Zimní sporty aneb Začínáme bruslit
Metodická řada podporuje především přirozené zařazení zimních činností do vzdělávací nabídky MŠ. Obecným cílem pedagogů je rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti dětí, podporování rozvoje jejich pohybových a manipulačních dovedností.
Očekávané kompetence:
- zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností
- rozvoj samostatnosti a sebedůvěry dítěte vsama sebe a kolektiv, začlenění se do kolektivu
- vytrvalost včinnosti
- vytvoření pravidelné potřeby pohybu a sportovních aktivit
- osvojení si správného životního stylu a základních bezpečnostních, organizačních a hygienických zásad
Kdy začít s bruslením
S bruslením je možné začít již ve čtyřech letech, to se ale odvíjí od fyzické zdatnosti dítěte, zejména od jeho zpevněného kotníku. V žádném případě nesmíme v tomto věku přetěžovat klouby, ale ani páteř, protože vývoj kostry není zatím v tomto období ukončen. Z hlediska biologického je pro předškolní věk a mladší školní věk typický nárůst celkové hmotnosti organismu a plynule se měnící orgány s rovnoměrným zvyšováním hmotnosti a výšky těla. Rodič, ale i pedagog by měl věnovat pozornost správného držení těla dítěte.
Pravidla:
- pokud jde o první seznámení, měl by pedagog slovní výklad doplnit i názorným předvedením nebo požádat o pomoc některé zdětí, které bude instruovat
- děti se učí osvojit pravidla chování na lední ploše
- pedagog by si měl uvědomit, že dlouhé prostoje zvyšují riziko, že se děti budou nudit, budou nepozorné a budou vyrušovat
- pedagog by měl vést organizaci tak, aby pozornost dětí byla soustředěna na motivaci (hru, soutěž atd.), děti tolik nevnímají vlastní pocity a lehce překonají pocit strachu
- pedagog se pro dítě stává průvodcem a oporou, kčinnosti dítě nenutíme, dítě kčinnosti samotné musí být po psychické, ale i fyzické stránce připraveno
Při výuce bruslení lze využít metody výcviku:
- výcvik vdružstvu - omezený počet dětí
- výcvik vproudech - souběžné procvičování jednotlivých prvků, které pedagog předvede se slovním doprovodem a vprůběhu výcviku u dětí opravuje chyby
- individuální forma - zadané úkoly děti procvičují individuálně ve vymezeném prostoru a časovém limitu
Vlastní výcvik:
- předem každý prvek pojmenovat, ukázat a stručně vysvětlit
- vysvětlení a popsání musí být srozumitelné, pro děti se používají přirovnání, činnost je určitým způsobem motivována
- ukázky opakovat dle potřeby dětí
- následně opravovat chyby jednotlivců
- po osvojení cviků se postupně zvyšuje aktivita dětí
- používat různých her, soutěží, pomůcek, hudby apod.
Vybavení
Pozornost musí patřit vhodnému oblečení umožňujícímu pohyb. Mezi hlavní součásti oděvu patří tepelná izolace a odvod vlhkosti od těla, pro děti předškolního věku je vhodné oblečení z nepromokavého materiálu, dále rukavice, které zabraňují odření při pádu na led, popřípadě čepice, helma (ne cyklistická), nedoporučuje se do boty používat příliš silnou ponožku, neboť se tak ztrácí potřebný cit v noze.
Brusle
- krasobruslařské a hokejové
- pro rekreační, závodní bruslení
Krasobruslařské brusle jsou z jednoho kusu oceli, stejně vysoké, vpředu opatřené zoubky. Krasobruslařská bota je vyrobena z kůže, pata a kotníky jsou vyztuženy, dnes se vyrábí i umělohmotné brusle na led (podobné inline bruslím). Boty by měly co nejvíce přiléhat k noze a ideálním tvarováním vnitřku minimalizovat volná místa v ní. Od poloviny boty nahoru je šněrovací systém. Jazyk boty je vyztužen a zabraňuje zařezávání tkaniček do nártu nohy. Drobné dírky v jazyku umožňují cirkulaci vzduchu. Bota má podpatek 33,5 cm vysoký.
Hokejové brusle mají z oceli jen nůž, který je zasazen do kovové nebo umělohmotné konstrukce. Tyto brusle jsou užší než krasobruslařské, z důvodu dosažení větší rychlosti, podélně jsou zbroušené do kolébky, vpředu do špičky a v zadu zdvižené, zakulacené nebo opatřené chráničem. Hokejová bota je nižší než krasobruslařská, má širší, tvrdou špičku a pevnou zvýšenou patní část.
Šněrování
Boty se šněrují ve špičce volněji, pevněji v nártní části a opět volněji ve šněrovacím systému.
Údržba brusle
Po odchodu z ledu je třeba otřít dosucha ostří a šroubky brusle. Brusle netupíme chůzí po betonu, po zimním stadionu se pohybujeme po gumových podložkách nebo nosíme na ostří plastové chrániče. Broušení přenecháme profesionálům a brusle přes léto uschováme na suchém místě. Během uskladnění je možné příležitostně aplikovat vhodný olejový prostředek. Boty je nutné vysoušet uvnitř i venku. Vysušit hadříkem a po rozšněrování tkaniček je nechat vyschnout v běžné pokojové teplotě. Vysoušení těsně u radiátoru nebo jiného topného tělesa narušuje kůži a vnitřní strukturu boty.
Připevnění brusle k botě
Krasobruslařská brusle se připevňuje šroubky, hokejová nýty, Tak aby rovnovážná osa probíhala přibližně mezi palcem a sousedním prsem a středem pasy. Brusle nemají přesahovat délku boty o více než 1,5 cm-2 cm. Bota na bruslení musí odpovídat velikosti nohy dítěte. Mnohdy se stává, že dítě se učí bruslit v obuvi mnohem větší velikosti. V tomto případě kotníky nejsou zpevněny. Boty by měly pevně sedět v patě a kotnících, prsty mohou být volnější. Pokud se v botě se kotník viklá dovnitř a ven, může to být způsobeno nepevnou obuví nebo nedostatečně zpevněnými svaly a vazy v kotníku. Pokud je příčina v nezpevněném kotníku dítěte, je nutné s bruslením ještě nějaký čas počkat.
Aktivita | Metodický postup, motivace |
Metodické poznámky |
BRUSLENÍ | ||
PRVNÍ SEZNÁMENÍ S LEDEM PROSTŘEDNICTVÍM KLUZEK |
|
Je nutné určit pravidla chování na ledě i mimo něj. Z bezpečnostních důvodů v MŠ nenecháváme děti volně manipulovat s bruslemi. Mohlo by dojít k nechtěnému zranění dítěte samotného nebo někoho jiného. Kluzky jsou dva speciální nože, které se připínají řemínky k obuvi. Jsou pomůckou při pro klouzání, neumožňují zvládnout bruslení jako takové. Vhodné oblečení umožňující pohyb, odvádějící vlhkost od těla s izolačními vlastnostmi, rukavice, popřípadě čepice, helma (ne cyklistická), nepříliš silná ponožka do boty, neboť se tak ztrácí potřebný cit v noze. Vhodná obuv, bota na bruslení musí odpovídat velikosti nohy dítěte, aby byly zpevněny kotníky. Pozor na viklající se kotník dovnitř a ven, to může být způsobeno nepevnou obuví nebo nedostatečně zpevněnými svaly a vazy v kotníku. Pokud je příčina v nezpevněném kotníku dítěte, je nutné s bruslením ještě nějaký čas počkat. |
PŘECHOD Z DVOUNOŽOVÝCH KLUZEK NA JEDNONOŽOVÉ BRUSLE |
|
Obuv s jedním nožem vyžaduje více úsilí při nalezení rovnováhy. Předpokladem plynulé jízdy na bruslích je dobře zvládnutá technika. Na ledu zprvu představujeme oporu, dítě se veze za ruce mezi dvěma osobami nebo alespoň za jednu ruku, můžeme dítě tlačit, v tomto případě se o nás nesmí opírat, stále dbáme na správný bruslařský postoj. Základní bruslařský postoj - nohy mírně od sebe asi na šíři ramen, mírně pokrčeny v kolenou, trup lehce předkloněn.
Terminologie: Vnější brusle (noha) - je na vnější straně oblouku. Vnitřní brusle (noha) - je na vnitřní straně oblouku. Vnitřní hrana - hrana brusle bližší ke středu těla. Vnější hrana - hrana brusle vzdálenější od středu těla. Obloku vpřed (vzad) ven - oblouk vyjížděný na vnější hraně brusle. Oblouk vpřed (vzad) dovnitř - oblouk vyjížděný na vnitřní hraně brusle. Připlužení jedné brusle - jednostranný přívrat, špička jedné brusle přivrácena k druhé - jedoucí a pata oddálena Pluh - oboustranný přívrat, špičky bruslí přivráceny k sobě, paty oddáleny Přešlapování - pravidelné přikládání vnější nohy na úroveň nohy vnitřní Překládání - překládání vnější nohy přes špičku nohy vnitřní - jedoucí v oblouku Nasazení - položení brusle na led daným způsobem V orientaci v prostoru je důležitý kontakt očí s ostatními cvičenci. Při spolupráci dětí je důležité naučit je komunikaci. |
POHYBOVÉ HRY |
|
Děti jsou schopny u jednotlivých cviků udržet pozornost 1-2 minuty. Snažme se pro ně bruslení vytvořit zajímavým a efektivním tím, že kroky budeme v krátkých intervalech opakovat a prokládat různými hrami a využívat rozmanitých pomůcek. Podmínkou her je jejich dobrá organizace, určení pravidel a jejich dodržování. |
Evaluace a závěr
Zvolený průřez zimními činnostmi je pro děti předškolního věku přiměřenou činností, pojatá zajímavou a zábavnou formou. Takto pojatá metodika základů bruslení je pro děti přirozená činnost v oblasti zimních sportů a vede je k správné koordinaci pohybů, orientaci v prostoru, správnému držení těla, samostatnosti, sebeovládání, prohlubuje důvěru v kolektiv a upevňuje organizační, bezpečnostní a hygienické zásady.
Literatura
BRTNÍK, J.; NEUMAN, J.: Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-329-3.
DVOŘÁKOVÁ, H.: Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-313-8.
HRÁZSKÁ, G.: Krasobruslení. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0984-8.
ZOUZAL, J. a kol.: Na sněhu a na ledě. Praha: Mladá fronta, 1984.