Lisabonský proces – Vzdělávání a odborná příprava v Evropě do roku 2010
V březnu 2000 vytyčila v Lisabonu Rada Evropy hlavní strategický cíl pro evropské společenství pro období 2000-2010: Evropa by se měla "stát nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti". Tento cíl inicioval přípravu a schválení Pracovního programu formulujícího cíle systémů vzdělávání a odborné přípravy, na kterém se shodli ministři členských států Evropské unie zodpovědní za vzdělávání a odbornou přípravu. Evropská komise v této souvislosti vytyčila 3 strategické záměry a 13 cílů:
Strategický záměr č. 1 Strategický záměr č. 2 Strategický záměr č. 3 |
Pro práci na jednotlivých cílech byly vytvořeny v rámci Evropské komise pracovní skupiny, v nichž má Česká republika své zástupce. Při zakládání skupin bylo bráno na zřetel poskytování nezbytných expertních služeb Výboru pro vzdělávání a kulturu v zavádění otevřených postupů koordinace v prioritních oblastech. Specificky pak při formulaci klíčových problémových oblastí:
- definice indikátorů a metrik
- výběr a vzájemná výměna dobrých (úspěšných) praktik
- nastartování procesu peer-review
- formulace doporučení k zahrnutí do průběžné zprávy v létě 2004
Bylo ustaveno celkem 9 pracovních skupin:
- učitelé a mistři odborného výcviku /A/
- klíčové kompetence /B/
- informační a komunikační technologie /C/
- matematika a přírodní vědy /D/
- pro vhodné využití zdrojů /E/
- mobilita a evropská spolupráce /F/
- otevřený prostor vzdělávání a aktivní občanství /G/
- pro zvýšení atraktivity učení /H/
- pro zlepšení výuky cizích jazyků /L/