Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence > spolupodílí se na společných rozhodnutích;...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Pravidla chování očima dětí

Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Autor Marie Vrátníková

 

Pravidla bezpečnosti a chování se většinou nedají plánovat v rámci integrovaných bloků. Patří do každodenního života mateřské školy a učitelky je navrhují na základě aktuálních potřeb. Prostředí mateřské školy je pro děti nové, řád a pravidla jim dodávají pocit jistoty a bezpečí.

Je důležité, aby pravidla vznikala v situacích, které to vyžadují, tedy v situacích přirozených. Je správné vytvářet pravidla společně s dětmi. Nejvíce děti pravidlům porozumí, když se je sami snaží vhodně zformulovat. Další možností je stanovená pravidla výtvarně vyjádřit. Je příhodné takto výtvarně ztvárněná pravidla vystavit, aby si je děti mohly kdykoliv připomenout. V praxi se osvědčilo seznámit s pravidly také rodiče, aby mohli posoudit, která pravidla děti dodržují v MŠ.

Děti se tak postupně učí zásadám společenského soužití a kulturního chování. Poznávají, že problémy mají vždy nějaké řešení. Společně vytvořená pravidla pak většinou vědomě respektují, umí se samy mezi sebou domluvit a případně zjednat nápravu bez zásahu učitelky. Děti také poznávají, že chyba patří k životu a že je možné chybu napravit.

Následující pravidla s obrázky (piktogramy) vytvořily a nakreslily děti společně s učitelkami v Mateřské škole v ulici 26. dubna v Chebu.

Uklízíme po sobě hračky, aby se nám tu líbilo.
1. Uklízíme po sobě hračky, aby se nám tu líbilo.
Hrajeme si společně v jedné třídě, jsme kamarádi.
2. Hrajeme si společně v jedné třídě, jsme kamarádi.
Pomáháme si.
3. Pomáháme si.
Dáváme pozor na stavby.
4. Dáváme pozor na stavby.
Stavby obcházíme, nebouráme.
5. Stavby obcházíme, nebouráme.
Přijdeme k sobě blíž, nekřičíme.
6. Přijdeme k sobě blíž, nekřičíme.
Necháme druhého domluvit, neskáčeme mu do řeči.
7. Necháme druhého domluvit, neskáčeme mu do řeči.
Snažíme se s kamarády domluvit.
8. Snažíme se s kamarády domluvit.
Lítáme venku, ve školce chodíme.
9. Lítáme venku, ve školce chodíme.
Žvýkačky necháváme doma.
10. Žvýkačky necháváme doma.
Na žebříku se nehoupáme nahoře.
11. Na žebříku se nehoupáme nahoře.
U počítače si hrajeme jen dva.
12. U počítače si hrajeme jen dva.
U stolečku nejezdíme s autem, neběháme.
13. U stolečku nejezdíme s autem, neběháme.
Naše ruce nám pomáhají, neubližují.
14. Naše ruce nám pomáhají, neubližují.


 

Následující pravidla zformulovaly učitelky a děti z Mateřské školy Bezručova v Chebu:

Všichni jsme tu kamarádi,
pomáháme sobě rádi.
Tiše, tiše krtek spí,
ať ho nikdo nevzbudí.
Krtek také dobře ví,
že ostatním se do řeči nemluví.
Na hračky si pozor dáme,
vždy je pěkně poskládáme.
Aby tu byl každý rád,
nebudeme si ubližovat.

(Jitka Cuperová)

Anna Jelínková
15. Anna Jelínková
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám