Projektový den – Kde jsem, orientace v okolí střediska, oblast Vysočiny
(práce s mapou ČR, plán okolí Mitrova, turistická mapa okolí střediska)
Cíl: Žáci 3. až 5. ročníku si upevní praktické dovednosti orientace v mapě, rozpoznávání a určování světových stran, práce s měřítkem mapy, mapové značky. Zorientují se v nejbližším okolí Lesního penzionu Podmitrov, zmapují přístupové cesty a směry nejbližšího osídlení. Žáci 1. a 2. ročníku připraví model hradu Mitrova z přírodních materiálů a podílejí se na vytváření „rozcestníků", pohybují se v okolí střediska s využitím praktických dovedností orientace v krajině.
Realizované kompetence:
Určen pro: věkově smíšené skupiny žáků 1. až 5. ročníku.
Pomůcky: plán, turistická mapa, každá skupina 5x tvrdý výkres na výrobu šipek, kolíky, připínáčky, pastelky,lepidlo, izolepa, přírodniny, kamínky, dřívka, pásmo, buzola, provázek, papírové měřítko, kartony ze starých krabic, psací potřeby.
Metody: Volné psaní, skupinová práce, prožitková pedagogika, praktické činnosti, kooperativní učení.
Členění
Každá skupina je na samostatném stanovišti v dostatečné vzdálenosti od ostatních .
Žáci 1. a 2. ročníku, kteří ještě neumějí pracovat s plánem a mapou, budou připravovat model hradu Mitrova a ukazatele pro závěrečnou prezentaci.
Část A: Skupinová práce s plánem, pracovní a výtvarné činnosti, volné psaní
Vedoucí se skupinou zopakuje základní pojmy: světové strany – hlavní, vedlejší, měřítko mapy, mapa – plán, mapové značky, nadmořská výška, kde leží Českomoravská Vysočina (poloha v ČR), povrch, kraje, hlavní město Vysočiny. Skupina dostane za úkol metodou volného psaní zachytit dohromady vše, co je jim známo o prostředí, ve kterém se nacházíme a výsledky prezentuje v závěru této části ostatním skupinám. Následně plní úkoly z pracovního listu 1., používá k tomu mapu. Je nutná součinnost mladších a starších žáků, vedoucí směřuje starší žáky, aby mladším ozřejmili, jak a proč k řešení některých úkolů došli.
Pracovní list č. 1
Motivace: Hrad Mitrov je v obležení. Zásoby docházejí. Z věže strážci zachytili kouřový signál z nedalekého kopce vysokého 515 m a v této zprávě se dozvěděli, že v noci bude nepřátelské vojsko oslavovat. Začali proto plánovat, že šikovný posel může z hradu nepozorován pod rouškou noci dojet do Strážku, kde budou připraveny zásoby.
1. Zjisti, jaká je vzdušná vzdálenost mezi hradem Mitrovem a Strážkem a kolik km by musel povoz se zásobami ujet po silnici?
Mitrov – Strážek vzdušná vzdálenost |
|
Mitrov – Strážek – po silnici |
|
2. Podle čeho mohli ve středověku určit světové strany? Najděte v okolí v přírodě alespoň dva ukazatele, podle kterých byste určili světové strany. Utvořte z provázků směrovou růžici s hlavními světovými stranami, model Mitrova bude uprostřed růžice.
Metodická poznámka: Žáci připraví směrovky světových stran a podle pokynů starších žáků je umístí tak, jak podle přírodních ukazatelů skupina určila světové strany – posléze proběhne kontrola podle buzoly a směrovky budou upraveny.
Starší žáci vysvětlí a prakticky ukáží mladším, jak se pomocí buzoly určují světové strany, k čemu to slouží.
3. Pokud na hradě Mitrově stála na věži stráž, kam mohla dohlédnout směrem na sever, směrem na východ, západ, jih? Ze které světové strany přišel signál o nadmořské výšce 515 m?
|
Která sídla, obce, města,leží směrem od Mitrova |
Sever |
|
Jih |
|
Východ |
|
Západ |
|
Vrch o n.v. 515 m |
|
4. Vymysli způsob, jak by se dalo zjistit, kolik km v hodině člověk ujde normálním tempem. Skupina diskuzí dospěje k řešení a pokus provede a při prezentaci vysvětlí ostatním skupinám svůj postup.
Na závěr bloku skupiny prezentují své práce a navzájem zhodnotí své výtvory. Bodujeme správně splněné úkoly z pracovního listu.
Část B. Praktické činnosti, řešení problémových úkolů
Pracovní list 2
Motivace: Hrad Mitrov byl osvobozen a nyní se v zámku v obci Mitrově konají oslavy, přijíždí mnoho vzácných hostů. Kupodivu se dámy a pánové nechtějí vydat na projížďku, ale hodlají jít pěšky.
Prohlédni si dobře turistickou mapu a uvaž, která zajímavá místa by hosté mohli navštívit.
výskyt |
zajímavost |
|
|
|
|
|
|
Využijeme našich moderních možností a podíváme se, jestli bychom věděli, kterým směrem se skutečně vydat do okolí.
1. Zorientuj mapu tak, aby světové strany na mapě odpovídaly světovým stranám ve skutečnosti.
2. Pak vyrobené ukazatele s názvy obcí zapíchni k modelu hradu tak, aby vytvořily správné ukazatele do míst:
Pošta |
|
Zdravotnické zařízení |
|
Alej |
|
Vzdálenost hrad Mitrov – Strážek – Moravec |
|
Nejbližší železniční zastávka |
|
Rozhledna |
|
1. Model hradu Mitrov |
Část C: Přesun terénem podle orientačních bodů, pohybové a bojové hry v terénu
Skupina obdrží zprávu psanou Morseovou abecedou, ze které se dozví, že rozhodující bitva o hrad se odehraje na místě, do kterého dojdou vždy po splnění pokynů, jak se dostat k dalšímu orientačnímu bodu. Skupina bude potřebovat psací potřeby a buzolu.
Metodická poznámka: Na trase u jednotlivých orientačních bodů má skupina další směr pochodu určen azimutem, pod kterým má putovat dál nebo dalším orientačním bodem.
Hra Bitva o hrad
Pomůcky – papírové koule.
Poté, co ve všechny skupiny shromáždí na určeném místě, se losuje, které skupiny spolu soutěží.
V lese je vyznačen kruhový terén, který představuje hrad. Hranici tohoto místa nesmí hráči ani jedné ze skupin překročit. K boji používají papírové koule a snaží se vybít hráče protistrany. Obránci se pohybují pouze ve vymezeném prostoru, ale mají výhodu, že mohou používat umělé krytí (např. štít vyrobebý z přírodnin, které jsou na místě k nalezení nebo mohou zbudovat náznak hradby apod). Vybití hráči odcházejí mimo herní území. Skupina, která vybije všechny protihráče, získává bod. Skupiny se prostřídají, tak aby každá byla jednou v roli obránce, podruhé útočníka.
Část D:
Vyhodnocení výsledků her a práce ve skupinách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.