Odborný článek

Vánoce přicházejí

15. 12. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Helena Dastychová

Anotace

Předvánoční čas je dobou příprav a těšení na "Ježíška". Pro děti jsou vhodnou motivací k nejrůznějším činnostem a poznání.
Seznámení se s typickými znaky zimy
  • počasí - sníh, led, mráz, rampouchy
  • zimní činnosti - sáňkování, bruslení, stavění sněhuláka
Zvířátka v zimě
  • Co dělají zvířátka v zimě?
  • Jak jim můžeme pomoci?
    Krmelce, krmítka - pozorujeme krmítko na školní zahradě, doplňujeme zásobami, které děti nosí z domova.
Výtvarné činnosti
  • vystřihování vloček - hedvábný papír - ozdoby na okna - z papíru vystřihneme různě velké kruhy, ty složíme na čtvrtiny, podle šablony (libovolné) označíme místa, kde budeme prostřihávat, prostříháme a následně rozložíme; zejména malým dětem, označíme místa, která mají vystřihnout, barevně
  • sněhulák - vata, papír, vločky
    Dětem nabídneme několik možností, jak vytvořit vlastního sněhuláka:
    • nalepování vaty na předkreslený tvar sněhuláka (na světlomodrém nebo šedivém papíru),
    • malé papírové kuličky (krepový nebo hedvábný papír) a větší černé (na knoflíky) doplněné hrncem a nosem vystřiženými ze čtvrtky (učitelka předkreslí tvar),
    • z vloček z "vločkového děrovače" děti samy vytvoří sněhuláka; hrnec a nos vystřihnou z barevného papíru (učitelka předkreslí tvar).
  • krmítko - proužky papíru - vystřihování ptáčků z dětských časopisů - lepení
  • překvapení pro děti - adventní kalendář
    Ozdobené krabičky od sirek v sobě ukrývají jednoduchý úkol, po jehož splnění následuje odměna (počet dětí = počet úkolů = počet dní před Vánocemi).
Adventní kalednář
1. Adventní kalednář
 
Přišel k nám čert s Mikulášem
  • seznámení dětí s tradicí "S Mikulášem chodí čert" - apelujeme na svědomí - nutno postupovat citlivě, abychom v dětech nevyvolali panickou hrůzu a děs, ale jen respekt
  • výtvarné činnosti - ztvárnění tradičních postav, např.
    • vystřihování Mikuláše z papíru, vousy z vaty
      Mikuláš
      2. Mikuláš
       
    • výroba masek či jen čertích rohů - využijeme při recitaci či tanci (viz níže)
  • nacvičení básně nebo písně jako poděkování
    • básně - Přišel k nám čert s Mikulášem, Čichách, čichám člověčinu
    • písně - Čert a Mikuláš
  • tanec - mazurka - Čert a káča
Vánoce
  • Poznáváme hlavní nejoblíbenější zimní svátky.
  • Čteme vánoční pohádku či příběh (např. z časopisů pro děti Méďa Pusík, Pastelka či z knihy Zima v mateřské škole).
  • Besedujeme o tom, proč slavíme Vánoce - oslava narození Ježíška.
  • Poznáváme vánoční tradice:
    • betlém,
    • vánoční stromek,
    • koledy (nejen jejich učení, ale i jejich poslech z kazety coby zvukové kulisy např. při výtvarných činnostech - navození atmosféry),
    • tavení olova,
    • rozkrajování jablíček.
  • Ptáme se, jaké tradice se dodržují v rodině dětí.
  • Seznámíme se s tradicemi v zahraničí (viz příloha).

Pozn.: V naší školce se objevují děti různých národností. Většinou se však snaží o splynutí s majoritní českou společností. Přesto si myslím, že zařazení tohoto tématu je důležité.


  • Píšeme Ježíškovi
    • výroba obálek z barevného papíru - zdobené vánočními motivy
    • každé dítě si nakreslí svůj "dopis" a schová do své obálky, kterou pak zalepí
    • společný dopis - do velké obálky vložíme velký dopis - Jaké bychom chtěli hračky od Ježíška do školky?

  • Výzdoba třídy
    • vánoční ubrousky na stůl, pohledy na tabuli
    • vánoční girlanda se světýlky na okno
    • vystřihování betlému (z časopisu)
    • výroba svícnů - jmelí, chvojí, ale i jiné větvičky zapichujeme do aranžérské hmoty - doprostřed svíčku (dbáme na bezpečnost při zapalování svíčky - svíčka musí být oddělena nehořlavým materiálem)
    • vánoční ozdoby - z přírodních materiálů (svícen z jablíčka, hvězda a kapr z ořechů, pomeranč zavěšený na stuze a ozdobený kořením, např. hřebíčkem apod.)
    • pečení perníčků - spolupráce se školní jídelnou (předem připravené těsto) - první den vykrajujeme a pečeme, druhý den zdobíme cukrovou polevou (špejlí) a navážeme na stužky
    • vlastní vánoční papír - bramborová tiskátka - učitelka vykrojí jednoduché vánoční tvary, děti si pak samy vyberou razítko i barvu; děti zkoušejí samy zabalit drobný dárek pro kamaráda či rodiče (krabičku s překvapením) - vázání stuhy - nácvik uzlu - mašlička

  • Koledy
    • učíme se tradiční koledy
    • při jejich doprovodu využijeme zvonečky a rolničky - děti mohou samy rytmizovat (vhodně je usměrňujeme)
Průběžně
  • prohlídka vánoční výzdoby na ulicích, v obchodech, v oknech MŠ
  • účast na vánočních výstavě (příležitostně)
  • vánoční pohádka
Vánoční besídka

Má být vyvrcholením vánočního programu.

  • Zima
    • typické znaky
    • zimní činnosti
    • zimní svátky
  • Mikuláš
    • tradice, proč a jak
  • Předvánoční přípravy
    • poslech a nácvik koled
    • výrobky - ozdoby, přání, svícny, perníčky atd.
  • Oslava Vánoc
    • jak se slaví Vánoce v jiných zemích (děti většinou z filmů a pohádek znají americké zvyky)
    • vánoční besídka, nadílka
    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    33.2 kB
    PDF
    Příloha
    Autor
    Helena Dastychová

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    RVP do 2024

    Klíčové kompetence:

    • Předškolní vzdělávání
    • Komunikativní kompetence
    • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
    • Předškolní vzdělávání
    • Činnostní a občanské kompetence
    • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
    • Předškolní vzdělávání
    • Sociální a personální kompetence
    • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída