Jedeme na výlet
Očekávané výstupy:
- umí samostatně vyhledat informace v encyklopedii
- dokáže rozvinout hru
- má orientaci v prostoru
- chápe prostorové pojmy
Časový rozsah: 1 den
Věková skupina: děti 3 - 7 let
Prostřednictvím krátkodobého projektu se budeme snažit posílit dětskou zvídavost a zájem o objevování. Připravíme modelové situace s dopravní problematikou k opakování pravidel bezpečného chování na ulici i v dopravních prostředcích. Umožníme dětem výtvarně vyjádřit prožitky z cestování. Nabídneme námětovou hru Na cestování, konstruktivní hry se stavebnicemi i dalším materiálem. Zařadíme didaktické činnosti směřující k rozvoji smyslového vnímání (sluch - rozlišování začáteční, koncové slabiky, zrak, hmat). Předložíme jmenovky, aby děti poznaly napsané vlastní jméno. Připravíme různé obměny překážkových drah a povedeme je k samostatnému vyhledávání informací v literatuře. Cíleně se zaměříme na procvičení číselných a matematických pojmů.
Očekávání
Očekáváme aktivní účast celého kolektivu v nabízených činnostech, samostatné vyjadřování, používání nových pojmů, překonání ostychu při výtvarných činnostech, dobrou orientaci v prostoru s pochopením prostorových pojmů, samostatné vyhledávání informací v encyklopedii (5 - 6leté), procvičení pohybových dovedností, zájem o řešení problémových situací, uplatnění vlastní fantazie. Předpokládáme, že děti budou jednat samostatně, dokáží zorganizovat a rozvinout námětovou hru s dopravní tematikou. Rozšíří si povědomí o dopravních značkách, pravidlech chování v dopravních prostředcích a na silnici. Své znalosti uplatní v modelových situacích. Upevní si představu o jednoduché číselné řadě. Prostřednictvím her zdokonalí své smyslové vnímání.
Nabídka činností
Připravíme následující podněty:
- knihy, encyklopedie (např. Velká obrázková abeceda), procvičování výslovnosti, vyhledávání dopravních prostředků, opakování významu dopravních značek
- písmenkové pexeso - určování začáteční a konečné slabiky, dodržování pravidel hry, vzájemná spolupráce
- stavebnice, látkové pruhy, lana, figurky, dopravní prostředky a značky, semafor a další doplňky (převleky, zástupné předměty) - konstruktivní hra, stavění naší obce a sousedního města s křižovatkou, nádraží, mosty, silnice, koleje - řešení problémových situací s využitím informací z encyklopedie, kooperace, ohleduplnost, respektování přání druhého
- výtvarný materiál, nastříhané šátečky se jmenovkami, barvy na látku, štětce - zdobení šátečku na výlet, uplatnění dekorativních prvků
- různé tvary a formáty kreslicího papíru, tuš, křídy, voskové pastelky - výtvarné vyjádření prožitků z cestování (z předešlého výletu vlakem)
- barevné kroužky - pohybová hra Na barevná auta, běh, reakce na signál, ohleduplnost, orientace v prostoru
Nabídneme řízenou činnost - námětovou hru Jedeme na výlet
Pomůcky:
Židle, makety dopravních prostředků, převleky (policie, řidič), předměty se vztahem k cestování - fotoaparát, dalekohled, baťůžky, mapa, buzola apod.
Postup:
- seznámení dětí s programem výletu
- vytvoření modelové situace, autobus s řidičem a sedadly + maketa autobusu
- zpěv písní podle přání dětí
- cestování - pravidla slušného chování, kupování jízdenek, vyslovení přání, střídání dětí v roli řidiče
Zastávky:
- přestávka na relaxaci - zdravotně preventivní aktivity
- prohlídka města, kterým projíždíme, využijeme staveb postavených při konstruktivních hrách + obrázky, fotografie - název řeky, významné budovy, přechody pro chodce, dopravní značky
- procházka volnou přírodou, překážková dráha (motivace: přechod přes řeku, výstup na horu, přeskakování kořenů, dýchání čistého vzduchu apod.)
- přestávka na svačinu - svačina, hygiena
- návštěva galerie, prohlídka výtvarných prací dětí - vyjádřit při hodnocení vlastní názor
- fotografování - didaktická hra na procvičení hmatu (vyndavání předmětů z batohu podle slovních instrukcí, naposledy fotoaparát), společné fotografování, vyhledávání nejvhodnějšího místa a pozadí
- zakončení výletu písničkou dle přání dětí, zhodnocení našeho cestování
- na zahradě nabídneme stavby z písku (stavění města, kolejí, silnice)