• umí samostatně vyhledat informace v encyklopedii
  • dokáže rozvinout hru
  • má orientaci v prostoru
  • chápe prostorové pojmy
  • Časový rozsah: 1 den
    Věková skupina: děti 3 - 7 let" /> Jedeme na výlet

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku

    Ikona prakticky

    Jedeme na výlet

    Ikona inspiraceIkona kratkodobe
    Autor: Eva Podolská
    Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Autorka uvádí nabídku činností, která směřuje k naplňování vytyčeného cíle žádoucími metodami a formami práce. Rozsah nabídky je úměrný předpokládanému časovému rozsahu realizace projektu. Zahrnuje pestrou škálu aktivit a poskytuje dětem možnost svobodné volby.

    Očekávané výstupy:

    • umí samostatně vyhledat informace v encyklopedii

    • dokáže rozvinout hru

    • má orientaci v prostoru

    • chápe prostorové pojmy

    Časový rozsah: 1 den

    Věková skupina: děti 3 - 7 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
    2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
    Očekávaný výstup:
    1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
    2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
    3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
    Organizace prostorová: Školní třída

    Prostřednictvím krátkodobého projektu se budeme snažit posílit dětskou zvídavost a zájem o objevování. Připravíme modelové situace s dopravní problematikou k opakování pravidel bezpečného chování na ulici i v dopravních prostředcích. Umožníme dětem výtvarně vyjádřit prožitky z cestování. Nabídneme námětovou hru Na cestování, konstruktivní hry se stavebnicemi i dalším materiálem. Zařadíme didaktické činnosti směřující k rozvoji smyslového vnímání (sluch - rozlišování začáteční, koncové slabiky, zrak, hmat). Předložíme jmenovky, aby děti poznaly napsané vlastní jméno. Připravíme různé obměny překážkových drah a povedeme je k samostatnému vyhledávání informací v literatuře. Cíleně se zaměříme na procvičení číselných a matematických pojmů.

    Očekávání

    Očekáváme aktivní účast celého kolektivu v nabízených činnostech, samostatné vyjadřování, používání nových pojmů, překonání ostychu při výtvarných činnostech, dobrou orientaci v prostoru s pochopením prostorových pojmů, samostatné vyhledávání informací v encyklopedii (5 - 6leté), procvičení pohybových dovedností, zájem o řešení problémových situací, uplatnění vlastní fantazie. Předpokládáme, že děti budou jednat samostatně, dokáží zorganizovat a rozvinout námětovou hru s dopravní tematikou. Rozšíří si povědomí o dopravních značkách, pravidlech chování v dopravních prostředcích a na silnici. Své znalosti uplatní v modelových situacích. Upevní si představu o jednoduché číselné řadě. Prostřednictvím her zdokonalí své smyslové vnímání.

    Nabídka činností

    Připravíme následující podněty:

    • knihy, encyklopedie (např. Velká obrázková abeceda), procvičování výslovnosti, vyhledávání dopravních prostředků, opakování významu dopravních značek
    • písmenkové pexeso - určování začáteční a konečné slabiky, dodržování pravidel hry, vzájemná spolupráce
    • stavebnice, látkové pruhy, lana, figurky, dopravní prostředky a značky, semafor a další doplňky (převleky, zástupné předměty) - konstruktivní hra, stavění naší obce a sousedního města s křižovatkou, nádraží, mosty, silnice, koleje - řešení problémových situací s využitím informací z encyklopedie, kooperace, ohleduplnost, respektování přání druhého
    • výtvarný materiál, nastříhané šátečky se jmenovkami, barvy na látku, štětce - zdobení šátečku na výlet, uplatnění dekorativních prvků
    • různé tvary a formáty kreslicího papíru, tuš, křídy, voskové pastelky - výtvarné vyjádření prožitků z cestování (z předešlého výletu vlakem)
    • barevné kroužky - pohybová hra Na barevná auta, běh, reakce na signál, ohleduplnost, orientace v prostoru

    Nabídneme řízenou činnost - námětovou hru Jedeme na výlet

    Pomůcky:

    Židle, makety dopravních prostředků, převleky (policie, řidič), předměty se vztahem k cestování - fotoaparát, dalekohled, baťůžky, mapa, buzola apod.

    Postup:

    • seznámení dětí s programem výletu
    • vytvoření modelové situace, autobus s řidičem a sedadly + maketa autobusu
    • zpěv písní podle přání dětí
    • cestování - pravidla slušného chování, kupování jízdenek, vyslovení přání, střídání dětí v roli řidiče

    Zastávky:

    • přestávka na relaxaci - zdravotně preventivní aktivity
    • prohlídka města, kterým projíždíme, využijeme staveb postavených při konstruktivních hrách + obrázky, fotografie - název řeky, významné budovy, přechody pro chodce, dopravní značky
    • procházka volnou přírodou, překážková dráha (motivace: přechod přes řeku, výstup na horu, přeskakování kořenů, dýchání čistého vzduchu apod.)
    • přestávka na svačinu - svačina, hygiena
    • návštěva galerie, prohlídka výtvarných prací dětí - vyjádřit při hodnocení vlastní názor
    • fotografování - didaktická hra na procvičení hmatu (vyndavání předmětů z batohu podle slovních instrukcí, naposledy fotoaparát), společné fotografování, vyhledávání nejvhodnějšího místa a pozadí
    • zakončení výletu písničkou dle přání dětí, zhodnocení našeho cestování
    • na zahradě nabídneme stavby z písku (stavění města, kolejí, silnice)

    Citace a použitá literatura:
    [1] - DUFEK, A. Velká obrázková abeceda. 1. vydání. Ostrava : Librex, 2003. ISBN 80-7228-426-6. 
    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 03. 07. 2007
    Zobrazeno: 13429krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    PODOLSKÁ, . Jedeme na výlet. Metodický portál: Články [online]. 03. 07. 2007, [cit. 2019-12-10]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PK/1482/JEDEME-NA-VYLET.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.