Odborný článek

Genderové rozdíly

22. 1. 2007
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Ivo Buryánek

Anotace

Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Multikulturní výchova. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné MKV. Aktivita donutí žáky a žákyně přemýšlet, které vlastnosti jsou obvykle připisovány ženám a které mužům a jaká z toho plynou omezení.
Postup
  1. Rozdejte každému šest nebo více samolepících kartiček (tzv. post-it). Vyzvěte žáky a žákyně, aby na kartičky zapsali alespoň dvě vlastnosti:
    • typicky lidské;
    • typicky ženské;
    • typicky mužské.

  2. Na individuální práci nechte podle situace 5 až 10 minut. (Může se stát - a je to ideální případ - že se objeví žáci nebo žákyně, které celé "dělení" vlastností podle genderu odmítnou. V takovém případě přeformulujte zadání na vlastnosti, které bývají obvykle vnímány jako ženské a mužské.)

  3. Během doby, kdy žáci a žákyně pracují, připravte na tabuli nebo flip-chart 3 sloupce: typicky lidské/typicky mužské/typicky ženské.

  4. Vyzvěte žáky a žákyně, aby své kartičky vlepili do příslušných sloupců, a společně přečtěte výsledky. V této chvíli nepřipusťte diskusi nad jednotlivými "typickými vlastnostmi".

  5. Rozdělte žáky a žákyně do čtyř skupin. Každá skupina bude mít za úkol prodiskutovat problém a prezentovat výsledky své práce (10 min příprava, 4 x 4 min na prezentace).

    Skupina 1: Jaké výhody přináší mužům "mužské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?

    Skupina 2: Jaké nevýhody nebo omezení přináší mužům "mužské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?

    Skupina 3: Jaké výhody přináší ženám "ženské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?

    Skupina 4: Jaké nevýhody nebo omezení přináší ženám "ženské vlastnosti" či okolím očekávaná přítomnost těchto vlastností?

  6. Skupiny prezentují, k čemu došly.
Reflexe

Diskuse by měla být zaměřena na:

  • zpochybnění "nepřekročitelné" hranice mezi "mužskými" a "ženskými" vlastnostmi;
  • dopady, které má genderová stereotypizace na svobodu individua (např. volba povolání, životní priority apod.);
  • zdůraznění rozdílu mezi pohlavím a genderem (tedy biologicky x společensky podmíněnými aspekty "ženství" a "mužství").

Diskusi podněcujte například těmito otázkami:

  • Jak se Vám ve skupině pracovalo? Bylo snadné se shodnout na "typických vlastnostech"? Vznikl u některých vlastností konflikt - připisoval je někdo opačnému pohlaví? Čím je dána obtížnost úkolu?
  • Jaké výhody a nevýhody převládají u mužů a jaké u žen? Byly hodnoceny některé vlastnosti, které jsou považovány za "výhody mužů", jako "nevýhody žen" a naopak? Čím to může být dáno? Která skupina našla nejvíce výhod nebo nevýhod? Týkaly se mužů nebo žen? Pokud se počet nevýhod lišil, pokuste se vysvětlit proč? Které z nevýhod byste nejraději odstranili? Jak toho lze dosáhnout?
  • Proč si lidé myslí, že ženy a muži musí mít odlišné vlastnosti? Jak vypadal soubor společných vlastností z první části? Jsou některé vlastnosti typicky mužské, nebo ženské (to znamená, že je mají všichni muži a žádná žena a naopak? Jsou větší rozdíly mezi jednotlivými lidmi bez ohledu na pohlaví, nebo mezi ženami a muži? V čem nás jako celek může posílit a v čem omezit vytváření rozdílů v mužských a ženských rolích?)

Literatura a použité zdroje

[1] – CVIKOVÁ, J.; JURÁŇOVÁ, J. (Eds). Růžový a modrý svet. Bratislava, 2003.
[2] – BURYÁNEK, J. (Ed.). Interkulturní vzdělávání II. Praha, 2005.
Autor
Ivo Buryánek

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Morálka všedního dne
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Základní problémy sociokulturních rozdílů

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

•samolepky (post-it) •tabule nebo flipchart •pracovní místa pro 4 skupiny •papíry, tužky