Odborné články Gymnaziální vzdělávání Názvosloví anorganických sloučenin
Odborný článek

Názvosloví anorganických sloučenin

30. 3. 2007
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Lucie Štefanová

Anotace

Pracovní list je zaměřen na jednoduché anorganické názvosloví kyslíkatých i bezkyslíkatých kyselin, zásad a solí. Je vhodnou pomůckou učitele i žáka při procvičování jednoduchého názvosloví.

Pracovní list je zaměřen na jednoduché anorganické názvosloví kyslíkatých i bezkyslíkatých kyselin, zásad a solí. Je vhodnou pomůckou učitele i žáka při procvičování jednoduchého názvosloví.

Trocha teorie

V anorganické chemii jsou základem názvosloví názvy prvků a zakončení, odpovídající oxidačním číslům atomů prvků ve sloučenině.

Většina anorganických sloučenin má dvouslovný název. Skládá se z podstatného a přídavného jména. Podstatné jméno udává druh sloučeniny a odvozuje se z části s větší elektronegativitou (např. oxid, kyselina, uhličitan). Přídavné jméno označuje část sloučeniny s menší elektronegativitou. V názvu se dodržuje pořadí podstatné jméno - přídavné jméno, ve vzorci je pořadí značek opačné.

chlorid sodný NaCl
uhličitan vápenatý CaCO3
Kdy použít pracovní list?

Jakmile žáci získají základní informace o pravidlech tvorby názvů a vzorců jednotlivých anorganických sloučenin, je důležité tyto informace procvičit. Nejvhodnější metodou jsou pracovní listy. Každý žák by měl mít svůj pracovní list, aby si mohl individuálně vpisovat i určité poznámky, které by mu mohly sloužit k lepšímu pochopení probíraného tématu.

K procvičení jednoduchého anorganického názvosloví je připraven pracovní list. Důležité je, aby žáci získali zpětnou vazbu, proto je připraveno i autorské řešení daného pracovního listu.

Cílová skupina studentů

Pracovní list je určen nejen pro žáky nižšího gymnázia, ale i pro žáky ZŠ, kteří začínají s anorganickým názvoslovím. Podle současných osnov proto doporučujeme jeho použití např. v těchto ročnících:

  • 1. ročník čtyřletého gymnázia
  • 3. ročník osmiletého gymnázia
  • 8. ročník ZŠ
Využité metody
  • metoda řešení problémů
  • metoda reprodukce poznatků a způsobů činnosti
  • aktualizace vědomostí a pochopení získaných znalostí
Organizace činnosti

Pracovní list lze zadat žákům jako:

  • samostatnou, individuální práci,
  • skupinovou práci.

Učitel může poskytovat upřesňující informace a zodpovídat dotazy žáků.

Vyhodnocení

Vzhledem k tomu, že žáci mohou řešit pracovní list samostatně nebo ve skupině, je sebehodnocení žáka individuální či skupinové.

Učitel může hodnotit pracovní list jednotlivci vhodně zvolenou formou - slovní ohodnocení, klasifikací na základě počtu správně vyřešených úloh.

Závěr

Pracovní list slouží žákovi jako pomůcka k procvičení tématu Anorganické názvosloví.

Literatura a použité zdroje

[1] – MAREČEK, Honza. Chemie 1 - pro čtyřletá gymnázia. Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-055-5.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
41.02 kB
PDF
autorské řešení
pdf
38.09 kB
PDF
pracovní list
Autor
Lucie Štefanová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Psací potřeby, pracovní list