Klíčové kompetence ve vzdělávacích systémech zemí EU
Na svém zasedání v Lisabonu 2000 schválila Rada Evropy nový strategický cíl do roku 2010 a zahájila tím tzv. Lisabonský proces. Jeden z dílčích cílů Lisabonského procesu byl věnován také rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech. V této souvislosti Evropská komise zmapovala, jakou pozici zaujímají klíčové kompetence ve vzdělávacích systémech států EU.
Odpovědi respondentů z jednotlivých zemí na níže uvedené otázky naleznete v příloze.
Část I
Přehled současné situace
Cílem této části je získat celkový přehled o tom, zda a jak se používá v účastnických zemích 8 oblastí klíčových kompetencí definovaných v rámci pracovní skupiny B, procesu "Education and Training 2010" (Vzdělávání a odborná příprava 2010), tj. jak jsou začleněny do hlavních právních listin, které mají provázet praktickou implementaci klíčových kompetencí.
Těmito listinami mohou být:
- legislativa
- rámcová kurikula
- další formy metodických pokynů pro školy a další vzdělávací instituce při plánování jejich činností
Otázka 1:
Definovala již Vaše země rámec pro klíčové kompetence? Pokud ano, shoduje se s definicí pracovní skupiny B, popřípadě jaký je jejich rámec?
Otázka 2:
Pokud nemáte takový rámec, jak a které klíčové kompetence jsou zohledněny v legislativě Vaší země, v rámcových kurikulech atd.? Jsou tyto klíčové kompetence v dokumentech uváděny explicitně nebo implicitně? Popište, prosím, krátce situaci ve Vaší zemi.
Část II
Probíhající vývoj
Cílem této části je získat celkový přehled o reformách systémů vzdělávání a dalšího vzdělávání s ohledem na klíčové kompetence. Tyto reformy musí probíhat nebo být plánované. Pokud je to možné, označte, prosím, úroveň vzdělávání a dalšího vzdělávání, na které se reformy zaměřují, dále pak používané přístupy.
Otázka 3:
Probíhají reformy s ohledem na metody ve vztahu ke klíčovým kompetencím? Pokud ano, stručně je, prosím, popište.
Otázka 4:
Jsou v blízké budoucnosti plánovány ve Vaší zemi reformy nebo probíhají diskuse či debaty v souvislosti s touto záležitostí? Pokud ano, popište, prosím, krátce jejich hlavní zaměření a směr.
Část III
Metody politik
Cílem této části je získat podrobnější informace o politikách efektivního vzdělávání a dalšího vzdělávání s ohledem na doporučení pracovní skupiny B o klíčových kompetencích a o oblastech, ve kterých se očekává, že vývoj zde dosáhne cílů do roku 2010. Tyto dva aspekty by doplnily "obrázek" o používání klíčových kompetencí a poskytly náměty pro budoucí výměnu dobrých postupů. Zaměřit by se měly na existující mechanismy. Mohou však být zahrnuty i opatření, které mají být zavedeny v blízké budoucnosti, jestliže mohou být odlišeny od již existujících opatření.
Otázka 5:
Jsou školy a vzdělávací instituce podporovány v rozvoji strategií vedoucích ke splnění kroskurikulárních cílů kurikula tak, jak to doporučuje pracovní skupina B? Pokud ano, označte zde, prosím, hlavní prostředky.
Otázka 6:
Máte nástroje pro pravidelné hodnocení nabytých klíčových kompetencí rozsáhlejší než tradiční hodnocení akademických dovedností? Pokud ano, jaké jsou tyto nástroje? Jsou k dispozici nějaké řady dat/ časové řady? Pokud ano, o kterých oblastech klíčových kompetencí? Jak jsou tyto nástroje používány k podpoře plánování a hodnocení vzdělávacích a školících zařízení? Pokud je to možné, označte, prosím, úroveň, které se to týká (národní, regionální či jiné).
Otázka 7:
S kterými oblastmi klíčových kompetencí se ve Vaší zemi dobře vypořádali ti, kteří opustili školu, a to z pohledu udržování a celoživotního rozšiřování klíčových kompetencí? Popište, prosím, jaká pozornost je těmto oblastem věnována.
Část IV
Další informace
Webové stránky pro další informace.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 65 kB | Rakousko |