Navigace podle mapy
Postup
- Oznamte žákům, že smyslem aktivity je orientace v mapě a nácvik komunikace při navigaci. Dbejte na to, aby všichni měli pocit, že budou pracovat s totožnými mapami.
- Pečlivě vysvětlete pravidla:
Žáci a žákyně budou rozděleni do dvojic, v každé bude jeden navigátor a jeden chodec. Navigátor má mapu s označením startu a cíle, v mapě chodce je pouze start. Úkolem navigátora je dovést chodce do cíle. Aby aktivita měla smysl, je nutné dodržet tato pravidla:
- Navigátor a chodec si za žádných okolností neukazují své mapy.
- V komunikaci nelze používat místní názvy: jména ulic, náměstí, kostelů, čtvrtí (lze uvést legendou, že ve městě někdo odstranil veškeré cedule).
- Chodec "vidí" pouze své bezprostřední okolí a není zorientován podle světových stran.
- Navigátor nemůže dávat instrukce typu: jdi na sever, jdi do pravého horního rohu mapy nebo jdi na konec Řetězové ulice. Navigátor může pracovat s instrukcemi, např.: ulice se stáčí mírně doprava, po levé straně mineš park, projdeš větší křižovatkou a za druhou ulicí zahni doprava.
- Otázky chodce jsou povoleny, ale je nutné dodržovat výše uvedená pravidla.
- Bez dodržení těchto pravidel nebude aktivita fungovat.
- Rozdělte žáky a žákyně do dvojic a vyzvěte je, aby si rozdělili role navigátorů a chodců. Každá dvojice si sedne zády k sobě tak, aby si navzájem neviděly do map.
- Dejte pokyn k začátku hry a pečlivě sledujte průběh.
- Může se stát, že dvojice odlišnost svých map zjistí. Takovou dvojici tiše vyzvěte, aby své odhalení "nezveřejňovala" a tiše počkala na konec aktivity.
- Podle situace nechte na navigaci 3 - 5 minut. Může dojít i k hádkám. Ve chvíli, kdy už to vypadá, že by všichni zjistili odlišnost map, výrazným signálem ukončete aktivitu.
- Vyzvěte všechny navigátory a chodce, aby si vyměnili mapy.
Reflexe
Reflexe by měla být směřována k poznání, že lidé si často nerozumí, protože mají v hlavě jiné mapy (naučili se jiným strategiím, mají jiná očekávání). Pokud partner pochází z jiného kulturního prostředí, zvyšuje se pravděpodobnost, že jeho "mapa" se bude lišit více. Mnoha nedorozuměním můžeme předejít, když si na tento fakt zvykneme a budeme s ním při jednání počítat.
Je také možné zkoumat, jaké jsou osobní strategie při nedorozumění: zda se raději podřídíme, i když nám cesta nepřipadá správná, zda naopak vyjednáváme v zájmu dosažení cíle, zda nás rozčílí, když druhý nerozumí "naprosto jasné instrukci" atp.
- Podařilo se někomu dojít do cíle? Jak je to možné?
- Objevily se problémy při navigaci? Jak jste je řešili? Jak jste se chovali, když vám reakce partnera (navigátora, nebo chodce) připadala podivná, neadekvátní?
- Měli jste podezření, že s mapami není něco v pořádku? Jak jste na to reagovali?
- Zkuste formulovat, jaký má tato aktivita smysl? Co ukazuje? Je možné najít obdobné situace v reálném životě? Jaké?
- Proč máme odlišné "mapy"? Čím to je dáno?
- atp.
Poznámka: Je možné, že se někteří žáci po odhalení odlišnosti map budou cítit podvedeni. V takovém případě jim dejte prostor, aby rozhořčení vyjádřili, a pak pečlivě vysvětlete, proč jste se k "podvodu" uchýlili.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 81 kB | Příloha 1 - Mapa Navigátor | |
![]() | 105 kB | Příloha 2 - Mapa Chodec |