Odborné články Předškolní vzdělávání Didaktické hry v hudebních činnostech
Odborný článek

Didaktické hry v hudebních činnostech

1. 3. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Palatinová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Program napomáhá dítěti rozvíjet myšlení, hudební schopnosti, podporuje dítě v osobitém projevu, hře s hudebním materiálem, v touze spoluvytvářet elementární hudební formy.
Očekávané výstupy:
  • obměňovat hudební prvky, melodii, rytmy;
  • pozorně naslouchat;
  • být jistější ve slovním i hudebním vyjadřování;
  • zpracovávat emocionální prožitky.

  • Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
    Věková skupina: 4 - 6 let

    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Program napomáhá dítěti rozvíjet myšlení, hudební schopnosti, podporuje dítě v osobitém projevu, hře s hudebním materiálem, v touze spoluvytvářet elementární hudební formy.
    Očekávané výstupy:

  • obměňovat hudební prvky, melodii, rytmy;
  • pozorně naslouchat;
  • být jistější ve slovním i hudebním vyjadřování;
  • zpracovávat emocionální prožitky.

  • Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
    Věková skupina: 4 - 6 let

     


    Výběr tématu

    Tento program představuje určité didaktické prvky, které podněcují u dítěte radost z učení, umožňují rozvinout dětskou aktivitu, obecnou i hudební logiku, rozvíjí zájem dítěte o hudební formy sdělení. Náměty didaktických her jsou voleny tak, aby byly blízké dětskému chápání a doplňovaly integrovaný blok "Těšíme se na Vánoce", "Tvoříme".

    Cíle a obsah programu

    V hudebních činnostech bývá obsaženo mnoho tvořivých, aktivizujících a hravých podnětů. V elementární hudbě existuje mnoho jevů, které můžeme využít při vytváření zajímavého příběhu anebo určité herní situace. Hudba je zdrojem dětské radosti, fantazie, odkrývá v dítěti jeho citové, intelektuální, estetické rysy a vlastnosti. Cílem didaktických her v hudebních činnostech není pouhé memorování slovních obratů, dítě se učí aktivně spolupodílet, současně se učí chápat a dodržovat určitá pravidla. Poznává, že hudební projev má svůj řád a pro dítě není problém tato pravidla dodržovat. Aktivní hudební činnosti rovněž výrazně působí na rozvoj sebedůvěry dítěte.

    Úskalí

    Při realizaci tohoto programu bychom se měli vyvarovat:

    • nedostatečného respektu k individuální potřebě osobního tempa dítěte;
    • dlouhodobého statického zatěžování bez vhodného pohybu;
    • nedostatku příležitostí k rozvoji pěveckých dovedností dítěte;
    • absenci podnětů a aktivit podporujících estetické vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování.

    Vzdělávací nabídka

    Velká - malá

    Principem hry je střídání dvouslabičných slov v rytmu s ozvěnou slova, nejprve nezdrobněle, potom zdrobněle.

    Podnět dává učitelka, děti odpovídají. Celou hru melodizujeme, zpíváme slova na dvou tónech (g - e), přidáváme tleskání pravé ruky na hřbet ruky levé či naopak (tleskání levé ruky na hřbet pravé):

    Hlava - hlava, noha - noha;
    ryba - ryba, Eva - Eva;
    hlava - hlavička, noha - nožička;
    ryba - rybička, Eva - Evička;
    bota - botička, růže - růžička;
    svíčka - svíčička, dárek - dáreček.

    Co máme na těle

    Učitelka ukáže na určitou část těla, děti deklamují slova opakovaně (např. 4×, po zvládnutí 2×). Důležité je, aby celou řadu zakončilo slovo jednoslabičné:

    Hlava, brada, čelo, krk;
    noha, hlava, ruka, prst.

    Jezdí - nejezdí, lítá - nelítá

    Principem je ozvěnová hra. Děti odpovídají na podnět daný učitelkou. Lze hrát i ve dvou skupinách dětí. Jedna skupina dětí klade otázky podle pořadí obrázků, druhá odpovídá.

    Au-to - jez-dí, le-tad-lo - lí-tá;
    au-to- bus - jez-dí, vče-lič-ka - lí-tá;
    le-tad-lo - ne-jez-dí, au-to-bus - ne-lí-tá.

    Jak se jmenuješ

    Principem hry je rytmizace a melodizace jmen dětí. Na otázku učitelky nebo dítěte ostatní děti svá jména rytmizují a melodizují.

    Zasněžená - bílá

    V této hře děti vytvářejí odpověď:

    • nejdříve arytmicky (bez přesného rytmu);
    • odpověď deklamují rytmicky s hrou na tělo;
    • odpověď melodizují.

    V jednodušší variantě se zaměříme na to, co je v blízkosti dětí, na co si mohou snadno vzpomenout (např. zasněžená zahrada mateřské školy, na kterou vidí z okna třídy).

    Lavička je zasněžená - travička je bílá;
    cestička je zasněžená - lavička je bílá;
    stoleček je zasněžený - domeček je bílý;
    holčička je zasněžená - čepička je bílá.

    Patří - nepatří

    Principem je vytváření rytmické čtyřtaktové řady námětově vztahující se k určitému tématu:

    • každé slovo řady děti nejprve deklamují ozvěnou po učitelce;
    • děti deklamují řadu souvisle a současně tleskají rytmus;
    • děti tleskají rytmus řady bez deklamace;
    • některé děti vytleskávají rytmus ozvučnými dřívky;
    • některé děti hrají rytmus na různé Orffovy nástroje.

    Vá-no-ce, svíč-ka, dá-re-ček, sníh;
    sle-pič-ka, žá-ba, au-to-bus, slon;
    hvěz-dič-ka, ře-těz, Mi-ku-láš, čert;
    ry-bič-ka, prs-kav-ka, ko-le-da, zvon.

    Nahoru - dolů

    Představivost dítěte je aktivizována vytvořením dvou rozdílných melodií, vzestupné a sestupné, přehráním na melodický nástroj. Podnět dává učitelka. Například:

    /c-d-e-f-g-g-g/, /g-f-e-d-c-c/
    Auto jede nahoru/ auto jede dolů;
    ptáček letí nahoru/ ptáček letí dolů;
    kočka šplhá nahoru/ kočka šplhá dolů;
    výtah jede nahoru/ výtah jede dolů.

    Dodatek (závěr):
    Po získání určitých zkušeností necháme děti, aby si vytvářely vlastní náměty, vlastní rytmické a melodické řady. Tyto didaktické hry je třeba chápat jako doplňující formu, úzce spjatou s konkrétním probíraným tématem, jako jednu z činností, která doplňuje a prolíná dalšími hudebními aktivitami.

    Autor
    Alžběta Palatinová

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída