Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > CLIL jako podpora vícejazyčnosti v praxi

Ikona informativni

CLIL jako podpora vícejazyčnosti v praxi

Autor: Kamila Sladkovská
Anotace: CLIL je jednou z možností, jak naplnit cíl vícejazyčnosti, který prosazuje evropská jazyková politika.
Obor příspěvku:Cizí jazyk 2. stupeň
Klíčová slova: cizí jazyky, CLIL, vícejazyčnost

Podpora individuální vícejazyčnosti je jedním z hlavních cílů evropské jazykové politiky. V běžné realitě se ovšem myšlenky vícejazyčné Evropy rozplývají. Chorvatsko, Polsko, Slovinsko, Slovensko a další evropské země vyučují v povinném vzdělávání jako první cizí jazyk převážně angličtinu. V Norsku není angličtina již v pozici cizího jazyka, nýbrž v pozici dalšího zprostředkujícího jazyka vedle jazyka mateřského. Pozice druhého cizího jazyka se jeví být v Evropě oslabena.

Česká republika bohužel nedisponuje vícejazyčným společenským kontextem oproti některým zemím západní Evropy. Filmy se u nás na rozdíl od Skandinávie dabují a pro většinovou společnost není samozřejmostí používat cizí jazyk. O to více je nutné se pokusit vytvořit vícejazyčný kontext v českých školách.

Již od primárního vzdělávání by měly být dle doporučení Rady Evropy vyučovány dva cizí jazyky. V závislosti na situaci a potřebě konkrétní země a konkrétního regionu musí být vedle angličtiny nabídnuty ještě jiné jazyky. Aby bylo možné dosáhnout lepších výsledků a dostát zároveň nárokům vícejazyčné a multikulturní společnosti, musí nastat v didakticko-metodickém ohledu zásadní změny v cizojazyčném vyučování.

Jedna z možností je zapojení smysluplných obsahů (meaningful contents) do cizojazyčné výuky. Na základní škole lze využít obsahů z nejazykových vyučovacích předmětů, které vzbudí zájem žáků a jazyk se stane bezprostředním dorozumívacím a komunikačním prostředkem. Vzpomeňme si, jaký radostný pocit máme v zahraničí, když použijeme cizí jazyk a je nám rozuměno a když my něčemu porozumíme. Jazyk bez smysluplného kontextu se stává umělou povinností, přičemž dobrá škola nabízí pravidelně nejen každodenní, ale i odborné smysluplné kontexty.

Proč je tedy nevyužít? Metoda CLIL smysluplné prostředí výuky cizí jazyků spoluutváří a využívá.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 03. 03. 2010
Zobrazeno: 7054krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
SLADKOVSKÁ, Kamila. CLIL jako podpora vícejazyčnosti v praxi. Metodický portál: Články [online]. 03. 03. 2010, [cit. 2019-11-18]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/7807/CLIL-JAKO-PODPORA-VICEJAZYCNOSTI-V-PRAXI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.