Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se hledat cesty k úsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu. 
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Praktické cvičení:
U nejpoužívanějších elektrických spotřebičů uveďte druh spotřebiče, jeho příkon, průměrnou dobu provozu (např. za týden), průměrnou spotřebu elektrické energie a vyjádřete náklady na spotřebovanou elektrickou energii v Kč u každého spotřebiče, následně u všech spotřebičů, za určitý časový úsek a za rok.
Pro jednoduchost je možno počítat bez paušálních složek v platbách za elektřinu a náklady za spotřebovanou elektřinu počítat jako součin spotřebované energie vynásobené sazbou za jednu kilowatthodinu.
U doby provozu spotřebiče volme pravděpodobnou dobu provozu v „energeticky průměrném" měsíci - např. duben, říjen (v zimě a v létě se doba provozu výrazně odchyluje).
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
| Zvolená metoda práce | frontální práce | samostatná práce | projekt | ||
| vstupní údaje | 
 | 
 | 
 | ||
| elektřina - cena za jednotku | učitel | učitel | žáci | ||
| 
 | 
 | 
 | 
 | ||
| Tabulka | |||||
| druh elektrického spotřebiče | učitel+žáci | učitel | žáci | ||
| příkon elektrického spotřebiče | učitel+žáci | učitel | žáci | ||
| průměrná doba provozu spotřebiče za týden | učitel+žáci | učitel | žáci | ||
| spotřebovaná elektrická energie za týden | učitel+žáci | žáci | žáci | ||
| náklady na elektrickou energii za týden | učitel+žáci | žáci | žáci | ||
| spotřebovaná elektrická energie za rok | učitel+žáci | žáci | žáci | ||
| náklady na elektrickou energii za rok | učitel+žáci | žáci | žáci | ||
| 
 | 
 | 
 | 
 | ||
| Závěr | 
 | 
 | 
 | ||
| U kterých spotřebičů jsou náklady na jejich provoz největší? | učitel+žáci | žáci | žáci | ||
V případě projektu mohou žáci porovnat vypočítané náklady za elektřinu za rok s ročním vyúčtováním elektřiny domácnosti.
Úlohu je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Řešili jsme ji v různých třídách různými metodami - u všech forem práce třídy aktivně spolupracovaly.
Při frontální i samostatné práci je úroveň práce jednotlivců srovnatelná, při metodě projektů se projevují v kvalitě práce jednotlivých žáků větší rozdíly. Metoda projektu se jeví pro způsob řešení této úlohy nejvhodnější. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za elektrickou energii. Úloha je přitažlivá svým závěrem - žáci dojdou k příznivým výsledkům z jejich pohledu: oblíbené spotřebiče (AV technika, PC, TV) jsou energeticky méně náročné než jiné přístroje pro domácí práce (vysavač, žehlička, pračka).
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025