Jedním z prostředků, jak efektivně hospodařit, je naučit se optimálně rozhodovat při nákupu spotřebičů. Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se hledat cesty k úsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu.
Žák:
Realizace
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Vybírá ji podle časových a materiálních podmínek, složení třídy apod. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Příklad:
Porovnejte celkové náklady na provoz elektrických spotřebičů a rozhodněte, kterému byste dali přednost při nákupu.
Příklad: žárovka – zářivka
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce | frontální práce | samostatná práce | projekt |
vstupní údaje | |||
elektřina - cena za jednotku | učitel | učitel | žáci |
průměrná životnost – žárovka | učitel | učitel | žáci |
průměrná životnost – zářivka | učitel | učitel | žáci |
cena při nákupu – žárovka | učitel | učitel | žáci |
cena při nákupu – zářivka | učitel | učitel | žáci |
příkon – žárovka | učitel | učitel | žáci |
příkon – zářivka | učitel | učitel | žáci |
Žárovka | |||
náklady na nákup žárovek na 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
spotřeba elektrické energie za 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
náklady na elektrickou energii na 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
celkové náklady na 5000 hod. svícení jednou žárovkou |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Zářivka | |||
náklady na nákup zářivek na 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
spotřeba elektrické energie za 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
náklady na elektrickou energii na 5000 hodin svícení |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
celkové náklady na 5000 hodin svícení jednou žárovkou |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
rozhodování při nákupu | |||
rozdíl v ceně při nákupu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
rozdíl v příkonu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
průměrná doba svícení denně |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
rozdíl ve spotřebované elektrické energii denně |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
rozdíl v nákladech na svícení denně |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
za kolik dní vyrovná rozdíl v nákladech na svícení rozdíl při nákupu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Závěr | |||
Pro jaký spotřebič byste se rozhodli při nákupu z ekonomického hlediska? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Shrnutí a zhodnocení aktivity
Úlohu je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Je třeba zvážit složení konkrétní třídy, z dosavadní praxe vyplynul různý stupeň zaujetí různých skupin pro řešení úlohy. Většinou jsou žáci překvapeni finanční efektivitou při použití úspornějších elektrických spotřebičů.
Příloha
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025