O rovnosti a svobodě
Cíl výuky:
- Žáci posoudí, zda jsou si lidé na obrázcích rovni.
- Žáci analyzují úryvky textu z Farmy zvířat.
- Žáci zhodnotí pro a proti "revoluce", ke které došlo ve farmě zvířat.
1. evokace (10 min): žáci pracují nejdříve samostatně, poté celá třída dohromady. Pracují s obrázky (příloha 1) a hledají odpovědi na následující otázky:
- Co je to rovnost + jsou si všichni lidé rovní – ano/ne – zdůvodnit
- Jsou si lidé na obrázku rovni? V čem jsou si rovni? V čem ne? Je možné dosáhnout úplné rovnosti? Jak tuto rovnost zajistíme?
Na závěr evokace napíšeme nejzajímavější postřehy na tabuli.
2. uvědomění (60 min): během této fáze probíhá čtení ukázek z knihy Farma zvířat (příloha 2 a 3), a to metodou čtení s předvídáním. Žáci si potichu čtou vždy jen tu část, která je odkryta. Pak následují otázky, po zodpovězení otázek se pokračuje ve čtení další části. Takto čteme až do konce. Během vyučovací jednotky se určitě objeví nové otázky a problémy, které je dobré prodiskutovat.
3. reflexe (20 min): na závěr žáci shrnou své nové poznatky a postřehy pomocí metody "diamant" nebo "T-graf" (příloha 4), kde sepíšou své "pro a proti". Diamant či T-graf může být nazván REVOLUCE (nebo marxismus nebo i jinak). Na konec vyzveme žáky, aby své diamanty přečetli, a na tabuli můžeme sepsat nejzajímavější argumenty (pro a proti). Je možné se i znovu vrátit k otázkám v evokaci.
Učitel by měl poté (např. v další hodině) navázat tématem: "Ideologie zdůrazňují rovnost a ideologie zdůrazňující svobodu", zajímavé by bylo postavit rovnost a svobodu proti sobě, vysvětlit jejich vztah.
Reflexe:
práce s textem, odpovědi na otázky k textu, Diamant / T-graf
![]() |
Tato lekce je převzata z metodického portálu projektu Výchova k občanství realizovaného Centrem občanského vzdělávání. Další lekce naleznete na adrese www.vychovakobcanstvi.cz. |