tvorba u stolečků i na zemi

    Potřeby k motivaci:

    • obrázky různých afrických zvířat (použijeme časopisy nebo publikace)

    Motivace:

    • povídáme si o zvířatech, která v Africe žijí
    • prohlédneme si obrázky zvířat
    • vypravujeme o vybraných zvířatech - kde žijí, čím se živí, co které zvíře dobře umí apod.

    Potřeby k výtvarné činnosti:

    • různé barevné papíry formátu A6
    • černá tuš
    • špejle
    • štětec
    • pět bílých kartonů formátu A1 a tři bílé formátu A3
    • lepidlo

    Postup:

    • ZŠ - každé dítě si vezme pět barevných papírů:
      • vybereme pět zvířat, která žijí v Africe (např. žirafa, opice, slon, zebra, lev)
      • jmenujeme jedno zvíře, které dítě tuší nebo špejlí nakreslí na jeden z papírů (na jednu kresbu ponecháme časový limit pět až sedm minut)
      • pokračujeme podobným způsobem v kresbě dalšího zvířete
    • MŠ - děti kreslí černou tuší na barevný papír jedno z nabízených zvířat (žirafa, opice, slon, zebra, lev)

    Závěr:

    • finální kresby položíme ve třídě na zem
    • postavíme se okolo nich, povídáme si o nich
    • kresby jednoho druhu zvířete skládáme vždy na jeden karton a přilepíme je na něj
    • z výsledných kompozic instalujeme v areálu školy výstavu

    Africká maska

    Technika:

    • tvorba pro jednotlivce
    • tvorba v přírodě

    Pomůcky k motivaci:

    • knížka Safari za africkou kulturou
    • magnetofon
    • CD s africkou hudbou
    • větvičky, šišky, kousky kůry
    • deky na sezení

    Motivace:

    • při procházce v lese nebo v parku si nasbíráme větší kousky kůry - pro každé dítě jeden kus, také si najdeme několik větviček a šišek
    • doneseme si kůru, větvičky i šišky na školní zahradu
    • posadíme se na deky, které rozložíme na zahradě
    • vypravujeme o maskách, které užívají domorodé kmeny při svých slavnostech, o šamanech, kteří je používají při tancích
    • ukážeme dětem několik masek na obrázcích v knížce, pozorujeme jejich tvary, barevnost, uspořádání obličeje
    • rozdělíme se do skupinek po čtyřech dětech, každá skupinka skládá v trávě z kousků větviček, kůry a šišek masku
    • v průběhu hry s přírodninami posloucháme africkou hudbu

    Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:

    • větší kousek kůry
    • temperové barvy
    • štětec
    • lak ve spreji
    • magnetofon
    • CD s africkou hudbou

    Postup:

    • barvami a štětcem malujeme na kůru oči, nos, pusu - tvoříme obličej masky
    • v horní i dolní části masky můžeme domalovat ozdoby masky - barevné skvrny, čtverce, puntíky apod. (záleží na fantazii každého dítěte)
    • po zaschnutí barev přestříkáme masku lakem
    • v průběhu tvorby posloucháme africkou hudbu

    Závěr:

    • necháme ležet masky v trávě, společně si je prohlédneme
    • hodnotíme jejich originalitu
    • každý autor řekne ostatním, k čemu by jeho maska mohla sloužit
    • pustíme africkou hudbu
    • zahrajeme si na slavnost s maskami, tančíme s nimi v rytmu africké hudby

    Africký prales

    Technika:

    • prostorová tvorba
    • tvorba pro jednotlivce
    • tvorba ve třídě, u stolku

    Pomůcky k motivaci:

    • obrázek pralesa (použijeme časopis o cestování - National Geographic, Lidé a země apod., nebo knížku S malířem kolem světa)
    • zbytky látek, stužek
    • barevné papíry

    Příprava:

    • pedagog nastříhá z barevných papírů různě silné pruhy
    • ze stužek zhotoví různě dlouhé části

    Motivace:

    • povídáme si o pralese - jaké rostliny zde rostou, jaká zvířata zde žijí, jaké je zde podnebí apod., ukážeme na obrázku prales
    • každé dítě si vezme do ruky kousek látky a papírový proužek
    • skládáme z nich palmy a opice přímo na koberci
    • pojmenujeme si, co roste u nás

    Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:

    • bílý karton formátu A3
    • barevné papíry
    • kousky látek, vln, stužek
    • nůžky, lepidlo
    • temperové barvy, štětec

    Příprava pomůcek:

    • pedagog nastříhá z barevných papírů různé proužky
    • nastříhá na různé kousky i stužky

    Postup:

    • barvami a štětcem malujeme na karton pralesní krajinu - palmy, liány, opice, hady
    • necháme barvy zaschnout
    • do kompozice lepíme proužky papírů, kousky látek, stužek, vln

    Další aktivita:

    Pomůcky:

    • dlouhý pruh balicího papíru
    • temperové barvy
    • houbičky na nádobí
    • stužky, zbytky látek a vln

    Postup:

    • houbičkami a zelenými barevnými odstíny malujeme společně na balicí pruh papíru podklad
    • položíme vytvořené koláže na připravený podklad
    • z kousků vln, stužek a látek skládáme okolo koláží ještě další části pralesa - hada, liánu
    • prohlédneme si vytvořenou kompozici
    • připomeneme si, co si o pralese pamatujeme
    • přečteme dětem příběh z knížky Kimuri (africké příběhy)

    Afričané a Afričanky

    Technika:

    • prostorová tvorba
    • tvorba pro dvojice
    • tvorba v přírodě

    Pomůcky k motivaci:

    • obrázky černošských lidí (použijeme časopisy o cestování - Země a lidé, Koktejl, nebo knížku S malířem kolem světa)

    Motivace:

    • během vycházky přírodou si nasbíráme silnější a delší větvičky, doneseme si je s sebou do školy
    • posadíme se na zahradě na deky rozložené v trávě, vyprávíme dětem o velkých i malých obyvatelích Afriky - o tmavé pleti jejich kůže, o kudrnatých vlasech apod., všímáme si také stylu jejich oblékání
    • ukážeme dětem obrázek černého a bílého dítěte, pozorujeme rozdíly jejich těl
    • podíváme se také obrázky ze života Afričanů při různých profesích - např. prodejci na trhu, rybáři, řidiči

    Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:

    • dvě delší větve
    • temperové barvy, štětec
    • větší polystyrénová koule
    • černý chemlon
    • lepidlo
    • zbytky látek
    • lak ve spreji

    Příprava:

    • ve všech polystyrénových koulích uděláme ze spodní strany nožíkem otvor pro umístění větvičky
    • rozdělíme se do dvojic, každá si vybere dvě větve
    • chlapecké dvojice tvoří Afričany - muže, dívčí dvojice Afričanky - ženy

    Postup:

    • každý z dvojice maluje na jednu větev barvami a štětcem barevné pruhy, jeden tvoří trup a nohy, druhý ruce, necháme barvy zaschnout
    • na polystyrénovou kouli malujeme obličej
    • přestříkáme větvičky i kouli lakem ve spreji
    • na horní část koule lepíme z černého chemlonu vlasy
    • horní část větve (trup) zabodneme do připraveného otvoru v kouli
    • druhou část větve přivážeme doprostřed první větve kouskem vlny - tvoříme ruce
    • z pruhu látky dotvoříme šaty, látku přivážeme nebo přilepíme k větvičkám

    Závěr:

    • vytvořené figurky zabodneme do pískoviště
    • ze zbylých větviček, z kamínků, kousků látek skládáme okolo nich africké městečko
    • postavíme se okolo, prohlédneme si všechny Afričany a Afričanky
    • vytvořené figurky pak přemístíme do plastového kbelíku, do kterého nasypeme písek
    • do písku zapícháme vytvořené konce větví
    • připravíme dva až tři kbelíky - dle počtu dětí

    Pestrobarevný africký oděv

    Technika:

    • kombinovaná technika
    • práce pro jednotlivce
    • práce ve třídě, u stolků

    Pomůcky:

    • obrázky Afričanů (s pestrobarevným oblečením), použijeme časopisy - např. Lidé a země
    • zbytky různých látek
    • barevné papíry
    • nůžky
    • balicí papír

    Příprava:

    • nastříháme látky a barevné papíry na různě veliké kousky, kolečka, čtverečky, proužky
    • z balicího papíru vystřihneme pět kusů oděvu - kalhoty, šaty, košili, halenu, sukni

    Motivace:

    • ukážeme dětem obrázky s několika Afričany, pozorujeme jejich oblečení - látky s rozmanitými barvami a vzory
    • rozdělíme se do pěti skupin
    • každá skupina si položí na zem jednu šablonu oděvu - kalhoty, šaty, košile, halena, sukně
    • z kousků látek a papírů skládáme konkrétní část oděvu

    Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:

    • bílý karton formátu A3
    • nůžky
    • voskovky
    • vodové barvy
    • štětec
    • černá tuš
    • špejle

    Postup:

    • na papír kreslíme obrys vybraného oděvu voskovkou - kalhoty nebo halenu
    • dle obrysu oděv vystřihneme
    • barvami a štětcem malujeme vybraný oděv dle fantazie, volíme pestré barvy
    • po zaschnutí barev dokreslíme kompozici tuší a špejlí nebo štětcem

    Závěr:

    • vytvořené oblečení položíme na zem vedle sebe
    • hodnotíme jeho originalitu, barevnost i tvarovou kompozici

    Doporučení:

    • hrajeme si na africký trh - prodáváme a kupujeme oblečení
    • připomeneme si další věci, které lze na tržišti koupit

    Korále

    Technika:

    • prostorová tvorba
    • práce pro jednotlivce
    • tvorba ve třídě, u stolku

    Pomůcky k motivaci:

    • obrázky korálů i jiných šperků od vybraných afrických kmenů (použijeme knížku o Africe nebo časopisy o cestování)

    Motivace:

    • prohlédneme si obrázky korálů a jiných šperků afrických domorodců a šamanů
    • pozorujeme jejich rozmanitost, barevnost, použitý materiál k jejich tvorbě apod.
    • všímáme si také zdobení těla i obličejů afrických lidí, jejich úpravy vlasů atd.

    Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:

    • větvičky
    • kamínky
    • rozmanité knoflíky s dírkami
    • temperové barvy
    • štětec
    • kousek vlny
    • lak ve spreji

    Příprava:

    • nasbíráme si venku několik větviček a kamínky
    • nalámeme větvičky na drobné kousky
    • kamínky omyjeme vodou a necháme uschnout

    Postup:

    • malujeme na větvičky a kamínky rozmanitými barvami - modrou, fialovou, žlutou, červenou
    • necháme barvy zaschnout
    • nastříkáme větvičky i kamínky lakem
    • na vlnu přivazujeme střídavě větvičky, kamínky a knoflíky - tvoříme korále

    Závěr:

    • ozdobíme se vytvořenými korály
    • postavíme se do dvou řad naproti sobě
    • prohlédneme si korále dětí z řady, která stojí naproti
    • hodnotíme jejich originalitu, barevnost

    Závěr

    Hra na africkou slavnost:

    • vypravujeme dětem, při jakých příležitostech připravují domorodci slavnosti (prosba o dobrou úrodu na příští sklizeň apod.), jaké věci na slavnost připravují, jaké rituály jsou pro ně typické

    Pomůcky a materiál:

    • zbytky látek a krepového papíru
    • sešívačka
    • pruh silnější gumy
    • nůžky, jehla a nit
    • CD Afrika, magnetofon
    • temperové barvy
    • hudební nástroje (dešťová hůl, bubínek apod.)
    • knížka Kimury
    • vytvořené masky, korále
    • koláže s pralesem

    Příprava na africký bál:

    • připravíme dětem domorodé sukně:
      • na silnější gumu přišíváme pruhy látek a krepových papírů
      • k šití použijeme jehlu a nit nebo sešívačku
    • připravíme dobroty na papírové talíře - bonbony, kousky ovoce apod.
    • společně s dětmi zdobíme místnost vytvořenými maskami, kolážemi pralesů

    Hra:

    • děti si na sebe vezmou připravené oblečení i vytvořené korále
    • do rytmu africké hudby tančí s vytvořenými maskami, hrají na bubínky i jiné nástroje
    • po tanci ochutnají připravené dobroty
    • děti se posadí na zem a poslouchají jeden z afrických příběhů z knížky Kimury, který jim učitelka přečte

    Poznámka:

    • africkou slavnost můžeme připravit i jako oslavu na závěr školního roku na zahradě školy
    • o spolupráci na přípravě oslavy požádáme rodiče
    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
    V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
    Napište nám
    INFO
    Publikován: 30. 05. 2007
    Zobrazeno: 15966krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    VONDROVÁ, Petra. Inspirace Afrikou. Metodický portál: Články [online]. 30. 05. 2007, [cit. 2020-10-27]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PNH/1403/INSPIRACE-AFRIKOU.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.