Odborné články Základní vzdělávání Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
Odborný článek

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět

11. 8. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Hana Hejčíková

Anotace

Autorka v článku uvádí charakteristiku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět i jejích tematických okruhů. Věnuje se také výběru učiva a rozvoji klíčových kompetencí.

Tato vzdělávací oblast je koncipována pouze pro 1. stupeň. Sjednocuje společenskovědní a přírodovědné učivo, včetně výchovy ke zdraví. Jsou tu integrována témata, která se týkají člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví atd. Uplatňuje se zde pohled do historie i současnosti s cílem směřovat k vytvoření dovedností pro praktický život. Navazuje na poznatky, dovednosti a prvotní zkušenosti žáků získané ve výchově v rodině a v předškolním vzdělávání a dále je rozvíjí. Žáci se učí pozorovat věci a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti, učí se je pojmenovávat, vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na názory a podněty jiných. Na základě poznání sebe a svých potřeb se učí vnímat základní vztahy mezi lidmi, učí se porozumět světu kolem sebe a vnímat přednosti i problémy současného způsobu života. Předpokladem správného naplnění obsahu této vzdělávací oblasti je propojení s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků. Základem výuky by měl být osobní příklad učitelů a vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností, způsobů jednání a rozhodování.

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je členěna do pěti tematických okruhů:

  1. Místo, kde žijeme - různé činnosti a úkoly by měly přirozeným způsobem probudit v žácích kladný vztah k místu jejich bydliště, k obci, regionu a postupně rozvíjet jejich národní cítění a vztah k naší zemi. Důraz je kladen na praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků.
  2. Lidé kolem nás - žáci si osvojují a upevňují základy vhodného chování a jednání mezi lidmi, seznamují se se základními právy a povinnostmi, ale i s problémy, které provázejí soužití lidí, celou společnost nebo i svět (globální problémy). Uvědomují si význam a podstatu tolerance, pomoci a solidarity, úcty k člověku i jeho práci, snášenlivosti a rovného postavení mužů a žen. Celý tematický okruh tak směřuje k prvotním poznatkům a dovednostem budoucího občana demokratického státu.
  3. Lidé a čas - žáci se učí orientovat v čase a různých dějích, poznávají, jak a proč se čas měří, jak se život a věci vyvíjejí a jakým změnám v čase podléhají. Od nejznámější událostí v rodině, obci a regionu se postupně dochází k nejdůležitějším poznatkům z historie naší země. Podstatou tohoto okruhu je vzbudit u žáků zájem o minulost, o kulturní bohatství regionu i celé země. Žáci by měli mít dostatek příležitostí k tomu, aby mohli samostatně vyhledávat, získávat a zkoumat informace z dostupných zdrojů (z rodiny, nejbližšího okolí), aby mohli společně navštěvovat památky, sbírky muzeí, knihovny atd.
  4. Rozmanitost přírody - žáci poznávají Zemi jako planetu sluneční soustavy, poznávají její rozmanitost a proměnlivost. Jsou vedeni k tomu, aby si uvědomili provázanost všech přírodních dějů i vliv lidské činnosti na rovnováhu planety. Na vycházkách žáci prakticky poznávají okolní krajinu, její proměny, učí se využívat a hodnotit svá pozorování a záznamy. Sledují, jak člověk svými zásahy do přírody krajině pomáhá, nebo škodí, a hledají možnosti, jak ve svém věku přispět ke zlepšení životního prostředí.
  5. Člověk a jeho zdraví - žáci poznávají sebe sama jako živou bytost, která má své biologické a fyziologické funkce a potřeby. Poznávají, jak se člověk během svého života vyvíjí a mění, co prospívá a škodí jeho zdraví. Získávají základní poučení o zdravotní prevenci, první pomoci a o bezpečném chování v četných životních situacích, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel (mimořádné události). Měli by mít možnost seznamovat se prostřednictvím modelů s lidským tělem, hrát určené role a řešit modelové situace, které upevní jejich konkrétní dovednosti a rozhodovací návyky, a na jejich základě docházet k poznání, že zdraví je nejcennější hodnota v životě člověka.

Zájem dětí o poznávání okolního světa a hledání odpovědí na různé problémy a otázky, které přináší život, je významným momentem ovlivňujícím rozvoj jejich osobnosti. Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět nabízí učitelům bohatou škálu příležitostí a možností, jak tento zájem dětí podchytit a vést je nenásilně tak, aby byly dostatečně vnímavé a zároveň odolné vůči změnám v okolním světě, aby na ně dokázaly pružně reagovat a učily se být zodpovědné za svá rozhodnutí. Učivo by nemělo být žákům předáváno izolovaně, ale v hlubších souvislostech, předpokládá se propojení s řadou průřezových témat. Právě zde je největší prostor pro různé formy výuky: integrovanou výuku, projektové vyučování či výuku v blocích, vycházky, exkurze, besedy se zajímavými lidmi.

Na konci 5. ročníku by měli všichni žáci prokázat dovednosti, které jsou vyjádřené očekávanými výstupy pro 2. období u jednotlivých tematických okruhů.

Prostředkem ke splnění tohoto cíle je výběr vhodného učiva. Učivo uváděné v RVP ZV má charakter doporučeného rámce, ze kterého mohou učitelé čerpat a případně i některé náměty do svého školního vzdělávacího programu doplnit. Takto definované učivo je pak již v rámci školy závazné pro všechny vyučující. Metody a způsoby práce ve vyučování by měly být voleny tak, aby směřovaly k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, a jak již bylo uvedeno, měly by mít převážně činnostní charakter, kdy se žáci k novým poznatkům, dovednostem a postojům dopracovávají svým vlastním úsilím - pozorováním, objevováním, vlastním prožitkem, osobní zkušeností aj.

Oblast Člověk a jeho svět přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k :

  • objevování nových skutečností, k radosti a uspokojení z objevování a dosaženého výsledku;
  • utváření pracovních návyků v jednoduchém samostatném i týmovém experimentování;
  • orientaci ve světě informací, k zvládnutí základních způsobů jejich získávání, zpracování a používání;
  • rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenovávání pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech;
  • poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, ke kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání na základě společně vytvořených a přijatých nebo obecně uplatňovaných pravidel soužití, k plnění povinností a společných úkolů;
  • efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci v běžných i méně běžných situacích;
  • samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k samostatnosti v projevech názorech, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti (možností a limitů) a k respektování kvalit a běžných potřeb jiných lidí;
  • utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně;
  • rozvíjení a přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí;
  • poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět;
  • poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí, k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví i bezpečnosti a zdraví jiných.

Pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je v rámcovém učebním plánu, který je pro všechny školy závazný, vymezen minimální počet 12 hodin týdně pro všechny ročníky l. stupně. Počet hodin i rozdělení učiva do jednotlivých ročníků je v kompetenci školy. Při výběru učiva do ročníků je třeba vycházet z očekávaných výstupů pro jednotlivá období. (l. období : 1. - 3. ročník, 2. období: 4. - 5. ročník)

Minimální časovou dotaci je možné rozšířit o další hodiny z disponibilní časové dotace.

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět umožňuje vyučujícím v maximální míře uplatňovat své pedagogické tvůrčí schopnosti, používat moderní vyučovací metody a tím aktivovat žáky a vybavovat je všestrannými kompetencemi důležitými pro uplatnění v běžném životě. Žáci zde též získávají a upevňují své pracovní návyky a připravují se tak na specializovanější výuku ve vzdělávacích oblastech na 2. stupni - Člověk a společnost, Člověk a příroda a Výchova ke zdraví.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Hejčíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět