• umět vyjádřit své myšlenky
  • nebát se experimentu
  • využívat svoji fantazii
  • Časový rozsah: 2 dny
    Věková skupina: 3 - 6 let" /> Statek v MŠ

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku

    Ikona prakticky

    Statek v MŠ

    Ikona inspiraceIkona kratkodobe
    Autor: Miroslava Strakatá
    Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.

    Očekávané výstupy:

    • umět vyjádřit své myšlenky

    • nebát se experimentu

    • využívat svoji fantazii

    Časový rozsah: 2 dny

    Věková skupina: 3 - 6 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
    2. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
    3. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
    Očekávaný výstup:

    Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída
    Klíčová slova: práce s různým materiálem, hodnocení činností


    Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.
    Očekávané výstupy:

    • umět vyjádřit své myšlenky
    • nebát se experimentu
    • využívat svoji fantazii

    Časový rozsah: 2 dny
    Věková skupina: 3 - 6 let


    Zkoumání a hry s odpadovým materiálem

    Ze svých mnohaletých zkušeností víme, že děti rády zkoumají netradiční materiály, rády si s nimi hrají a tvoří z nich. Truhlářská firma věnovala naší mateřské škole drobné dřevěné odřezky velmi rozličných tvarů i barevných odstínů. Odřezky byly opracované, dětem tedy nehrozilo žádné zranění v podobě zadření třísky apod. Shodou okolností jsme dostali téměř ve stejné době darem od textilní firmy, která se zabývá šitím plyšových hraček, množství větších či menších odstřižků látek různých barev i druhů. Zkoumání netradičních materiálů bylo na světě.

    Velkou krabici s dřevěnými odřezky jsme položili na stolek s tím, že ji uložíme do kabinetu s pomůckami a vymyslíme, k jaké činnosti s dětmi dřívka použijeme. Ovšem děti nás předběhly. Krabici samozřejmě nepřehlédly a se svou přirozenou zvědavostí začaly zkoumat její obsah. V tu chvíli nám bylo jasné, že krabici do kabinetu již uklízet nebudeme. Rázem sloužila ke hrám dětí jako ta nejbáječnější stavebnice. Díky velmi rozličným tvarům i barevným odstínům dřeva vznikaly velmi zajímavé stavby hradů, věží, měst, silnic, mostů apod.

    S textilním materiálem to mělo podobný průběh, s tím rozdílem, že - poučené předešlou situací - jsme se ani nesnažily látky někam uklízet a rovnou jsme je daly k dispozici dětem. Nechaly jsme jim je prozkoumat do té chvíle, dokud je to bavilo a zajímalo. Po té jsme část uklidily a část daly do koše, kde je děti měly k dispozici a mohly si dle své potřeby a fantazie s nimi hrát a tvořit z nich. Částečně děti tvořily během volných her dle své vlastní fantazie a částečně při výtvarných a pracovních činnostech vznikaly pod vedením učitelek konkrétní výtvory.

    Tvoření z odpadového materiálu

    Nakonec děti díky své tvořivosti a fantazii začaly oba materiály různě spojovat, slepovat a vymýšlely, co by v kombinaci dřeva a látek mohly vyrobit.

    Výrobky, které vznikaly, jsme s dětmi začali dávat na stolek, který slouží k různým dekoracím (velikonoční výzdoba, vánoční výzdoba, letní dekorace apod.). Nejprve vznikl z placatých dřívek plot, poté z dřevěných válečků a bílého plyše několik oveček. Tak se zrodil nápad, že si vytvoříme statek. Statek vznikal přibližně 4 - 5 týdnů, a to většinou během volných činností dětí - při ranních hrách a při odpoledních činnostech a dle zájmu dětí. Do této aktivity se zapojila také naše paní uklízečka, která má kromě pěkného vztahu k dětem také inspirující výtvarné nápady. Bylo velmi zajímavé pozorovat, jakým směrem se představivost dětí ubírá - k ovečkám potřebovaly přistavit přístřešek, na který se krásně hodila červená dřívka, která barvou i tvarem připomínala střešní tašky. Na statku se chovají také prasátka a my máme růžový plyš - a prasátka už bydlí v chlívku. K prasátkům přibyly slepice (jedno z dětí pro ně přineslo z domova dokonce zrní), husy, za další ohrádkou přibyl kůň. O celý statek se musí přeci někdo starat - a kdo jiný než sedlák, který veze trakař s trávou? A protože práce na statku je hodně, pomáhá mu ještě selka, která má právě v rukou ošatku a sype slepičkám dobroty. Na správném statku je v prostoru dvora seno a tráva, okolo statku jsou stromy, na kterých sedí látkoví ptáčci a veverky. Nechybí ani ptačí budka.

    Hodnocení činností dětí

    Celý statek vznikal postupně, nenásilně, vždy, když děti během her nebo volnějších činností projevily zájem. Paní učitelky i paní uklízečka se jim věnovaly, s dětmi stříhaly, lepily, šily. Vždy se zapojila různě velká skupinka dětí, některé děti tvoření statku oslovilo více, některé měly zájem menší a zapojovaly se jen zřídka a některé byly jen v roli pozorovatele. Statek ale neslouží jen jako pěkná dekorace, ale je především předmětem ke hrám dětí. Děti si statek různě obměňují, přemisťují zvířátka a ohrádky a občas ještě vymyslí, co tam ještě chybí a co by mohly vyrobit.

    Chtěla bych podotknout, že výroba statku vznikla zcela neplánovaně a nápad vzešel výhradně z fantazie dětí. Možná to někdy bylo trošičku na úkor jiné plánované činnosti, což nás ale v tomto případě vůbec nemrzí. Myslím si, že ani ty detailně naplánované a dobře myšlené činnosti nemusí vždy mít z různých příčin ten správný efekt z hlediska vzdělávacího dopadu. Naopak činnosti, které plánované nejsou a vzejdou jen tak mimochodem, mohou dětem udělat nejen spoustu radosti, ale díky tomuto zaujetí, pokud dětem umíme "naslouchat" a necháme se jimi "vést", se u dětí rozvíjejí aktivně různé složky předškolního vzdělávání.

    Rozvíjené kompetence

    Během vyrábění statku a hraní si s ním se u dětí rozvíjela fantazie, představivost, tvořivost, logické myšlení, hledání souvislostí, spontánnost, schopnost vzájemné spolupráce, tolerance a domluvy, estetické cítění, jemná motorika. Další významnou složkou je samozřejmě potěšení dětí z vlastního tvoření a radost z hotového celku, kterým se mohou pochlubit svým kamarádům a svým rodičům.

    Literatura:
    STRAKATÁ, M.: Statek v MŠ. Informatorium: časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v MŠ a ŠD. Červen 2007, roč. XIV., s. 17.

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 26. 10. 2007
    Zobrazeno: 10587krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    STRAKATÁ, Miroslava. Statek v MŠ. Metodický portál: Články [online]. 26. 10. 2007, [cit. 2019-06-25]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PND/1677/STATEK-V-MS.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.