Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Přírodní učebna – Abeceda

Přírodní učebna – Abeceda

Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Autor Eva Krafková
Spoluautor: Mgr Iva Kolářová

Cíl výuky:

Naučit se pracovat s abecedou. Využít různých aktivit při řazení slov podle abecedy. Rozvíjet znalost o rostlinách a věcech v přírodní učebně.

 

Motivace

Proč potřebujeme umět abecedu?
Co všechno se může řadit podle abecedy?
Vymyslete co nejvíce příkladů, kde je třeba řadit slova podle abecedy.
Kdy se využívá řazení slov podle abecedy?

Pracovní postup

1. Žáci si vylosují čísla 1 – 5. Podle vylosovaných čísel se rozdělí do skupin. Ve skupině se snaží vymyslet co nejvíce odpovědí na motivační otázky. Následuje rozhovor o využití abecedy v běžném životě.

2. Seřaďte se ve své skupině podle abecedy:
a) Rozhodující je vaše příjmení. Vyhrává družstvo, které je první a správně seřazené podle prvního písmene v příjmení.
b) Seřaďte se nyní ve své skupině podle vašich jmen.

3. Na zahradě jsou rozházeny barevné lístečky s abecedou. Každá skupina si vylosuje svou barvu. Vaším úkolem je běhat po jednom pro lístečky s písmeny, a ta řadit podle abecedy. Následuje kontrola.

4. Napište na lístečky 15 názvů rostlin (květin, stromů nebo ovoce a zeleniny). Seřaďte je podle abecedy. Skupina, která má první bezchybně seřazená písmena, vítězí. Nyní se každá skupina snaží přiřadit co nejvíce názvů, které napsala k rostlinám na zahradě.

5. Vymyslete název (věci, rostliny), který vidíte na zahradě. Toto slovo namalujte pomocí obrázkové abecedy. Pracujete ve skupině. Učitel ukáže příklad:

L     O     P     A     T     A

První obrázek je loď – slovo začíná na L, první písmeno v hledaném slově je L. Druhé písmeno je O – oko apod. Slovo namalujte a předejte druhému družstvu, které hádá dané slovo.

6. Jeden člen z každé skupiny ukáže jakékoli písmeno naší abecedy pomocí těla.

7. Vymyslete celé slovo, které vaše skupina znázorní pomocí těla. Ostatní skupiny hádají.

8. Každý si vybere 1 písmeno z abecedy a namaluje k němu obrázky jako ve slabikáři.

Evaluace

Vyhodnotíme práci jednotlivých skupin i jednotlivců. Ve škole vystavíme obrázky s Abecedou.

Reflexe:

Příspěvek je vhodný pro žáky 3. a 4. ročníku v rozsahu 2 - 3 vyučovacích hodin. Žáci se učí zajímavou formou pracovat s abecedou. Vytváří si vztah k přírodní učebně. Žáci zvládali aktivity velmi dobře, práce ve skupinách byla vhonou formou pro rozvíjení komunikace a spolupráce. Změna prostředí - přírodní učebna - oproti běžnému vyučování ve třídě přinesla obohacení i formou emočního prožitku a lepšího zapamatování si učiva.
Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc32 kBPříloha 1
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám