Metodická příručka mediální výchovy vznikla pod vedením Niny Rutové jako součást projektu Média tvořivě. Jejími spoluautory jsou jak odborní lektoři mediální výchovy, tak i učitelé základních, středních i vysokých škol, kteří se snaží o integraci cílů mediální výchovy do svých oborů (předmětů) nebo plánují mediální výchovu jako součást větších třídních či školních projektů.
Cílem bylo vytvořit především praktickou pomůcku, která učitelům umožní snáze a kvalifikovaněji začlenit průřezové téma mediální výchova do mnoha stávajících předmětů, případně zavést volitelný předmět „mediální výchova" (MeV) do školního programu.
Příručka je členěna do několika zásadních oddílů - Obecný úvod k mediální výchově, Učíme se o médiích, Mediální výchova jako součást oboru/předmětu a Školní časopis. Součástí příručky je i CD - Co nabízejí k mediální výchově partnerské organizace.
V oddílu Obecný úvod k mediální výchově je nejprve mediální výchova obsahově ohraničena; autoři do ní zahrnují mediální tvorbu (dovednost vyjadřovat se písemně, ústně, obrazem, hudbou či kombinací těchto prostředků), dále analýzu mediálních sdělení (dovednost odhalit účel a cíl různých mediálních produkcí) a nakonec technické dovednosti (např. fotografování a úprava fotografií na PC, natáčení a stříhání zvuku i obrazu, orientace na internetu aj.). Dále jsou popsány cíle mediální výchovy, její přínos nejen pro základní vzdělávání, vztah k ostatním průřezovým tématům. Klíčovou kapitolou je ovšem příklad plánování MeV ve škole; jde o dobrý popis, jak postupovat krok za krokem při zavádění MeV ve škole.
Oddíl Učíme se o médiích obsahuje šest kapitol (Vývoj médií, Média a kýč, Interpretační možnosti fotografie, Video ve výuce, Internet a zábava, Reklama a propagační mix), které přinášejí množství různých lekcí koncipovaných jako praktické ukázkové hodiny. Každá lekce obsahuje teoretický úvod do problematiky, dále cíle, vazbu k RVP, doporučený věk žáků, čas, potřebné pomůcky a popis hodiny/lekce. Je nutné zdůraznit, že lekce jsou výrazně postaveny na aktivitě a činnostech žáků.
Nejobsáhlejší je oddíl Mediální výchova jako součást oboru/předmětu. Autoři jednotlivých kapitol vždy nejprve pojmenují styčné body mezi svým předmětem a MeV, pak následují praktické ukázky lekcí, jež učitelé mohou velmi dobře použít ve vlastní praxi. Učitele jistě potěší, že příručka poskytuje dostatek obrazového materiálu, pracovních textů, pracovních listů, fotografií a videoukázek na CD. Kromě očekávaných propojení mediální výchovy s českým jazykem či občanskou naukou, je dostatek prostoru věnován i MeV ve vztahu k výtvarné výchově, dějepisu, zeměpisu, ale také přírodním vědám, včetně fyziky.
Příručka bude jistě užitečná také pro učitele, kteří chtějí žákům pomoci s přípravou školního časopisu.
Příručku Média tvořivě lze hodnotit jako obsáhlou (přestože autoři již v úvodu zdůrazňují, že jejich cílem nebylo toto téma vyčerpat či nabídnout jediný pohled), přehlednou a velmi účelnou publikaci, díky níž učitel - laik v oblasti mediální výchovy získá dobrý, byť výběrový teoretický základ a současně množství praktických a okamžitě aplikovatelných lekcí a ukázek práce.
Publikaci si můžete objednat na www.mediatvorive.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025