Tento příspěvek se zaměří na „kompetence". Je velmi důležité se v kompetencích nejenom dobře vyznat a dobře volenými strategiemi je naplňovat, v tento okamžik (2009) je navíc také potřeba umět „kompetence" dobře vysvětlovat a „popularizovat". Musíme umět vysvětlit, „o co jde" - nejen rodičům, dětem, ale i veřejnosti jako takové.
Tento text může být vyvěšen ve třídě, doplněn o dětské ilustrace jednotlivých skřítků.
Ve třídě máme skřítky! Ano. Ale nebojte, jsou to hodní skřítkové. Budou s námi a stále nám budou pomáhat ve všem, co děláme. Rád bych vám je představil... Pěkně pohádkově...
Učílek
(rozvíjení kompetence k učení)
Je velice zvídavý skřítek. Neustále něco čte a hledá. Listuje si knihami, encyklopediemi, shání informace. Pořád se na něco ptá, umí položit zajímavé otázky jiným i sám sobě. Taky však na ně umí skvěle odpovídat nebo pracovat tak dlouho, až správné odpovědi najde.
Bude tě provázet na tajuplné a krásné cestě poznání. Bude s tebou, až si budeš osvojovat zdánlivě jednoduché věci, bez kterých ale není možné se učit. Pomůže ti při udržování pořádku na stolku a v tašce. Až budeš potřebovat, pošeptá ti, kdy a jak je dobré se učit. Možná se ti zalíbí jeho nápad: vést si Zápisníček. Tam si budeš psát své objevy, ale naučíš se s ním také pravidelně si zapisovat zadání, úkoly a hlavně je plnit. Skřítek umí spoustu zajímavých učebních triků. Např. ti poradí, jak si vyrobit karty s vyjmenovanými slovy a stálým hraním se je naučit. Jindy tě bude inspirovat k tomu, že některé věci v přírodovědě je lepší si nejprve namalovat a pak o namalované věci jednoduše vyprávět a tím se jí naučit. Zkrátka s Učílkem je učení zábavné a dobré.
Pohodářka
(rozvíjení kompetence k řešení problémů)
S touto klidnou postavičkou ze světa skřítků je pohoda prostě pořád. Zajímavé je, že toho příliš nenamluví. Mnohdy o sobě vůbec nedává znát. Možná se i schovává. Poznáte ji tehdy, když se třída začne o něčem dohadovat. Nebo když dlouho nemůžeme najít správné řešení nějakého zadání. Tehdy se ozve některá z jejích typických vět: „Problém je v tom, že..." nebo „Je to o tom, že..."
Pohodářka zkrátka umí pojmenovat problém. Nikdy nám nepřestane fandit při hledání řešení nějakého problému. Zatleská vždycky, když si uvědomíme, že problém vůbec máme. Když ho dokážeme pojmenovat, je nadšená. Když ji poprosíme o pomoc při hledání různých řešení problémů, ukáže se, jak nepostradatelnou pomocnicí pro nás je.
Např. nám poradí, zda hledat v encyklopedii, nebo jestli stačí jinak použít už známý poznatek. Pohodářka se ale neplete do řemesla Učílkovi. Někdy je velice nepříjemná. Na rovinu řekne, když je problém v nás - lidech. Hádky, potíže, problémy a konflikty nám pomůže překonávat. Ráda sedává s námi v kroužku. Pomůže nám z něj udělat kouzelný (komunitní) kroužek. To bude příjemný prostor pro řešení a probírání „třídních věcí" i problémů všeho druhu.
Povídálek
(rozvíjení kompetence komunikativní)
Zdálo by se, že Povídálek je „upovídaný". Slovní zásobu má sice obrovskou, ale umí i mlčet! Dokáže také být jakýmsi „tiskovým mluvčím". Řekne pouze to, co je nutné a správné. A dokáže to předat i nám. Pomůže se slohem. Bude u nás pokaždé, když si budeme dělat výpisky, sestavovat osnovy. Uspořádá nám tréninky v mluvních projevech, pohlídá výslovnost. Naučí nás dialogu, jak správně mluvit, ale také umění naslouchat i reagovat na to, co říkal kamarád. S Povídálkem je příjemně.
Kami
(rozvíjení kompetence sociální a personální)
Jméno této holčičky - skřítka je odvozeno od kamarádství. Kami je jeho velkou ochránkyní. Kami bude dobrou průvodkyní světem zajímavých dovedností. Některé jsou praktické: umět se rozdělit do družstev, skupin. Do skupin různě početných, sestavených podle různých kritérií či požadavků. Když nám půjdou tyto základy, pomůže nám později Kami se speciálními postupy: jak si ve skupině rozdělit role a naplánovat práci skupiny tak, aby byla úspěšná. Časem nám Kami ukáže práci se „smajlíky" podle nálady, dokonce se naučíme navzájem se svěřovat se svými náladami a pocity. Možná nám také pomůže naučit se o nich nejen mluvit, ale také mlčet - respektovat tajemství. A tohle všechno je dobrou půdou pro hezké a kvalitní vztahy ve třídě, které má Kami tak moc ráda.
Vlastík
(rozvíjení kompetence občanské)
Vlastík velice rád vidí, když lidé mají krásný vztah k místu, kde žijí - ke své vesnici, městu a také své vlasti - České republice. Pomáhá ten hezký vztah budovat vším, co je vhodné. S trochou slavnostní přísnosti dbá na všechno okolo české hymny a státních symbolů. Klukům pomůže třeba se sháněním hymny hokejového klubu našeho města, pozve pana starostu naší vesnice na besedu o tom, jak heraldici tvořili nový znak a vlajku naší vesnice. Určitě se s námi pobaví, až si budeme skládat svoji třídní hymnu a navrhovat znak nebo vlajku třídy.
Pomůže, když si v třeba v páté třídě uspořádáme třídní volby a pak si budeme vyprávět o těch „opravdových" volbách.
Ale nemyslete si, že Vlastík je skřítek, který si běhá po třídě s hlavou v oblacích. Je velice pracovitý. Jako první si vezme hrábě, když jde třída uklízet listí k památníku obětí obou válek. Žákům ze třídy, kteří nacvičili program na Vítání miminek - nových občánků naší vesnice - otvírá dveře jako první.
Šikulka
(rozvíjení kompetence pracovní)
O Šikulce není potřeba příliš psát. Stále něco dělá - maluje, kreslí, vystřihuje, píše, lepí, vymýšlí, vyrábí. Dospěláci si myslí, že Šikulka se vyskytuje spíš u malých dětí. Kdepak! Šikulka je moc ráda, když si všichni uvědomí, že třeba ten, kdo lepí stavby z papíru, se jednou může stát architektem nebo architektkou. Děti, které rády vystřihují nebo šijí, se mohou stát švadlenou, krejčím nebo třeba módními návrháři. Šikulka miluje, když lidé dělají svou práci rádi a najdou v ní štěstí. Ví, že je to těžké a obtížné, a pomáhá každému na cestě ke správnému poslání a povolání v životě.
Závěr
Ukázka vlastního dopisu „Kompetentní skřítkové" nám nabídla možnost hravého přístupu k tématu. Další část naznačila několik možností a postupů přímo s žáky ve třídě. Text lze však velice snadno použít i pro setkání s dětmi a jejich rodiči. Pokud k takovému setkání dojde na začátku školního roku, může dopis fungovat jako netradiční programové prohlášení. Při schůzce během roku se už nemusí jednat o pouhou práci s textem „Kompetentní skřítkové". Žáci už mohou sami ukázat své vyrobené skřítky, vysvětlit jejich pojmenování, předvést hru s nimi. Přeji vám hodně zdaru a radosti ve škole!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025