Odborné články Základní vzdělávání CLIL jako podpora vícejazyčnosti v praxi
Odborný článek

CLIL jako podpora vícejazyčnosti v praxi

3. 3. 2010
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Anotace

CLIL je jednou z možností, jak naplnit cíl vícejazyčnosti, který prosazuje evropská jazyková politika.

Podpora individuální vícejazyčnosti je jedním z hlavních cílů evropské jazykové politiky. V běžné realitě se ovšem myšlenky vícejazyčné Evropy rozplývají. Chorvatsko, Polsko, Slovinsko, Slovensko a další evropské země vyučují v povinném vzdělávání jako první cizí jazyk převážně angličtinu. V Norsku není angličtina již v pozici cizího jazyka, nýbrž v pozici dalšího zprostředkujícího jazyka vedle jazyka mateřského. Pozice druhého cizího jazyka se jeví být v Evropě oslabena.

Česká republika bohužel nedisponuje vícejazyčným společenským kontextem oproti některým zemím západní Evropy. Filmy se u nás na rozdíl od Skandinávie dabují a pro většinovou společnost není samozřejmostí používat cizí jazyk. O to více je nutné se pokusit vytvořit vícejazyčný kontext v českých školách.

Již od primárního vzdělávání by měly být dle doporučení Rady Evropy vyučovány dva cizí jazyky. V závislosti na situaci a potřebě konkrétní země a konkrétního regionu musí být vedle angličtiny nabídnuty ještě jiné jazyky. Aby bylo možné dosáhnout lepších výsledků a dostát zároveň nárokům vícejazyčné a multikulturní společnosti, musí nastat v didakticko-metodickém ohledu zásadní změny v cizojazyčném vyučování.

Jedna z možností je zapojení smysluplných obsahů (meaningful contents) do cizojazyčné výuky. Na základní škole lze využít obsahů z nejazykových vyučovacích předmětů, které vzbudí zájem žáků a jazyk se stane bezprostředním dorozumívacím a komunikačním prostředkem. Vzpomeňme si, jaký radostný pocit máme v zahraničí, když použijeme cizí jazyk a je nám rozuměno a když my něčemu porozumíme. Jazyk bez smysluplného kontextu se stává umělou povinností, přičemž dobrá škola nabízí pravidelně nejen každodenní, ale i odborné smysluplné kontexty.

Proč je tedy nevyužít? Metoda CLIL smysluplné prostředí výuky cizí jazyků spoluutváří a využívá.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Cizí jazyk 2. stupeň