Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Odhalit záměr

Ikona inspirace
Autor: InGeneration
Anotace: Žáci procházejí pod vedením učitele různými dílčími aktivitami spojenými s různými formami žádostí zasílanými prostřednictvím online komunikace. Při činnosti žáci hodnotí možné záměry odesílatelů zpráv a dopady jejich slov a činů – jak pozitivních, tak negativních.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 2. stupeň » Informační a komunikační technologie » Zpracování a využití informací » používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  2. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 1. stupeň » Informační a komunikační technologie » Vyhledávání informací a komunikace » 1. a 2. období » komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: pro každého žáka záznamový arch s názvem Co má za lubem?, pro žáky post-it papírky nebo malé papírky, pracovní list s názvem Myšlenková mapa
tabule a křída, běžné psací potřeby, Doporučený postup pro učitele
Klíčová slova: online spolupráce, kyberšikana, projevy kyberšikany, online komunikace, asertivita

Cíl výuky:

  • Žák se naučí rozpoznat od sebe formu („jak“) a obsah („co“) žádosti a oddělit uvažování o obojím.
  • Žák vnímá rizika negativních dopadů manipulativních žádostí a seznámí se s některými způsoby obrany.

Popis činnosti

  • V první části aktivity učitel žákům pokládá otázky zacílené na jejich praktickou zkušenost s online komunikací.
  • V druhé části si žáci samostatně nebo ve dvojici vyzkouší odlišovat formu a obsah žádosti.
  • Na závěr se v rámci celé třídy vybírají nejméně problematické a nejvíce problematické příklady žádostí v digitální komunikaci.

Předpokládaný čas

45 minut

Příprava

  • Důkladně si prostudujte záznamový arch Co má za lubem? a vyhodnoťte, které aktivity budete s žáky dělat v hodině. Pokud nebudete realizovat všechny části, rozhodněte, zda je ponecháte na dopracování s rodiči, nebo samostatně.
  • Vytiskněte potřebný počet záznamových archů a připravte si malé papírky (nejlépe post-it). Rozmyslete si, na jaké společné místo ve třídě budou žáci papírky umísťovat (na tabuli, na prázdnou lavici, k zadní stěně apod.).
  • Vytiskněte si a prohlédněte přílohu s názvem Myšlenková mapa. Promyslete si její využití.

Metodické pokyny pro učitele

Zahájení

  • Rozdejte každému žákovi záznamový arch Co má za lubem? a alespoň dva malé lístky.
  • Uveďte hodinu přiblížením tématu – jak si lidé píší na internetu nebo přes mobil.
  • Zeptejte se žáků na oblasti, které jim mohou být blízké. Například:
    • kolik z nich má zřízenu e-mailovou schránku;
    • kolik z nich bylo někdy v online diskusi/chatu;
    • kolik z nich používá telefonování přes internet + videorozhovor.
  • Na tabuli zaznamenávejte jednotlivé komunikační prostředky (e-mail, diskuse a chat, volání přes internet, připište také volání přes mobil a SMS, případně MMS).
  • Upozorněte žáky na post-it papírky a vysvětlete jejich užití (zapisování nápadů a podnětů). Sdělte jim, kam budou lístky umísťovat.
  • Potom přejděte k jádru aktivity. Poznamenejte, že se žákům již určitě stalo, že je někdo prostřednictvím digitálních zařízení o něco požádal (například SMS s žádostí, ať jdou ven).
  • Požádejte žáky, aby řekli i své zkušenosti. Zároveň mohou některé případy zapsat na post-it papírek.
  • Reagujte neutrálně i na kontroverzní žádosti, pokud se vyskytnou. Nevyskytnou-li se, zkuste vhodnými otázkami nasměrovat uvažování žáků i tímto směrem (například že někdo cizí chce poslat fotografii nebo že chce číslo na mobil).

Průběh

Část CO a JAK?

  • Nechte žáky, aby si každý z nich zapamatoval alespoň dva případy z post-it lístků a zapsal je do tabulky v záznamovém archu.
  • Vysvětlete, že každé sdělení obdržené přes internet nebo na mobil má dvě stránky:
    • něčeho se týká (používejte zjednodušující „CO“ nebo „CO SE CHCE“)
    • má nějakou podobu (používejte zjednodušující „JAK“ nebo „JAK SE TO ŘEKNE“.
  • Požádejte žáky, aby si ve dvojicích sdělili vybrané případy a rozhodli u nich, zda je důležitější, když s někým hovoří: „CO SE CHCE“ nebo „JAK SE TO ŘEKNE“ – čeho si mají více všímat, k čemu mají být pozornější.
  • Během práce žáků si vyberte z papírků dvě žádosti, u kterých lze vysvětlit, že jejich znění může být něčím ovlivněno (únava, nedostatek času apod.).
  • Po skončení rozhovorů žáků ve dvojicích nechte alespoň dvě dvojice sdělit jejich závěr i zdůvodnění. Pak předložte dvě vámi vybrané zprávy a krátce rozeberte, že zprávy také mohou být něčím ovlivněny.

Část Hodnocení SMS

  • Rozdělte žáky do skupin po čtyřech, vysvětlete jim způsob hodnocení SMS. Také zdůrazněte, ať se pokusí odlišovat obsah a formu.
  • Při práci ve skupině si připravte tabuli pro další část – napište na ni čísla 1–6.
  • Po skončení práce nechte ke každé SMS vyjádřit vždy dvě skupinky. Pokud se výrazně liší v hodnocení, veďte žáky k vysvětlení hodnocení a uvědomění si, proč bylo hodnocení odlišné.

Část Třídní hlasování

  • Každý žák si vybere, u které z žádostí nemusí nad odpovědí dlouho přemýšlet, a naopak takovou žádost, nad kterou je třeba se nejvíce zamyslet.
  • Nechte žáky hlasovat.
  • Volbu žáků okomentujte. Přitom za nejvíce problematickou žádost považujte č. 6, protože u kamaráda z webu, kterého jsme nikdy neviděli, musíme být hodně opatrní. Lze zmínit případy, kdy se do role kamaráda stejného věku stylizoval dospělý. Sledujte, jaké argumenty žáci použijí, a v případě potřeby jejich argumenty doplňte.

Ukončení

  • Na konci hodiny ještě jednou proveďte shrnutí – nakreslete na tabuli myšlenkovou mapu.
  • Požádejte žáky, aby si záznamové archy Co má za lubem? vzali domů a případně s rodiči probrali a dokončili aktivity, které jsou v archu připraveny navíc.

Reflexe:

  • Co jste se dozvěděli o tom, jak posuzovat různé žádosti a prosby, které vám přijdou po internetu nebo do mobilu? Na co nesmíte zapomenout?
  • Proč je těžší odmítat ty žádosti, které jsou řečeny slušně nebo které řekne někdo dospělý?
  • Jaké skupiny lidí, co s námi komunikují, jsou spolehlivější a jaké méně spolehlivé? (Myslí se tím dospělí, blízká rodina, spolužáci, kamarádi z ulice, známí z internetu apod.) 



Materiál vznikl v rámci celorepublikového projektu IN-Generation zaměřujícího se na vzdělávání žáků základních škol, jejich učitelů a rodičů v oblasti internetové gramotnosti. 
Projekt IN-Generation je realizován společností European Leadership & Academic Institute (ELAI) ve spolupráci s dalšími partnery pod záštitou MŠMT.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Příběhem do digi světa.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf330 kBMetodický list pro učitele
Odstranitpdf637 kBPracovní list pro žáky
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 07. 2014
Zobrazeno: 3723krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
InGeneration. Odhalit záměr. Metodický portál: Články [online]. 10. 07. 2014, [cit. 2019-11-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/18909/ODHALIT-ZÁMĚR.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.